Odpowiedni wybór platformy stanowi kluczowy krok w osiągnięciu sukcesu w biznesie online. Jednak, aby uzyskać zamierzone rezultaty, konieczne jest podjęcie tej decyzji z pełnym zrozumieniem, uwzględniając wiele czynników. W zależności od branży, złożoności oferty czy specyfiki klientów preferencje dotyczące platformy mogą diametralnie ulegać zmianie. Dla niektórych przedsiębiorców najlepszym sposobem będzie zbudowanie biznesu na platformie opartej na modelu SaaS. Inni wybiorą rozwiązania open-source. Bez względu na indywidualne potrzeby istnieje jednak kilka obszarów, na jakie warto zwrócić uwagę niezależnie od rodzaju e-sklepu.
W tym artykule przyjrzymy się 5 podstawowym powodom, dla których wybór platformy eCommerce ma znaczenie. Przekonaj się, na co warto zwrócić uwagę, wybierając silnik dla swojego e-sklepu.
Czy wybrana platforma zdoła sprostać rosnącemu ruchowi online? Czy umożliwi skuteczne zarządzanie poszczególnymi etapami sprzedaży? Czy zaspokoi potrzeby klientów i pomoże w zbudowaniu ich zaufania? To pytania, które mogą pojawić się podczas wyboru platformy sprzedażowej spośród dostępnych na rynku opcji.
Właściwie dobrana platforma pozwoli nie tylko rozwiać powyższe wątpliwości, ale również kieruje nowe szanse i możliwości na rozwój. Wybór platformy to więc nie tylko kwestia techniczna, ale także strategiczna inwestycja, która może pozwolić na szybki wzrost, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie wyjątkowych doświadczeń klientów. Przekonaj się, na co warto zwrócić uwagę, podejmując tę decyzję.
Dynamiczny rozwój sklepów internetowych to nie tylko cel wielu przedsiębiorów, ale także rzeczywistość. Według raportu PWC polski rynek eCommerce będzie wzrastał rokrocznie o ok. 10%, osiągając wartość sięgającą prawie 190 mld złotych w 2027 (w 2023 roku ta wartość wynosi 124 mld). Wraz z rosnącą popularnością e-handlu zmieniają się również oczekiwania i potrzeby klientów. Jeśli zależy Ci na efektywnej sprzedaży w długim okresie, Twój sklep internetowy powinien być gotowy na elastyczne dostosowanie się do tych zmian. Z tego względu kluczowym czynnikiem, na jaki powinieneś zwrócić uwagę, wybierając platformę, jest skalowalność.
Skalowalność sklepu internetowego to zdolność oprogramowania do sprawnego działania w warunkach stale rosnącej liczby odwiedzających ją użytkowników i danych bez obciążania jej prędkości działania (i negatywnego wpływu na prędkość ładowania). W praktyce oznacza to, że platforma powinna bezproblemowo radzić sobie z rosnącą liczbą produktów w ofercie, składanych zamówień oraz zwiększonym ruchem na stronie.
Skalowalność nabiera jeszcze większego znaczenia w kontekście rosnącego trendu cross-border commerce, czyli sprzedaży zagranicznej. Platforma eCommerce o wysokiej skalowalności umożliwia łatwą adaptację do specyfiki różnych rynków, obsługę różnych walut i języków oraz spełnienie specyficznych wymagań kulturowych czy prawnych poszczególnych regionów.
Przedsiębiorstwa, które inwestują w skalowalność, są lepiej przygotowane na wyzwania związane nie tylko z rosnącą popularnością w kraju, ale także na rynku globalnym. Odpowiednio przygotowana platforma eCommerce pozwala na dynamiczną ekspansję bez utraty wydajności czy spadku jakości obsługi klienta.
Wybór odpowiedniej platformy eCommerce to nie tylko kwestia dopasowania do zmieniających się warunków rynkowych, ale także umiejętność kompleksowego zarządzania całym ekosystemem biznesowym. Realizacja tego celu staje się możliwa dzięki integracji z zewnętrznymi systemami. Co więcej, możliwość integracji z zewnętrznymi systemami wspiera nie tylko procesy biznesowe. Przyczynia się także do optymalizacji kosztów operacyjnych i minimalizacji konieczności manualnego obsługiwania wielu narzędzi jednocześnie.
W ramach dodatkowych integracji warto zwrócić uwagę na to, czy platforma łączy się m.in. z systemami do:
W rezultacie, integracja z zewnętrznymi systemami staje się jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania e-biznesem, wspierając jego rozwój, optymalizację kosztów i doskonalenie doświadczeń klientów.
Jak osiągnąć przewagę konkurencyjną w zmieniającej się rzeczywistości eCommerce? Pomóc w tym może personalizacja. Personalizowane doświadczenia zakupowe nie tylko zaspokajają indywidualne preferencje klientów, lecz także przekładają się na wyższy poziom zaangażowania oraz zwiększoną lojalność klientów. Z tego względu warto zwrócić uwagę na to, czy i w jakim zakresie platforma oferuje możliwość:
Personalizacja to nie tylko dostosowywanie się do oczekiwań klientów, ale również wsparcie w budowaniu trwałych relacji z nimi poprzez dostarczanie atrakcyjnych doświadczeń zakupowych. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez firmę McKinsey, zgodnie z którym: “79% użytkowników twierdzi, że zaangażuje się w ofertę tylko wtedy, gdy strona sklepu zapewnia personalizację doświadczeń”.
W dzisiejszej erze cyfrowej troska o bezpieczeństwo strony internetowej jest kwestią o najwyższym priorytecie. Dlaczego? Wysokie wymagania w tym zakresie stawiają nie tylko restrykcyjne przepisy (np. europejska dyrektywa Omnibus czy przepisy dotyczące ochrony danych RODO). Bezpieczeństwo ma również kluczowe znaczenie dla budowania zaufania klientów. Potwierdza to raport "Dekada polskiego e-commerce" przygotowany przez e-Izbę, w którym 32% respondentów wskazało zaufanie jako najważniejszy czynnik przy wyborze sklepu internetowego.
Jak zyskać pewność, że klienci będą czuć się bezpiecznie, składając zamówienie w Twoim e-sklepie?
Podstawowym czynnikiem wpływającym na poczucie bezpieczeństwa użytkowników jest ochrona danych (takich jak np. numery kart kredytowych) - najczęściej to właśnie wrażliwe informacje stają się celem ataków hakerskich. Podejmując decyzję o wyborze oprogramowania, warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy platforma oferuje kompleksowe narzędzia, takie jak firewall, ochrona przed atakami DDoS, czy systemy detekcji zagrożeń. To właśnie te elementy składają się na solidną infrastrukturę bezpieczeństwa.
Musisz mieć jednak na uwadze także to, że utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa to nie jednorazowy wysiłek. Ważne jest, aby wybrana platforma regularnie aktualizowała swoje zabezpieczenia, dostosowując strategię do ewoluujących działań cyberprzestępców (którzy stosują coraz bardziej zaawansowane techniki). Elastyczność w podejściu do bezpieczeństwa pozwala skuteczniej reagować na nowe wyzwania i utrzymywać ochronę przed zagrożeniami.
79 - to procent klientów, którzy w 2023 roku złożyli zamówienia za pomocą smartfonów (wg. Raportu Gemius). Taki wynik czyni urządzenia mobilne najczęściej wybieranymi narzędziami do e-zakupów. Niedostosowanie platformy do potrzeb tych użytkowników to błąd, który może skutkować utratą licznych klientów. Dlatego kluczowe jest dostarczenie spójnego i płynnego doświadczenia zakupowego, niezależnie od używanego urządzenia.
Oczekiwania mobilnych użytkowników skupiają się głównie na szybkim, intuicyjnym i estetycznym interfejsie, który umożliwia swobodne przeglądanie ofert i finalizację transakcji na każdym urządzeniu. Co powinna zawierać platforma dostosowana do ich potrzeb?
Istnieje szereg funkcjonalności, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Podstawą jest zadbanie o responsywność. Istotne będzie jednak także zadbanie o szczegóły takie jak m.in.:
W przypadku dostosowywania platformy do urządzeń mobilnych warto zwrócić także uwagę na to, czy umożliwia korzystanie z technologii PWA (Progressive Web App). Jej wykorzystanie łączy zalety aplikacji mobilnych z korzyściami charakterystycznymi dla przeglądarek internetowych. Umożliwia m.in. wykorzystanie geolokalizacji, wysyłanie powiadomień push oraz pracę offline (w przypadku wcześniej załadowanych treści).
Decyzja dotycząca platformy eCommerce to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim strategiczny ruch, który może zadecydować o przyszłym sukcesie Twojego sklepu internetowego. Wybór zależy od indywidualnej specyfiki Twojego biznesu, jednak aspekty takie jak skalowalność, możliwości personalizacji i bezpieczeństwo stanowią fundamentalne obszary, które powinieneś zawsze uwzględniać w procesie decyzyjnym. Pamiętaj, że dokładne zrozumienie własnych potrzeb biznesowych i wybór platformy, która skutecznie je obsłuży, może być kluczowym krokiem w kierunku długotrwałego sukcesu online. Jeśli wciąż zastanawiasz się, jakie rozwiązanie wybrać - chętnie pomożemy. Napisz do nas!