30 listopada 2022 roku był przełomowy nie tylko dla branży e-handlu, ale także dla wielu innych przedsiębiorców bez względu na formę prowadzonej działalności - online czy tradycyjną. W tym dniu miała miejsce premiera ChatGPT od firmy OpenAI, czyli najpopularniejszego narzędzia wykorzystującego generatywną sztuczną inteligencję (GenAI). Na czym polega fenomen zarówno tego, jak i podobnych narzędzi? O tym przeczytasz w tym artykule!
Generatywna sztuczna inteligencja to inaczej zdolność systemów opartych o uczenie maszynowe (z ang. machine learning) do tworzenia nowych treści takich jak: teksty, obrazy, skrypty, kod źródłowy czy nawet utwory muzyczne bądź wideo. Firmy z branży e-handlu najczęściej wykorzystują tę technologię do tworzenia treści marketingowych i kreowania nowych produktów, co skutkuje nie tylko przyspieszeniem procesów projektowych, ale także często zwiększa kreatywność i skuteczność działań biznesowych.
Błyskawiczny rozwój bota OpenAI oraz rosnąca liczba jego użytkowników zapoczątkowały wyścig największych rynkowych graczy w dziedzinie GenAI. W efekcie pojawiły się nowe, ulepszone narzędzia wykorzystujące tę technologię. Wśród nich można wyróżnić m.in.: 4 wersję ChatGPT (kompatybilną z zewnętrznymi wtyczkami np. DALL-E do generowania obrazów), Bard od Google czy ulepszona wersja wyszukiwarki Bing od Microsoft. Wszystko wskazuje także na to, że 2024 będzie równie a może nawet bardziej przełomowy w tej dziedzinie. Czego dokładnie możemy się spodziewać w nadchodzących miesiącach?
Jakie elementy powinny być uwzględnione w skutecznej strategii sprzedażowej dla sklepu internetowego? Odpowiadając na to pytanie, oprócz sprawdzonych elementów, takich jak polityka cenowa czy badanie potrzeb klientów, coraz bardziej warto podkreślać wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji. Za pomocą rozwiązań opartych na tej technologii sklepy internetowe zyskują rozszerzone możliwości poprawy efektywności operacyjnej, komunikacji z klientem oraz zwiększenia personalizacji ofert. Osiągniecie takich efektów jest możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu narzędzi do tworzenia treści multimedialnych czy wdrożeniu inteligentnych chatbotów lub wyszukiwarek produktów. Najpopularniejsze tego typu rozwiązania przedstawiamy poniżej - koniecznie je sprawdź, jeśli nie chcesz pozostać w tyle za konkurencją!
Generowanie opisów produktów czy treści promocyjnych z pomocą narzędzi AI stało się branżowym standardem - w 2023 roku aż 90% osób zajmujących się tworzeniem treści wykorzystywało narzędzia AI w celu zwiększenia wydajności i przyśpieszenia pracy na nad projektami. Wykorzystując GenAI możliwe jest m.in.: generowanie opisów produktów dostosowanych do specyfiki marki, preferencji grupy docelowej czy wytycznych SEO (co zwiększa widoczność w wynikach wyszukiwania).
Potencjał generatywnej sztucznej inteligencji nie kończy się jedynie na tworzeniu tekstów. Rozwiązania AI umożliwiają także generowanie:
Sztuczna inteligencja pomaga także usprawnić wyszukiwanie produktów w e-sklepie, a to za sprawą wyszukiwania wektorowego. Na czym polega to rozwiązanie? To zawansowana metoda wyszukiwania, w której dane takie jak tekst, obrazy czy treści audio przekształcane są wektory, gdzie każdy element (np. słowo w tekście lub piksel w obrazie) ma przypisaną odpowiednią wartość numeryczną w wektorze.
Główną ideą wyszukiwania wektorowego jest możliwość skutecznego znajdowania podobnych do siebie obiektów, nawet jeśli nie są one identyczne. W praktyce, gdy użytkownik wpisuje zapytanie, sztuczna inteligencja porównuje je z wcześniej przygotowanymi wektorami danych i znajduje najbardziej podobne elementy. To pozwala na otrzymanie dokładniejszych i bardziej trafnych wyników wyszukiwania. W ten sposób użytkownik może znaleźć interesujący go produkt bez znajomości jego dokładnej nazwy, opisując jedynie jego cechy szczególne czy wygląd.
Technologie wektorowe znajdują zastosowanie w wielu popularnych silnikach wyszukiwania takich jak ElasticSearch, Vespa czy Chroma, które możesz zintegrować ze swoim sklepem internetowym, oferując swoim klientom bardziej intuicyjne doświadczenia zakupowe.
Wirtualni asystenci wyposażeni w rozwiązania GenAI są w stanie prowadzić spersonalizowane rozmowy, przewyższając w ten sposób tradycyjne chatboty, które udzielają zapamiętanych odpowiedzi ograniczonych przez wstępnie wytrenowane skrypty. Co więcej, rozszerzone możliwości często obejmują także: zdolność prowadzenia rozmów w wielu językach, pokierowanie użytkownika przez całą ścieżkę zakupową oraz analizę kontekstu rozmowy, dostosowując się do indywidualnych preferencji i potrzeb klienta.
Inteligenty asystent Zalando (źródło: https://corporate.zalando.com/en/technology/zalando-launch-fashion-assistant-powered-chatgpt)
Doskonałym przykładem takiego rozwiązania jest wirtualny asystent opracowany przez marketplace Zalando, który nie tylko jest w stanie odpowiadać na podstawowe pytania, ale także doradzić w wyborze ubrań czy akcesoriów online. Wdrożenie takiego rozwiązania w swoim sklepie internetowym nie wymaga jednak opracowywania go “od zera”. Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej gotowych wtyczek, które można zintegrować z platformą sprzedażową, np. Chatfuel, yellow.ai czy Freshdesk.
Zdolności GenAI są także coraz częściej wykorzystywane w celu lepszego zrozumienia klienta i w konsekwencji - przewidywania jego decyzji zakupowych. Dzięki analizie danych dotyczących preferencji, historii zakupów czy aktywności online, sztuczna inteligencja jest w stanie stworzyć szczegółowy profil użytkownika. W oparciu o te informacje GenAI generuje spersonalizowane rekomendacje produktowe, które są precyzyjnie dostosowane do indywidualnych potrzeb i gustów klienta.
Systemy do rekomendowanie produktów oparte na GenAI (np. Vue.ai, Barilliance, ViSenze) są w stanie uwzględnić nawet subtelne preferencje i zmiany w zachowaniach zakupowych, co przekłada się na bardziej efektywne i satysfakcjonujące doświadczenia klientów. Dodatkowo personalizacja nie ogranicza się tylko do rekomendacji produktowych. AI może dostosować także inne elementy, takie jak treści marketingowe, oferty promocyjne czy układ strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika.
Według prognoz IDC (International Data Corporation) przedsiębiorstwa na całym świecie z roku na rok będą inwestować coraz większe nakłady na w rozwiązania AI. Do 2024 roku te inwestycje mogą sięgnąć około 40 miliardów dolarów, a w 2027 roku przewiduje się, że wzrosną już do ponad 150 miliardów dolarów. Jednakże warto zdać sobie sprawę z tego, że tak dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji przynosi nie tylko korzyści dla biznesu, ale także niesie ze sobą nowe ryzyka i wyzwania. Z tego względu wdrażając rozwiązania GenAI, istotne jest zwrócenie uwagi na:
Wprowadzenie GenAI do biznesu niesie ze sobą znaczące korzyści, ale równocześnie wymaga świadomości i skutecznego zarządzania ryzykiem. Dlatego kluczowym elementem sukcesu w tym obszarze jest holistyczne podejście uwzględniające różnorodne aspekty wprowadzania sztucznej inteligencji do działalności organizacji.
Generatywna sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała branżę eCommerce. Co więcej, wciąż powstają nowe narzędzia oparte na GenAI, które z dnia na dzień zmieniają podejście do tworzenia treści, personalizacji ofert czy komunikacji z klientem. Z tego względu pozytywna decyzja o wdrożeniu tych rozwiązań do swojego sklepu internetowego nie powinna stanowić wątpliwości (choć powinna być przemyślana pod kątem efektywności i bezpieczeństwa). Jeśli chcesz rozwijać swój e-sklep zgodnie z duchem czasu, wiesz już, od czego warto zacząć - a my chętnie pomożemy Ci we wdrożeniu nowoczesnej platformy sprzedażowej, zapewniając Twoim klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe.