Badania przeprowadzone dla Think with Google pokazują, że użytkownik smartfona każdego dnia doświadcza średnio aż 150 mikromomentów. To właśnie te krótkie, ale intensywne impulsy mają znaczący wpływ na sposób, w jaki użytkownicy korzystają z internetu, a konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Czym jednak są mikromomenty i jak wykorzystać je w swoim sklepie internetowym? O tym przekonasz się w tym artykule. Nie marnuj (mikro)chwili i poznaj skuteczną strategię, która pomoże Ci zwiększyć efektywność Twojego eCommerce!
Pojęcie mikromomentów nie jest nowe - Google wprowadziło je już w 2015 roku. Pomimo upływu czasu, to stwierdzenie nadal pozostaje aktualne, a nawet zyskuje na popularności. Dlaczego? Ponieważ tempo przeglądania internetu stale rośnie (podobnie jak ogólne tempo życia) - użytkownicy oczekują szybkiego dostępu do informacji i natychmiastowych rezultatów. Mikromomenty doskonale odpowiadają na te potrzeby, zapewniając błyskawiczne spełnienie oczekiwań.
Mikromomenty to krótkie chwile przypominające impulsy, podczas których użytkownik podejmuje nagłe decyzje. Mogą one wiązać się z nagłą chęcią spełnienia jakieś potrzeby materialnej (np. posiadania danego przedmiotu, odwiedzenia jakiegoś miejsca) lub niematerialnej (np. uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytanie). Ponadto, kluczową cechą mikromomentów jest oczekiwanie natychmiastowej gratyfikacji, czyli osiągnięcia celu. Brak szybkiej satysfakcji powoduje utratę wartości mikromomentu i sprawia, że staje się on jedynie niewykorzystaną szansą. Właśnie z tego względu odpowiednie wyczucie i wykorzystanie mikromomentów w biznesie może przynieść dodatkowe korzyści w postaci zwiększonych zysków, przewagi konkurencyjnej i budowania lojalności klientów.
Mikromomenty, choć trwają zaledwie ułamek sekundy, przyjmują różne formy w zależności od kontekstu i sytuacji, w jakich użytkownik doświadcza impulsu. Google identyfikuje ich 4 podstawowe rodzaje:
Każda z tych chwil może być z powodzeniem wykorzystana w biznesie. Ostatnie dwa rodzaje mikromomentów ("I Want To Buy" oraz "I Want To Go") są szansą dla eCommerce. Za ich sprawą możesz umożliwić klientom zakup Twojego produktu w e-sklepie lub skorzystanie z Twojej usługi. Natomiast, w pozostałych przypadkach (“I Want To Know” i “I Want To Do”) mikromomenty można wykorzystać w celu budowania relacji i zaufania klientów. W dalszej części artykułu dowiesz się, w jaki sposób to osiągnąć.
Jeśli zastanawiasz się, gdzie znajdują się mikromomenty w eCommerce, odpowiedź brzmi: wszędzie. Mikromomenty wypełniają praktycznie całą ścieżkę zakupową użytkownika (z ang. customer journey). W każdym z tych momentów tkwi potencjał do interakcji z użytkownikiem i dostarczenia mu wartościowej treści lub doświadczeń, które mogą skłonić go do dokonania zakupu - przekonaj się, jak wykorzystać je wszystkie, przechodząc po kolei etap po etapie ścieżki zakupowej.
Na mikromomenty można natrafić już na samym początku - gdy użytkownik odczuwa pewną potrzebę, lecz nie ma jeszcze jasnego pomysłu, jak ją zaspokoić. Wówczas pojawiają się pytania, na które możesz odpowiedzieć, jako sklep. W tym celu postaw na wartościowy content.
Treści na stronie Twojego sklepu powinna cechować użyteczność. Oznacza to, że opublikowane teksty powinny dostarczać użytkownikom konkretnej wiedzy. Artykuły na blogu oraz opisy produktów powinny być napisane w sposób, który umożliwi użytkownikom szybkie znalezienie odpowiedzi na ich pytania, jednocześnie pozwalając na ich łatwe odnalezienie w wynikach wyszukiwania. Aby to osiągnąć, wszystkie treści na Twojej stronie były tworzone zgodnie z zasadami SEO, tak by osiągały jak najwyższe wyniki w wyszukiwarce (np. pojawiły się w sekcji z tzw. szybkimi odpowiedziami).
Przykład wykorzystania mikromomentów w wyszukiwarce Google przez sklep kratki.pl
Użytkownik rozumie już swoją potrzebę, ale potrzebuje pomocy przy dokonaniu wyboru. Na tym etapie porównuje on dostępne na rynku produkty, sprawdza, która oferta jest najlepiej dopasowana do jego potrzeb oraz czyta opinie innie użytkowników. Ważne jest, aby podczas tych momentów dostarczyć mu informacje, które pomogą mu podjąć decyzję zakupową. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia takie jak:
W tym mikromomencie użytkownik jest już gotowy do dokonania zakupu. Jest to kluczowy moment, w którym sklep musi zapewnić optymalne warunki, aby transakcja mogła zostać sfinalizowana szybko i sprawnie. Tutaj także liczy się czas, dlatego warto zadbać o optymalizację prędkości ładowania strony. Dlatego, aby sprostać oczekiwaniom użytkownika, warto wdrożyć następujące działania:
Mikromomenty to więcej niż tylko moment składania zamówienia. To także okazja do angażowania klientów w społeczność e-sklepu, wykorzystując ekscytację związana z nowym produktem. Zachęć ich do dzielenia się opiniami, recenzjami oraz zdjęciami na stronie sklepu lub w mediach społecznościowych. W zamian możesz oferować np. zniżki na kolejne zakupy. Przede wszystkim pamiętaj, że nawet niewielkie interakcje, np. udostępnienie zdjęcia klienta na oficjalnym profilu e-sklepu, mogą znacząco wzmocnić relacje z klientem. Takie działania budują więź między marką a klientem, podnosząc jego lojalność i motywację do powtórnych zakupów.
Aby dobrze wykorzystać mikromomenty, należy w odpowiednim momencie przechwycić uwagę użytkownika. Istotne jest, aby nie bagatelizować żadnego z tych krótkich momentów i w pełni wykorzystać powstałe zainteresowanie. Nawet jeśli klient jedynie poszukuje odpowiedzi na konkretne pytanie, istnieje szansa, że w przyszłości wróci, by dokonać zakupu. Dlatego wprowadzając mikromomenty do swojej strategii, warto podejść do tego kompleksowo. Aby wesprzeć Cię w pełnym wykorzystaniu potencjału krótkich chwil, przygotowaliśmy kilka wskazówek, które możesz wykorzystać:
W dzisiejszym świecie eCommerce, gdzie szybkość i natychmiastowe efekty mają kluczowe znaczenie dla skutecznej komunikacji z klientem. Statystyki mówią same za siebie (badanie Think with Google):
Każdy z tych użytkowników poddaje się mikromomentom, które mogą stanowić punkt zwrotny w procesie zakupowym. Dlatego każdy z tych użytkowników może stać się Twoim klientem, jeśli pomożesz mu w realizacji jego celów.
Dopasuj swoją strategię sprzedaży do potrzeb i oczekiwań użytkowników, monitoruj ich zachowania i szybko reaguj na sygnały, jakie wysyłają - w ten sposób wykorzystasz mikromomenty i zbudujesz trwałe relacje z klientami.