Wdrożenie platformy sprzedażowej B2B, odwzorowującej strukturę rozległej grupy kapitałowej. Wszystko, by spełniać unikalne potrzeby kontrahentów działających w branży chemicznej.
development B2B
platforma B2B oraz integracja z SAP
przemysł chemiczny
2022
Grupa PCC, jako grupa kapitałowa skupiająca kilkanaście spółek z sektora chemicznego i usługowego, od ponad 70 lat umacnia swoją globalną pozycję, oferując klientom ponad 1200 różnorodnych produktów. Dla firmy zajmującej pozycję lidera w swojej branży wejście na rynek eCommerce było naturalnym krokiem w kierunku dalszego rozwoju. I tu właśnie, jako Advox, odegraliśmy kluczową rolę, stając się partnerem w tej cyfrowej transformacji.
Po 3 miesiącach analizy przedwdrożeniowej i prawie roku prac nad platformą powstał kompleksowy system do sprzedaży B2B oparty na silniku Magento 2 zintegrowany z systemem SAP. Platforma umożliwia zamawianie produktów od różnych spółek, uwzględniając niejednorodne relacje biznesowe, zróżnicowanie oferty produktowej, skomplikowane przepisy prawne oraz wymagania transportowe.
Sprawdź, jak przebiegały prace nad projektem platformy zakupowej B2B!
Sprzedaż B2B online wymaga zarówno odzwierciedlenia złożonych relacji biznesowych z kontrahentami, jak i umiejętnego ukazania złożonego procesu zakupów w rzeczywistości online. Było to szczególnie wymagające w przypadku Grupy PCC - firmy, która zrzesza kilkanaście spółek, a każdy z jej kontrahentów może mieć różne relacje z poszczególnymi z nich. Sprawdź, jak sobie poradziliśmy z tym wyzwaniem!
E-panel na platformie został podzielony w taki sposób, aby docelowy kontrahent miał pewność, od której ze spółek Grupy będzie realizował zamówienie. Po kliknięciu w wybrany kafelek, może zobaczyć wszystkie uzgodnienia handlowe związane z daną firmą. Dzięki temu ma pełny wgląd we wszystkie swoje zamówienia, uzgodnienia handlowe, indywidualne ceny i inne ustalenia w ramach wybranej spółki.
Osoby uprawnione mogą samodzielnie zarządzać procesem zakupowym w ramach każdej struktury m.in. dodając produkty, wysyłając zapytania, czy sprawdzając status płatności. Dodatkową funkcjonalnością jest to, że kontrahent może np. nadać oznaczenie zgodne z wewnętrzną dokumentacją czy ustaleniami, co pozwala zachować spójność i porządek (często złożonych) transakcji.
System został zaprojektowany z dbałością o uwzględnienie specyfiki branży, w tym skomplikowanych przepisów prawnych oraz wymagań transportowych. Dzięki temu, klienci mogą być pewni, że ich zamówienia spełniają wszystkie wymogi (np. zgodność z zasadami wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - WDT lub obostrzeniami celnymi), co przekłada się na bezpieczny i efektywny proces zakupowy.
Sprzedaż w branży chemicznej stawia przed platformami eCommerce specyficzne wyzwania - złożone procesy negocjacyjne, zróżnicowane produkty i indywidualne potrzeby klientów wymagają elastycznych i zaawansowanych rozwiązań. Na platformie B2B proces zakupowy realizuje się za pomocą tzw. uzgodnień handlowych, które stanowią odpowiednik umowy zawartej z konkretnym kontrahentem. Zawierają one szczegółowe informacje o zamówieniu (np. datę obowiązywania, warunki płatności czy informacje o ewentualnych obostrzeniach celnych).
W ramach każdego uzgodnienia handlowego kontrahent ma możliwość zrealizować zamówienie na konkretną pozycję (tzw. “linie zamówień”), z uwzględnieniem wcześniej ustalonych cen, ilości, terminów, miejsc dostawy czy krajów docelowych. Takie rozróżnienie umożliwia precyzyjne zarządzanie zamówieniami, optymalizuje procesy logistyczne, a przede wszystkim - umożliwia ścisłe monitorowanie i kontrolę realizacji zamówień.
Uzgodnienia są negocjowane indywidualnie przez strony i w finalnej formie udostępniane online w koncie klienta biznesowego. Ponadto platforma pozwala na:
W złożonych strukturach biznesowych kluczowe jest odwzorowanie organizacyjnej hierarchii firmy w systemie sprzedażowym. Jest to o tyle istotne, że w takich transakcjach najczęściej bierze udział wiele osób z rozmaitych działów o różnych uprawnieniach i zakresie odpowiedzialności.
Na platformie B2B główny przedstawiciel danego kontrahenta (jak również administrator z ramienia PCC) ma pełną kontrolę nad nadawaniem uprawnień oraz dodawaniem nowych pracowników. W zależności od roli można przyznawać takie uprawnienia jak: dostęp do widoku struktury kontrahentów, zarządzanie uzgodnieniami handlowymi, widoczność historii zamówień oraz zarządzanie cennikami - każde z możliwością ograniczenia do konkretnej spółki w ramach Grupy PCC czy miejsca dostawy predefiniowanego dla kontrahentów.
Dodatkowo, w ramach każdej z kategorii, administrator może jeszcze bardziej szczegółowo określać możliwości poszczególnych użytkowników (np. dostęp do tylko niektórych zamówień) i na bieżąco je edytować. Dzięki temu, struktura przedsiębiorstwa jest wiernie odwzorowana wewnątrz platformy, co zapewnia sprawne zarządzanie procesami sprzedażowymi.
Transport środków chemicznych w wielu przypadkach wymaga zapewnienia specjalnych warunków, by spełniać standardy bezpieczeństwa. Uwzględniliśmy ten obowiązek podczas projektowania platformy, opracowywując moduł przypisujący produktom odpowiedni środek transportu. Na czym dokładnie polega to rozwiązanie?
system automatycznie dobiera odpowiedni środek transportu dla każdego zamówienia, uwzględniając specyfikę, wymiary, wagę produktu oraz preferencje klienta.
platforma umożliwia transport łączony w cysternach wielokomorowych, sprawdzając automatycznie, czy produkty mogą być bezpiecznie przewożone razem.
użytkownicy mogą wybrać konkretną datę dostawy, a system sprawdza jej dostępność w SAP, proponując alternatywny termin, jeśli pierwotny jest niedostępny.
Panel klienta na platformie PCC został stworzony tak, aby zarówno w przejrzysty sposób prezentować wszystkie niezbędne informacje (np. numer uzgodnienia, status zamówienia, data dostawy czy link do faktury), jak i tworzyć spersonalizowane doświadczenia zakupowe. W tym celu wdrożyliśmy szereg usprawnień i dodatkowych funkcjonalności, które skutecznie poprawiają doświadczenia zakupowe klientów B2B, zwiększając ich satysfakcję i budując lojalność wobec marki. Poznaj niektóre z nich!
użytkownik może z dowolnego miejsca na platformie sprawdzić dane kontaktowe do przypisanego opiekuna.
dzięki integracji z systemem SAP faktury są automatycznie generowane i dostępne do pobrania na koncie klienta.
użytkownik może z poziomu platformy wysyłać zapytania dotyczące zamówień czy uzgodnień.
każde logowanie wymaga zarówno hasła, jak i dodatkowego kodu weryfikacyjnego, co podnosi poziom zabezpieczeń.
użytkownik ma dostęp do dokumentacji produktowej, historii zamówień, tabel rozliczeniowych i innych istotnych dokumentów.
z myślą o międzynarodowej sprzedaży platforma dostępna jest także w języku angielskim.
Przyszłość handlu leży w umiejętności adaptacji do dynamicznych zmian rynkowych - obecność w przestrzeni eCommerce stanowi jeden z kluczowych elementów sukcesu w dzisiejszych realiach gospodarczych. Umożliwia firmom ustanawianie nowych standardów sprzedaży, nawet w branżach o wysokich wymaganiach i skomplikowanej strukturze. Doskonałym potwierdzeniem tej tezy jest firma PCC, która dzięki zaprojektowanej przez nas platformie B2B skutecznie sprzedaje produkty chemiczne online na masową skalę.
Przekonaj się, jak technologicne rozwiązania mogą przekształcić także i Twój biznes. Skontaktuj się z nami, a my odkryjemy przed Tobą nowe możliwości!
Chętnie wcielimy go w życie! Do dzieła