77% kupujących online odkrywa nowe produkty i marki w mediach społecznościowych (wg Statista). Właśnie to zjawisko można określić mianem social commerce - ale co tak naprawdę kryje się za tym terminem, który staje się niezwykle ważną (a nawet kluczową) częścią strategii dla sprzedających online? W tym artykule przyjrzymy się bliżej trendom w social commerce na 2024 rok, z których pomocą Twoja sprzedaż w social mediach będzie maksymalnie skuteczna. Przeczytaj i zainspiruj się!
W najwęższym znaczeniu social shopping oznacza dokonywanie zakupów online bezpośrednio na platformie społecznościowej (np. Facebook, Instagram, TikTok). Jednak w szerszym kontekście, social commerce obejmuje kompleksowy zestaw działań i strategii w mediach społecznościowych, które mają na celu przekonanie potencjalnych klientów do zakupów w sklepie internetowym. Może to obejmować m.in.: tworzenie angażujących treści, współpracę z influencerami oraz prowadzenie kampanii reklamowych.
W skrócie - social commerce to harmonijne połączenie mediów społecznościowych z zakupami online, co tworzy spójne i atrakcyjne doświadczenia zakupowe dla użytkowników, idealnie współgrające z ich upodobaniami i codziennymi nawykami.
Media społecznościowe stały się integralną częścią życia znacznej części społeczeństwa. Dla wielu są one nieodłącznym towarzyszem w podróży do pracy, podczas oczekiwania w kolejce czy po prostu - w chwilach relaksu i odpoczynku.
Pod koniec 2023 roku liczba użytkowników mediów społecznościowych osiągnęła ponad 4.95 miliarda, a każdy z nich korzysta średnio z 6 do 7 różnych aplikacji. Wobec tak imponującego zasięgu, a także różnorodności platform, kluczowe jest dokładne zrozumienie, gdzie najlepiej sprzedawać swoje produkty. Według badania przeprowadzonego przez portal eMarketer najczęściej wybieranymi platformami społecznościowymi do zakupów online są kolejno:
Źródło: emarketer.com
Nie należy jednak zapominać o innych platformach, które również stanowią atrakcyjne miejsce sprzedaży. eCommerce'owym potencjałem wyróżnia się np. Pinterest, na którym szczególnie warto promować produkty wizualnie atrakcyjne (rękodzieło, ubrania czy elementy wystroju wnętrz). Ponadto warto zwrócić uwagę na nowych graczy na rynku mediów społecznościowych, takich jak Threads od Meta czy Bereal (który niedawno udostępnił możliwość tworzenia kont firmowych), które zyskują coraz większą popularność wśród użytkowników.
Social commerce to dynamicznie rozwijający się kanał sprzedaży, który otwiera przed firmami nowe możliwości dotarcia do klientów (i tym samym zwiększenia sprzedaży). Aby jednak wykorzystać pełen potencjał mediów społecznościowych, należy na bieżąco śledzić wszelkie zmiany. Co szczególnie powinno przykuć Twoją uwagę w tym roku?
Media społecznościowe nie tylko zmieniają sposób, w jaki spędzamy czas online, ale także przekształcają nawyki dotyczące wyszukiwania informacji. Coraz więcej internautów rezygnuje z tradycyjnych wyszukiwarek na rzecz platform społecznościowych. Na przykład poszukując pomysłów na kolację, przeglądają polecane restauracje na Instagramie, oglądają zdjęcia potraw i czytają opinie innych użytkowników. Natomiast, gdy pojawia się potrzeba znalezienia recenzji konkretnego produktu, chętniej wpisują jego nazwę w wyszukiwarkę YouTube, by otrzymać jego najpełniejszy obraz. Właśnie te zmiany spowodowały, że po raz pierwszy od dłuższego czasu Google zaczęło tracić swoją dominującą pozycję. Co ciekawe, według raportu Adobe, znaczna część pokolenia Gen Z (64%), a także Milenialsów (49%), uznaje aplikację TikTok za równoważną tradycyjnej wyszukiwarce.
Jak wykorzystać ten trend w praktyce? Zadbaj o odpowiednie opisy, hashtagi i napisy (np. dodawane do wideo) w swoich treściach, aby ułatwić użytkownikom ich znajdowanie w wyszukiwarce wewnątrz platformy.
Influencer marketing, czyli promowanie produktów lub usług we współpracy z osobami wpływowymi w mediach społecznościowych to już standard. Ten rynek rozrósł się w ostatnich latach do niebotycznych rozmiarów, a wpływowi twórcy są przyrównywani do rangi celebrytów. Właśnie z tego względu wielu influencerów traci na autentyczności i wiarygodności w oczach odbiorców, a użytkownicy coraz rzadziej mogą utożsamiać się z ich życiem. Na popularności natomiast zyskują mniejsi twórcy tzw. microinfluencerzy czy twórcy User Generated Content. Choć gromadzą oni mniejsze społeczności, to relacje z obserwatorami budowane na autentyczności i zaufaniu sprawiają, że stają się oni atrakcyjnymi partnerami dla marek.
Jak wykorzystać ten trend w praktyce? Możesz też przenieść content tworzony przez użytkowników bezpośrednio do e-sklepu, np. prezentując sposoby wykorzystania danego produktu przez użytkowników na karcie produktu lub na stronie głównej.
Przykład wykorzystania UGC na stronie produktu w marketplace Zalando
Media społecznościowe to nie tylko treści, zdjęcia i wideo - to także narzędzia do komunikacji. Aplikacje takie jak Messenger od Facebooka, Instagram czy WhatsApp umożliwiają użytkownikom swobodną komunikację z przyjaciółmi, rodziną, a teraz również… z markami. Wykorzystując te kanały komunikacji do nawiązania kontaktu ze swoimi klientami, zbliżysz się do nich jeszcze bardziej. Dając im możliwość bezpośredniej rozmowy z Twoim sklepem, tworzysz atmosferę zaufania i otwartości. Ponadto, komunikacja z klientami poprzez media społecznościowe może znacznie przyspieszyć i ułatwić proces rozwiązywania ewentualnych problemów czy wątpliwości. Dzięki szybkiej odpowiedzi na pytania, czy obsłudze reklamacji za pośrednictwem social mediów, pokazujesz klientom, że ich opinia i satysfakcja są dla Ciebie priorytetem.
Jak wykorzystać ten trend w praktyce? Popularne komunikatory oferują możliwość integracji z zewnętrznymi narzędziami, które pomogą Ci usprawnić kontakt. Dzięki takim rozwiązaniom, jak np. Talkative, możesz zautomatyzować obsługę prostych pytań i zadań przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, a także wysyłać wiadomości powitalne do nowych klientów lub wiadomości z podziękowaniem po dokonaniu zakupu.
TikTok, Snapchat, a także Instagram - to platformy, na których użytkownicy regularnie publikują własne zdjęcia i filmy, dzieląc się nimi zarówno publicznie, jak i w prywatnych wiadomościach. To kolejny obszar, który możesz wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż w mediach społecznościowych. W jaki sposób? Zachęcając użytkowników do udostępniania zdjęć lub filmów związanych z Twoją marką. Platformy społecznościowe oferują szeroki wachlarz narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc (i stale wprowadzają nowe funkcje). Wykorzystaj je, aby zaangażować użytkowników i wywołać szum wokół swojej marki.
Oto kilka pomysłów, jak wykorzystać ten trend w praktyce:
Według przewidywań Statista obroty generowane przez zakupy w mediach społecznościowych osiągną wartość 1.2 biliona dolarów w 2024 roku. Social commerce nie jest już tylko chwilowym trendem, ale staje się niezbędnym elementem strategii marketingowej dla firm chcących dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców i zwiększyć sprzedaż. Jeśli jeszcze nie przekonały Cię możliwości tego dynamicznie rozwijającego się kanału, poznaj kilka kluczowych argumentów, dla których warto włączyć go do swojej strategii biznesowej.
Użytkownicy mediów społecznościowych w specyficzny sposób konsumują treści. Najczęściej przeglądają je szybko scrollując aplikacje i równie często - szybko o nich zapominają, gdy coś innego przyciągnie ich uwagę. Dla przykładu użytkownicy Tik Toka poświęcają na oglądanie krótkich video średnio 95 minut dziennie, co w przeliczeniu daje setki filmików o różnorodnej treści. Z tego względu, aby Twoja marka zapadła w pamięć przeglądającym musisz pamiętać, by dostarczać treści, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także łatwe do przyswojenia w krótkim czasie. Formaty takie jak krótkie filmy, animacje, czy grafiki o silnym przekazie mogą być skuteczną strategią.
Na co warto jeszcze zwrócić uwagę? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka kluczowych porad, które pomogą Ci z sukcesem sprzedawać w social media.
Większość przykładów sukcesywnej sprzedaży w mediach społecznościowych to przede wszystkim historie sklepów B2C (business to customer). Naturalnie pojawia się więc pytanie, czy social commerce to rozwiązanie, które sprawdzi się również w kontaktach między profesjonalistami, czyli w branży B2B (business to business)?
Odpowiedź na to pytanie brzmi “tak”, ale tylko pod warunkiem, że dostosujesz odpowiednio narzędzia i kanały komunikacji. W przypadku B2B dobrym sposobem na tego typu sprzedaż jest tzw. “social selling” najczęściej wykorzystywany na platformie Linkedin. W przypadku B2B dobrym sposobem na tego typu sprzedaż jest tzw. "social selling", najczęściej wykorzystywany na platformie LinkedIn. Polega on na budowaniu relacji z potencjalnymi klientami i partnerami biznesowymi za pośrednictwem mediów społecznościowych. Nawiązywanie nowych relacji oraz dzielenie się doświadczeniem i wiedzą to skuteczny sposób na wzmocnienie lojalności, ale także generowanie nowych leadów czy zwiększenie świadomości marki.
Social commerce przeszedł długą drogę (i wciąż ewoluuje). Pierwsze podejścia do sprzedaży w mediach społecznościowych koncentrowały się głównie na prostych integracjach z tradycyjnymi platformami eCommerce, oferując ograniczone doświadczenia zakupowe. Jednak obecnie social commerce to kompleksowy ekosystemem - funkcje takie jak płatności w aplikacji, posty z możliwością zakupów czy inteligentne chatboty stały się powszechne, umożliwiając płynne i zintegrowane zakupy. A to jeszcze nie koniec...
Patrząc w przyszłość prognozuje się jeszcze bardziej zaawansowane doświadczenia, w tym wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej czy sztucznej inteligencji (które już teraz zaczynają odgrywać istotną rolę). Wszystko to wskazuje na to, że granica między mediami społecznościowymi a handlem elektronicznym staje się coraz bardziej płynna, a social commerce przestaje być jedynie dodatkiem, stając się nieodłączną częścią eCommerce.
Gotowy, by zacząć wykorzystywać pełen potencjał social commerce? Zacznij odkrywać go już dziś i zwiększ swoje możliwości sprzedaży online!