Z pomocy sztucznej inteligencji (z ang. artificial intelligence, AI) korzystamy na co dzień, np. sięgając po smartfona, aby wyszukać informacje o interesującym nas przedmiocie za pomocą obrazu lub wybierając serial na podstawie spersonalizowanych dla nas poleceń. AI w tempie szybszym niż kiedykolwiek (i często niemal niezauważalnie) przekształca nie tylko naszą rutynę, ale także odmienia oblicze biznesu. Ta ewolucja jest widoczna szczególnie w takich branżach jak np. eCommerce. Zgodnie z opracowaniem firmy PWC - 54% badanych firm zdecydowało się na wykorzystywanie sztucznej inteligencji do listopada 2023. Oznacza to, że AI przestała być technologią, którą można traktować jedynie jako “nice to have” w hierarchii funkcjonalności na platformie sprzedażowej, a stała się ważnym elementem strategii wielu e-biznesów. Przekonaj się, dlaczego, więc warto postawić na AI w swoim e-sklepie!
Trudno jednoznacznie zdefiniować, czym jest sztuczna inteligencja. AI stanowi dynamicznie rozwijający się i złożony obszar. Z tego względu na “artificial intelligence” warto spojrzeć jak na parasol, który gromadzi szeroki zakres podejść i technologii.
Sztuczna inteligencja to pojęcie, które obejmuje wiele różnych metod i technik, takich jak uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, analiza danych, generatywna sztuczna inteligencja, głębokie uczenie, robotyka i wiele innych. Dzięki tak dużemu zróżnicowaniu systemy AI mogą być wykorzystywane do rozwiązywania szerokiego spektrum problemów i wyzwań - od prostych rutynowych zadań po bardziej skomplikowane problemy naukowe i biznesowe.
AI wciąż brzmi jak enigmatyczne pojęcie? Dla zrozumienia ogólnej zasady działania AI warto posłużyć się uproszczonym schematem jej działania. Podstawą dla większości z systemów są algorytmy, czyli zestawy reguł i instrukcji. Na ich podstawie AI może w odpowiedni sposób analizować dostarczone dane. Cały ten proces można podzielić na 4 podstawowe etapy:
Ten uproszczony model działania AI może pomóc zrozumieć ogólną koncepcję i możliwości tej technologii. Jednak rzeczywistość może okazać się być znacznie bardziej skomplikowana, a poszczególne procesy bardziej zaawansowane.
Amazon, Ikea, Zalando - to przykłady największych platform sprzedażowych, które z powodzeniem wykorzystują sztuczną inteligencję w swojej strategii. Jednak już nie tylko liderzy branży decydują się na wykorzystanie tego typu technologii. Dostępność narzędzi opartych o sztuczną inteligencję stale rośnie, a dynamiczny rozwój tej dziedziny sprawia, że są one coraz bardziej dostępne dla szerokiego grona przedsiębiorców. Zarówno cena, jak i łatwość wdrożenia gotowych rozwiązań stają się coraz bardziej przystępne.
Według badania portalu business2community.com organizacje najczęściej decydują się na wdrożenie rozwiązań AI ze względu na:
Choć powyższe powody są zróżnicowane to doskonale wskazują na szeroki zakres korzyści, jakie AI może przynieść dla biznesu. Sztuczna inteligencja usprawnia zarówno wewnętrzne obszary eCommerce ( np. poprzez automatyzację rutynowych działań), jak i tworzy przyjazną i intuicyjną przestrzeń dla klientów. Dzięki AI sklepy internetowe mogą lepiej zrozumieć zachowania swoich klientów, szybciej reagować na zmiany na rynku oraz dostarczać spersonalizowane i satysfakcjonujące doświadczenia zakupowe.
Sztuczna inteligencja może być z powodzeniem zastosowana w każdym obszarze eCommerce. Począwszy od personalizacji oferty w e-sklepie i rekomendacji produktów, poprzez automatyzację procesów zakupowych, aż po obsługę klienta i zarządzanie zapasami. Obecnie na rynku dostępnych jest coraz więcej narzędzi (zarówno tych płatnych, jak i posiadających wersje bezpłatne), które z powodzeniem możesz wykorzystać do:
To tylko przykłady wykorzystania AI w codziennym działaniu eCommerce. Jeśli jednak chcesz zgłębić temat i odkryć pełen potencjał możliwości tej technologii, więcej informacji czeka na Ciebie w naszym bezpłatnym eBooku. Znajdziesz tam nie tylko opisy konkretnych narzędzi, ale także wskazówki dotyczące ich najlepszego wykorzystania w Twoim e-sklepie.
Decyzja o wdrożeniu sztucznej inteligencji do sklepu internetowego wymaga starannego przemyślenia. Pod uwagę musisz wziąć wiele kwestii: swój budżet, czas realizacji projektu i sposób, w jaki go zrealizujesz. Warto na sam początek ustanowić sobie priorytety. W tym celu zadaj sobie serię pytań:
Zrozumienie odpowiedzi na te pytania może pomóc Ci określić, czy Twój sklep internetowy jest gotowy na AI czy na ten moment jest to za duże wyzwanie. W większości przypadków wdrożenie drobnych usprawnień (np. inwestycja w licencję na narzędzie AI do analizy danych o klientach) na początku nie powinno stanowić nadmiernego wysiłku, a może znacząco poprawić działanie Twojego sklepu i otworzyć pole na większe zmiany.
Sztuczna inteligencja nie tylko ułatwia procesy operacyjne, ale także zmienia strategię i podejście do sprzedaży online. Dzięki narzędziom AI firmy mogą lepiej analizować dane, prognozować trendy rynkowe, personalizować ofertę dla klientów i jeszcze efektywnej optymalizować swoje działania. W efekcie sztuczna inteligencja staje się nieodłączną częścią dzisiejszego biznesu, a brak jej wykorzystania może stanowić poważną przeszkodę dla konkurencyjności na rynku.
Czy posiadasz już rozwiązania o AI w swoim e-sklepie czy może dopiero zastanawiasz się nad ich wdrożeniem? W każdym przypadku - warto sięgnąć po lekturę naszego eBooka, który dostarczy Ci dodatkowych inspiracji i cennych wskazówek (a ich nigdy nie za mało w w kontekście poznawania sztucznej inteligencji).