05.09.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Ratunek dla niedziałającego e-sklepu. Kiedy warto postawić na project recovery?

Spis treści:


Wdrażasz eCommerce’owy projekt, jednak w jego trakcie nie wszystko przebiega zgodnie z planem? Etapy projektu się opóźniają, pojawiają się błędy, a komunikacja z agencją pozostawia wiele do życzenia. Co wtedy?

Na pewno nie warto przekreślać od razu całego projektu - zamiast rezygnować, możesz rozważyć rozpoczęcie project recovery, czyli planu naprawczego. Dzięki tym działaniom, w zależności od specyfiki projektu, zdołasz “odratować” poszczególne elementy przedsięwzięcia. W konsekwencji zaoszczędzisz czas i budżet, a wykonana już praca nie będzie zmarnowana.

W tym artykule dowiesz się, na czym polega ten proces w praktyce. Przeczytasz także o tym, na co warto zwrócić uwagę wybierając partnera w tym procesie oraz poznasz praktyczne wskazówki. Gotowy, by rzucić koło ratunkowe dla swojego projektu?

Project recovery - co to?

W dynamicznym świecie eCommerce, gdzie konkurencja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną z dnia na dzień, nawet drobne potknięcia mogą prowadzić do poważnych problemów. Opóźnienia, niedoszacowanie budżetu, techniczne komplikacje – to tylko niektóre z wyzwań, które mogą sprawić, że projekt prawdopodobnie nie spełni założonych celów, przybierze inną niż zakładaną formę lub zostanie uruchomiony w późniejszym czasie. Każdy z tych przypadków nie jest jednak sytuacją bez wyjścia - wówczas warto rozważyć decyzję o podjęciu działań project recovery. Co to oznacza w praktyce?

Project recovery to proces ratowania projektu, którego realizacja z różnych względów nie przebiega pomyślnie. Obejmuje on zarówno zmiany w zarządzaniu pracami nad projektem, jak i techniczne modyfikacje mające na celu przywrócenie projektu na właściwe tory. Project recovery nie należy postrzegać jedynie jako sposobu na uniknięcie porażki, ale przede wszystkim jako szansę na skuteczne zakończenie projektu zgodnie z pierwotnymi założeniami i oczekiwaniami. Dzięki temu można nie tylko odzyskać kontrolę nad projektem, ale także stworzyć stabilne podstawy do jego dalszego rozwoju i umocnienia pozycji na rynku.

W jakich przypadkach skorzystać z project recovery?

Wdrażanie projektów eCommerce charakteryzuje się wysoką dynamiką, co często wiąże się z koniecznością wprowadzenia zmian czy dostosowania projektu do nowych warunków. Drobne opóźnienia lub poprawki są naturalnym elementem procesu i nie zawsze oznaczają potrzebę interwencji w postaci project recovery. Jednak nie warto bagatelizować alarmujących sygnałów, mając na uwadzę, że im wcześniej wykryjesz problem tym łatwiejsze i mniej czasochłonne (oraz budżetochłonne) będzie uratowanie projektu.

Kiedy warto rozważyć project recovery?

  • Znaczące opóźnienia w projekcie - długotrwałe przekraczanie terminów może sygnalizować poważne problemy w zarządzaniu lub realizacji, które wymagają natychmiastowej interwencji.
  • Źle dobrane środowisko produkcyjne - niewłaściwy wybór środowiska produkcyjnego czy poszczególnych technologii może prowadzić do problemów z wydajnością, skalowalnością czy bezpieczeństwem.
  • Niedoszacowanie budżetu - jeśli koszty projektu gwałtownie rosną, a pierwotny budżet jest niewystarczający, może to być oznaką błędów w planowaniu finansowym lub pojawieniu się nieprzewidzianych komplikacji.
  • Niezadowalająca komunikacja z agencją - niezadowalająca komunikacja, brak jasności co do postępów lub brak odpowiedzi na kluczowe pytania to sygnały, że w projekcie może zapanować chaos skutkujący brakiem efektywności.
  • Zmiana warunków rynkowych - nagłe zmiany w otoczeniu biznesowym, takie jak pojawienie się nowych konkurentów czy zmiana preferencji klientów, mogą wymagać dostosowania projektu do aktualnych realiów.

Jak powinien przebiegać proces project recovery?

Proces udanego project recovery trudno wpisać w sztywne ramy, ponieważ każdy projekt jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Jednak istnieją pewne kroki, które powinien uwzględnić software house w trakcie procesu project recovery.

Po pierwsze - warto rozpocząć pracę od dokładnej analizy sytuacji i audytu dotychczasowego projektu. To pozwoli zidentyfikować, w jakich obszarach projekt wymaga poprawy i jakie działania są priorytetowe. Pamiętaj, że błędy mogą wynikać zarówno z problemów technicznych (źle dobrana technologia, nieodpowiednia narzędzia czy moduły, niewydajne środowisko projektowe), jak i zarządczych, np. niedoszacowania budżetu lub niewłaściwie dobranego zespołu projektowego.

Dopiero po ustaleniu obszarów wymagających poprawy i realnych (osiągalnych w obecnej sytuacji) celów możliwe jest opracowanie szczegółowego planu działania. Warto uwzględnić w nim dostępne zasoby oraz ograniczenia czasowe i budżetowe. W zależności od potrzeb, podejmowane działania mogą obejmować m.in.:

  • przeprowadzenie aktualizacji systemu,
  • migrację i uporządkowanie danych,
  • dopracowanie poszczególnych modułów i funkcjonalności,
  • zmiany w designie i user experience,
  • poprawę bezpieczeństwa.

To tylko przykładowe kroki, które mogą pomóc w odzyskaniu kontroli nad projektem i jego pomyślnej realizacji. Niektóre projekty mogą wymagać szeregu zmian, podczas gdy inne będą potrzebować ich mniej. Kluczowe jest elastyczne podejście i dostosowanie planu do aktualnych potrzeb projektu. Ważne jest również ciągłe monitorowanie postępów i w miarę potrzeby - gotowość do wprowadzania dalszych korekt.

Na co zwrócić uwagę, decydując się na usługę project recovery?

Decyzja o skorzystaniu z usługi project recovery może być kluczowym krokiem w ratowaniu projektu. Zanim jednak przystąpisz do tego procesu, warto dokładnie rozważyć wszystkie aspekty, które mogą wpłynąć na jego sukces. Aby mieć pewność, że project recovery faktycznie przyniesie skutki warto zwrócić uwagę na pewne kwestie, czyli:

  • Doświadczenie agencji lub software house’u - zwróć uwagę na historię agencji, zwłaszcza na jej doświadczenie w tworzeniu projektów podobnych do Twojego.
  • Zespół projektowy - upewnij się, że zespół dedykowany Twojemu projektowi posiada niezbędne umiejętności techniczne i zarządcze. Kluczowe jest, aby w skład zespołu wchodzili różnorodni specjaliści (zarówno deweloperzy czy testerzy, jak i project managerowie kierujący projektem), którzy potrafią zidentyfikować problemy i zaproponować efektywne rozwiązania.
  • Sposób komunikacji - sprawna i transparentna komunikacja jest fundamentem udanego project recovery. Upewnij się, że agencja stosuje jasne i regularne metody raportowania postępów, co pozwoli Ci na bieżąco monitorować proces naprawczy i w razie potrzeby reagować na ewentualne problemy.
  • Wykorzystywane technologie - zapytaj o używane technologie i sprawdź, czy są one dopasowane do specyfiki Twojego eCommerce.

Kiedy project recovery, a kiedy projekt od nowa?

Wyobraź sobie sytuację, w której naprawa starego sprzętu elektronicznego okazuje się równie kosztowna i czasochłonna, co zakup nowego. Choć to przyziemny przykład, z powodzeniem można go przełożyć na dylematy właścicieli eCommerce, przed którymi stają, gdy realizacja projektu nie spełnia oczekiwań. Wtedy pojawia się pytanie: czy lepiej porzucić obecny projekt i zacząć od nowa, czy zdecydować się na project recovery?

W tym przypadku, ponownie, ostateczna decyzja zależy od wielu czynników. Z tego względu warto skorzystać z doświadczenia specjalistów, którzy pomogą ocenić faktyczny stan projektu. Warto przede wszystkim upewnić się, co do dwóch kwestii, czyli czasu i poziomu interwencji potrzebnych do ukończenia projektu. Dla przykładu - jeśli na projekt poświęcono już stosunkowo dużo czasu, a potrzebuje on niewielkich zmian - to idealne miejsce na project recovery. Czasami jednak, gdy wymagane zmiany są bardzo obszerne, może się okazać, że rozpoczęcie nowego projektu będzie bardziej efektywne. Zanim jednak podejmiesz taką decyzję, warto porozmawiać z software housem o tym, czy nie da się uratować tego, co zostało zbudowane do tej pory. Może istnieć możliwość wykorzystania niektórych elementów istniejącego projektu w nowym rozwiązaniu, co pozwoli zaoszczędzić czas i środki.

Project recovery w IT - rzucić koło ratunkowe swojemu e-sklepowi

Jeśli decydujesz się podjąć procesu ratowania projektu, kluczowe jest przemyślane i strategiczne podejście. Project recovery może być skutecznym narzędziem do przywrócenia projektu na właściwe tory, ale wymaga to zaangażowania, odpowiedniego planowania i wyboru właściwych rozwiązań.

Pamiętaj jednak, że project recovery nie musi być jedynie ostateczną deską ratunku. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu tego procesu możesz nie tylko uratować projekt, ale także poprawić jego efektywność i długoterminowy sukces. Jeśli poszukujesz wsparcia w usprawnieniu swojego projektu - napisz do nas.

W Advox podchodzimy do project recovery kompleksowo, oferując wsparcie doświadczonego zespołu, transparentną komunikację i szeroki stack technologiczny. Nasze rozwiązania są dopasowane do specyfiki projektów B2C i B2B, a dzięki sprawdzonym narzędziom i bezpiecznym środowisku pracy, zapewniamy stabilność i skuteczność realizacji.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość