Projekt sklepu internetowego został wdrożony, zaczyna funkcjonować w przestrzeni online i sprzedawać - w tym miejscu współpraca między właścicielem eCommerce a software housem mogłaby się skończyć. Jednak samo uruchomienie sklepu internetowego to dopiero początek drogi. Aby platforma działała bez zakłóceń i generowała zyski, konieczne jest zapewnienie jej niezawodności i bezpieczeństwa. Właśnie tu z pomocą przychodzi umowa SLA (z ang. Service Level Agreement). Na czym dokładnie polegają usługi SLA? Na co zwrócić uwagę, aby zawrzeć umowę, która zapewni wysoką jakość działania e-sklepu? By poznać praktyczne wskazówki, przeczytaj ten artykuł. Zapraszamy do lektury!
Umowa SLA to kontrakt pomiędzy właścicielem sklepu internetowego a firmą software house, który reguluje zasady współpracy po zakończeniu fazy wdrożenia sklepu. W zależności od indywidualnych ustaleń na jego podstawie określa się zakres usług, których celem jest utrzymanie poprawnego funkcjonowania platformy w każdym czasie. Może być to np.:
W umowie SLA szczegółowo określa się także standardy realizacji usług, wykorzystując różnorodne wskaźniki (np. dostępność systemu, liczba wykrytych błędów, czas reakcji na zgłoszenie czy okresy podwyższonej gotowości w przypadku sprzedaży sezonowej), które umożliwiają monitorowanie i ocenę poziomu świadczenia usług. Ponadto, dokument ten uwzględnia środki zaradcze oraz ewentualne kary w przypadku niedotrzymania warunków umowy przez którąś ze stron. W ten sposób umowa SLA zapewnia nie tylko stabilność i nieprzerwane działanie sklepu internetowego, ale także klarowne uregulowanie praw i obowiązków obu stron współpracy.
Umowa SLA (Service Level Agreement) często przyjmuje postać miesięcznego pakietu utrzymania, co jest wygodne zarówno dla klienta, jak i dostawcy usług, umożliwiając bieżącą kontrolę nad przebiegiem współpracy. Jednakże, aby mieć pewność, że umowa będzie realizowana w sposób satysfakcjonujący, konieczne jest dokładne określenie definicji i ram współpracy w jej zapisach.
Pakiet SLA składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to stała kwota współpracy (tzw. fixed fee), która stanowi wynagrodzenie za to, że software house pozostaje zawsze w gotowości do usunięcia awarii. W zależności od ustaleń, zespół wsparcia może być dostępny w różnych przedziałach czasowych oraz przez różną liczbę godzin i dni w tygodniu (np. 12/5 , 24/5, 24/7). Finalny koszt obsługi w ramach SLA zależy także od faktycznego pojawienia się awarii i liczby godzin deweloperskich poświęconych na przywrócenie sklepu do sprawnego działania.
Przechodząc do treści umowy i zakresu usług, najważniejszym pojęciem w kontekście SLA jest dostępność sklepu internetowego, którą najczęściej określa się w sposób procentowy. Co rozumieć przez to pojęcie? Przyjęta wartość (zwykle powyżej 95% w skali roku/miesiąca) określa, w jakim stopniu sklep powinien działać bez błędów. Pozostała wartość to maksymalny dopuszczalny czas przestojów. Przykładowo, przy 2% marginesie błędu w skali roku, sklep może być wyłączony z działania łącznie przez około 174 godzin. Wyższy procent dostępności ustalony w umowie SLA to więc większa stabilność działania sklepu. Należy jednak pamiętać, że równie istotne jest uwzględnienie obiektywnego ryzyka i ustalenie marginesu błędów tak, aby umożliwić realistyczne rozwiązanie potencjalnych problemów.
Oprócz dostępności, niezwykle istotny jest czas reakcji. Sposób, w jaki jest on rozliczany, ma kluczowe znaczenie, ponieważ każdy moment przestoju sklepu generuje straty - zarówno finansowe, jak i wizerunkowe (np. w postaci frustracji klientów). W umowach SLA najczęściej przyjmuje się dwie wartości, według których rozliczany jest czas, czyli:
Co Twoim zdaniem jest błędem w sklepie internetowym? Odpowiedzi na to pytanie może być tak wiele, jak osób, którym je zadasz. W końcu za błąd można uznać subiektywnie właściwie każdą nieprawidłowość. Z tego względu kolejnym istotnym elementem w umowie SLA jest sposób kategoryzacji błędów. To właśnie ten podział stanowi punkt wyjścia do określenia czasu reakcji i naprawy, a także priorytetu, z jakim dany problem będzie traktowany. Aby usprawnić proces obsługi zgłoszeń i zapewnić szybką pomoc klientom, błędy dzieli się najczęściej na dwie kategorie:
Podział i definicje błędów można jednak dowolnie rozszerzać i modyfikować. Najczęściej prosty podział na błędy krytyczne i zwykle jest wystarczający dla prawidłowej kategoryzacji błędów i przyjęcia zgłoszenia. Jednak zdarza się, że strony umowy decydują się rozszerzyć ten katalog np. o takie kategorie jak.:
To tylko przykładowa kategoryzacja błędów - ich ostateczny podział zależy od indywidualnych uzgodnień i negocjacji. Prawidłowo skategoryzowane błędy w umowie SLA pozwalają na efektywne zarządzanie zgłoszeniami, szybką identyfikację krytycznych problemów i priorytetowe usuwanie awarii, co przekłada się na wysoką dostępność i stabilne działanie sklepu internetowego.
Dokładne skonstruowanie umowy SLA z uwzględnieniem wszystkich istotnych elementów pozwala na stworzenie solidnej podstawy współpracy między właścicielem sklepu internetowego a firmą software house. To przekłada się na spokój ducha właściciela sklepu, czyli na pewność stabilnego działania sklepu i satysfakcję z uzyskanych usług. Podsumowując - jakie elementy powinna uwzględniać umowa SLA w IT? Znajdziesz je w poniższej tabeli.
Element umowy | Szczegółowy opis |
---|---|
Określenie czasu |
|
Zakres usług |
|
Zakres odpowiedzialności i obowiązki |
|
Parametry jakości | kategoryzacja błędów (np. krytyczne, poważne, standardowe) |
Dodatkowe usługi |
|
Kary | określenie kar umownych za niedotrzymanie warunków SLA (np. kary finansowe, zwrot kosztów, dodatkowe usługi) |
Sposób wypowiedzenia umowy | określenie warunków i terminów wypowiedzenia umowy SLA (w tym możliwość wypowiedzenia umowy w przypadku rażącego naruszenia warunków przez jedną ze stron) |
Powyższe elementy stanowią podstawę dobrze skonstruowanej umowy SLA dla eCommerce. Dokładne ich określenie i sprecyzowanie pozwala na stworzenie przejrzystej i satysfakcjonującej obie strony współpracy. Jednak także w tym przypadku warto podkreślić potrzebę indywidualnego skonstruowania umowy do konkretnych potrzeb i warunków działania sklepu internetowego.
Znasz już elementy umowy SLA. Wiesz także, jak rozumieć poszczególne pojęcia. Najwyższy czas, by poznać trochę praktyki. Jak w rzeczywistości przebiega proces zgłaszania awarii? Przeanalizujmy przykładowy “cykl życia awarii”.
Pierwszy krok to zgłoszenie błędu. W tym przypadku klient wybiera najwygodniejszą i najszybszą formę (np. kontakt telefoniczny poprzez dedykowany numer, mailowy, zgłoszenie w systemie Jira) - wybór nie ma dużego znaczenia ponieważ wszystkie systemy są ze sobą zintegrowane. Następnie zgłoszona awaria trafia do developera, który przystępuje do identyfikacji błędu. Na tym etapie określa źródło problemu, ustala jego priorytet i planuje dalsze działania. W zależności od tych ustaleń, błąd może zostać usunięty w ciągu normalnych godzin pracy lub zgodnie z określonym w SLA czasem reakcji.
Jeżeli błąd jest skomplikowany, zespół wsparcia rozpoczyna prace nad jego tymczasowym obejściem, aby uniknąć sytuacji krytycznej. Następnie podejmowane są kroki w celu znalezienia docelowego rozwiązania problemu. Każda decyzja jest na bieżąco raportowana, co daje klientowi (właścicielowi e-sklepu) pewność co do aktualnego stanu zgłoszenia. Niezależnie od wyboru ścieżki cel jest jeden - przywrócenie sklepu do normalnego działania umożliwiającego klientom niezakłócone zakupy.
Zawarcie umowy SLA zapewnia obopólne zrozumienie wymagań związanych ze współpracą i chroni obie strony umowy – zarówno klienta, jak i dostawcę, a w przypadku konfliktów określa środki zaradcze i pozwala uniknąć potencjalnych nieporozumień, które wiązałyby się z poniesieniem strat. Jakie jeszcze korzyści gwarantuje decyzja o zawarciu takiej umowy?
Umowa SLA to prawne potwierdzenie tego, że platforma będzie zawsze dostępna a błędy usunięte w odpowiednim czasie. Właściciel sklepu wie, czego może się spodziewać, a software house zna swój zakres odpowiedzialności i obowiązków - taki układ wydaje się wolny od wad. Czy na pewno? Przy poprawnie sporządzonej umowie nie powinny one się pojawić, jednak warto mieć na uwadze, że umowa SLA to nie tylko korzyści, ale także:
Dokładna analiza potrzeb, wybór odpowiedniego dostawcy usług IT i staranne skonstruowanie umowy SLA pozwalają zminimalizować ryzyko związane z wadami SLA i czerpać maksymalne korzyści z tej formy współpracy. Należy jednak pamiętać, że za pojęciem SLA nie kryje się jedno, ustandaryzowane rozwiązanie. Ostatecznie za skutecznością umowy utrzymaniowej stoi odpowiednie dopasowanie jej warunków do specyfiki e-sklepu, posiadanego budżetu i indywidualnych potrzeb.
Umowa SLA jest coraz chętniej zawierana przez sklepy internetowe - stanowi solidną ochronę dla stabilności i niezawodności działania sklepu internetowego. Jednak aby w pełni skorzystać z jej korzyści, kluczowe jest dokładne określenie warunków współpracy i zrozumienie jej istoty. Poprawnie skonstruowana umowa SLA, zawarta z doświadczonym software housem, pozwala na zapewnienie nieprzerwanej pracy platformy eCommerce oraz klarowne uregulowanie praw i obowiązków obu stron.
Zależy Ci na niezawodnym eCommerce i braku przestojów w sprzedaży - napisz do nas!