29.03.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Dlaczego w Twoim sklepie internetowym powinno pojawić się miejsce na AI?

Spis treści


    Z pomocy sztucznej inteligencji (z ang. artificial intelligence, AI) korzystamy na co dzień, np. sięgając po smartfona, aby wyszukać informacje o interesującym nas przedmiocie za pomocą obrazu lub wybierając serial na podstawie spersonalizowanych dla nas poleceń. AI w tempie szybszym niż kiedykolwiek (i często niemal niezauważalnie) przekształca nie tylko naszą rutynę, ale także odmienia oblicze biznesu. Ta ewolucja jest widoczna szczególnie w takich branżach jak np. eCommerce. Zgodnie z opracowaniem firmy PWC - 54% badanych firm zdecydowało się na wykorzystywanie sztucznej inteligencji do listopada 2023. Oznacza to, że AI przestała być technologią, którą można traktować jedynie jako “nice to have” w hierarchii funkcjonalności na platformie sprzedażowej, a stała się ważnym elementem strategii wielu e-biznesów. Przekonaj się, dlaczego, więc warto postawić na AI w swoim e-sklepie!

    Czym jest sztuczna inteligencja?

    Trudno jednoznacznie zdefiniować, czym jest sztuczna inteligencja. AI stanowi dynamicznie rozwijający się i złożony obszar. Z tego względu na “artificial intelligence” warto spojrzeć jak na parasol, który gromadzi szeroki zakres podejść i technologii.

    Sztuczna inteligencja to pojęcie, które obejmuje wiele różnych metod i technik, takich jak uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, analiza danych, generatywna sztuczna inteligencja, głębokie uczenie, robotyka i wiele innych. Dzięki tak dużemu zróżnicowaniu systemy AI mogą być wykorzystywane do rozwiązywania szerokiego spektrum problemów i wyzwań - od prostych rutynowych zadań po bardziej skomplikowane problemy naukowe i biznesowe.

    Jak działa sztuczna inteligencja?

    AI wciąż brzmi jak enigmatyczne pojęcie? Dla zrozumienia ogólnej zasady działania AI warto posłużyć się uproszczonym schematem jej działania. Podstawą dla większości z systemów są algorytmy, czyli zestawy reguł i instrukcji. Na ich podstawie AI może w odpowiedni sposób analizować dostarczone dane. Cały ten proces można podzielić na 4 podstawowe etapy:

    • zbieranie danych - system gromadzi dane z różnych źródeł, takich jak np. wewnętrzne i zewnętrzne bazy danych. Im więcej ich zbierze, tym lepiej będzie mógł “uczyć się” i przewidywać zachowania.
    • nauka wzorców - w tej fazie algorytmy analizują zgromadzone dane w poszukiwaniu wzorców i zależności. System uczący się identyfikuje powtarzające się wzorce danych i dostosowuje swoje modele predykcyjne na ich podstawie.
    • przewidywanie - kiedy system nauczy się wzorców, może przystąpić do przewidywania przyszłych zdarzeń lub zachowań na podstawie nowych danych. Na tym etapie AI może dokonywać prognoz, wykrywać anomalie czy podejmować decyzje, wszystko w zależności od określonych celów.
    • wykonywanie zadań - w końcowym etapie AI wykorzystuje zgromadzone dane i nauczone wzorce do wykonywania konkretnych zadań lub podejmowania określonych działań. Może to obejmować np. rekomendowanie produktów, klasyfikowanie wiadomości czy sterowanie procesami produkcyjnymi.

    Ten uproszczony model działania AI może pomóc zrozumieć ogólną koncepcję i możliwości tej technologii. Jednak rzeczywistość może okazać się być znacznie bardziej skomplikowana, a poszczególne procesy bardziej zaawansowane.

    Dlaczego sklepy internetowe wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Amazon, Ikea, Zalando - to przykłady największych platform sprzedażowych, które z powodzeniem wykorzystują sztuczną inteligencję w swojej strategii. Jednak już nie tylko liderzy branży decydują się na wykorzystanie tego typu technologii. Dostępność narzędzi opartych o sztuczną inteligencję stale rośnie, a dynamiczny rozwój tej dziedziny sprawia, że są one coraz bardziej dostępne dla szerokiego grona przedsiębiorców. Zarówno cena, jak i łatwość wdrożenia gotowych rozwiązań stają się coraz bardziej przystępne.

    Według badania portalu business2community.com organizacje najczęściej decydują się na wdrożenie rozwiązań AI ze względu na:

    • Utrzymanie lub zdobycie przewagi konkurencyjnej (84%),
    • Rozpoczęcie nowego biznesu lub start działań na nowym rynku (75%),
    • Zredukowania kosztów działalności (63%),
    • Lepszą współpracę z innymi firmami, które już wykorzystują narzędzia AI (61%),
    • Sprostanie oczekiwaniom konsumentów (59%).

    Choć powyższe powody są zróżnicowane to doskonale wskazują na szeroki zakres korzyści, jakie AI może przynieść dla biznesu. Sztuczna inteligencja usprawnia zarówno wewnętrzne obszary eCommerce ( np. poprzez automatyzację rutynowych działań), jak i tworzy przyjazną i intuicyjną przestrzeń dla klientów. Dzięki AI sklepy internetowe mogą lepiej zrozumieć zachowania swoich klientów, szybciej reagować na zmiany na rynku oraz dostarczać spersonalizowane i satysfakcjonujące doświadczenia zakupowe.

    Gdzie w sklepie internetowym miejsce na sztuczną inteligencję?

    Sztuczna inteligencja może być z powodzeniem zastosowana w każdym obszarze eCommerce. Począwszy od personalizacji oferty w e-sklepie i rekomendacji produktów, poprzez automatyzację procesów zakupowych, aż po obsługę klienta i zarządzanie zapasami. Obecnie na rynku dostępnych jest coraz więcej narzędzi (zarówno tych płatnych, jak i posiadających wersje bezpłatne), które z powodzeniem możesz wykorzystać do:

    • personalizacji oferty - dzięki wykorzystaniu AI (w szczególności machine learning) możliwe jest analizowanie zachowań zakupowych klientów, ich preferencji oraz historii zakupów w celu dostarczenia spersonalizowanych rekomendacji produktów.
    • automatyzacji procesów zakupowych - sztuczna inteligencja umożliwia automatyzację wielu procesów w sklepie internetowym, co pozwala zaoszczędzić czas i zasoby. Na przykład, AI może być wykorzystywana do automatycznego zarządzania cenami, optymalizacji zapasów czy obsługi zamówień.
    • wzmocnienia bezpieczeństwa platformy - AI może również zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa w sklepie internetowym. Wykrywanie i zapobieganie oszustwom, ochrona danych osobowych klientów i monitorowanie bezpieczeństwa infrastruktury IT to tylko niektóre z funkcji, jakie oferuje sztuczna inteligencja w tym obszarze.
    • tworzenia wyjątkowych doświadczeń zakupowych - innowacyjne rozwiązania, takie jak wirtualne przymierzalnie, metaverse (zakupy w wirtualnych sklepach), wizualizacje 3D produktów oraz wirtualni asystenci rewolucjonizują doświadczenie zakupowe online. Dzięki nim klienci mogą interaktywnie doświadczyć produkt, co prowadzi do zwiększonej pewności zakupowej, większego zaangażowania i w konsekwencji - poprawy konwersji.

    To tylko przykłady wykorzystania AI w codziennym działaniu eCommerce. Jeśli jednak chcesz zgłębić temat i odkryć pełen potencjał możliwości tej technologii, więcej informacji czeka na Ciebie w naszym bezpłatnym eBooku. Znajdziesz tam nie tylko opisy konkretnych narzędzi, ale także wskazówki dotyczące ich najlepszego wykorzystania w Twoim e-sklepie.

    Wyzwania związane z wdrożeniem sztucznej inteligencji - na co warto zwrócić uwagę?

    Decyzja o wdrożeniu sztucznej inteligencji do sklepu internetowego wymaga starannego przemyślenia. Pod uwagę musisz wziąć wiele kwestii: swój budżet, czas realizacji projektu i sposób, w jaki go zrealizujesz. Warto na sam początek ustanowić sobie priorytety. W tym celu zadaj sobie serię pytań:

    • Jakie obszary w Twoim e-sklepie wymagają największej poprawy?
    • Jakie cele biznesowe chciałbyś osiągnąć wdrażając AI (np. zwiększyć sprzedaż, poprawić obsługę klienta, zoptymalizować procesy logistyczne)?
    • Czy posiadasz odpowiednie zasoby ludzkie do wdrożenia narzędzi AI, czy będziesz potrzebować zewnętrznego zespołu w tym celu?
    • Jakie są oczekiwane koszty wdrożenia i utrzymania AI w Twoim sklepie internetowym?
    • Jaki zwrot z inwestycji zakładasz?

    Zrozumienie odpowiedzi na te pytania może pomóc Ci określić, czy Twój sklep internetowy jest gotowy na AI czy na ten moment jest to za duże wyzwanie. W większości przypadków wdrożenie drobnych usprawnień (np. inwestycja w licencję na narzędzie AI do analizy danych o klientach) na początku nie powinno stanowić nadmiernego wysiłku, a może znacząco poprawić działanie Twojego sklepu i otworzyć pole na większe zmiany.

    Twój e-sklep i sztuczna inteligencja - perfekcyjne dopasowanie?

    Sztuczna inteligencja nie tylko ułatwia procesy operacyjne, ale także zmienia strategię i podejście do sprzedaży online. Dzięki narzędziom AI firmy mogą lepiej analizować dane, prognozować trendy rynkowe, personalizować ofertę dla klientów i jeszcze efektywnej optymalizować swoje działania. W efekcie sztuczna inteligencja staje się nieodłączną częścią dzisiejszego biznesu, a brak jej wykorzystania może stanowić poważną przeszkodę dla konkurencyjności na rynku.

    Czy posiadasz już rozwiązania o AI w swoim e-sklepie czy może dopiero zastanawiasz się nad ich wdrożeniem? W każdym przypadku - warto sięgnąć po lekturę naszego eBooka, który dostarczy Ci dodatkowych inspiracji i cennych wskazówek (a ich nigdy nie za mało w w kontekście poznawania sztucznej inteligencji).

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość