06.03.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Subskrybcja w sklepie internetowym - nowy trend w eCommerce

Spis treści


    Jeszcze nie tak dawno popularnością cieszyła się prenumerata magazynów i czasopism. Płacąc cyklicznie stałą kwotę, klienci otrzymywali najczęściej co miesiąc bądź co kwartał nowe wydanie ulubionego magazynu. Wraz z digitalizacją codziennego życia subskrypcje stały się jeszcze bardziej powszechne - teraz można subskrybować dostęp do różnorodnych treści online, takich jak ebooki, muzyka, filmy i seriale, dzięki coraz większej liczbie platform streamingowych. Od niedawna ze sprzedaży w tym modelu coraz częściej czerpią także sklepy internetowe. Zobacz, jak przebiega subskrypcyjna sprzedaż online i jakie korzyści możesz z niej czerpać dla swojego e-biznesu. Wskazówki, porady i inspiracje - to wszystko czeka na Ciebie w niniejszym artykule!

    Subscription commerce - na czym polega sprzedaż w modelu subskrypcyjnym?

    Choć subscription commerce w ostatnim czasie zyskuje miano branżowego fenomenu to założenia tego modelu sprzedaży są bardzo proste. W czym więc tkwi jego istota?

    Model subskrypcyjny to sposób dystrybucji produktów lub usług, który polega na zapewnieniu powtarzalności transakcji (zarówno po stronie klienta, jak i sprzedawcy). W takim układzie klient otrzymuje wybrany produkt lub usługę w określonych odstępach czasu w zamian za stałą opłatę subskrypcyjną. Dzięki temu oprócz samego zakupu, uzyskuje także pewność regularnego dostępu do potrzebnych produktów lub usług. Natomiast dla sprzedawcy taka forma transakcji oznacza większą stabilność w przewidywaniu przyszłych dochodów oraz zebranie stałego grona kupujących.

    Czy model subskrypcyjny sprawdzi się w każdej branży? Rodzaje modeli subskrypcyjnych

    Przyglądając się temu jak obecnie kształtuje się rynek konsumencki, subskrypcje zazwyczaj kojarzą się głównie z platformami streamingowymi, oferującymi filmy, seriale i muzykę. Świadczy o tym chociażby liczba użytkowników Spotify, najpopularniejszego serwisu z muzyką, która przekroczyła już ponad 6000 milionów. Natomiast produkcję na platformie Netflix ogląda miesięcznie około 250 milionów subskrybentów. Jednak model subskrypcyjny obejmuje znacznie więcej niż tylko tego typu ofertę - subskrypcje mogą dotyczyć szerokiego zakresu produktów (od kosmetyków po żywność) oraz usług (od oprogramowania po rozrywkę). To sprawia, że taka forma sprzedaży bez problemu może dopasowywać się zarówno do różnych branż, jak i potrzeb klientów. Zapoznaj się z czterema najpopularniejszymi rodzajami modeli subskrypcyjnych:

    • Serwisy subskrypcyjne - platformy, na których klienci otrzymują w ramach stałego (najczęściej miesięcznego) abonamentu dostęp do różnorodnych treści lub usług, takich jak treści rozrywkowe czy edukacyjne (np. kursy na platformie Udemy). Taka forma subskrypcji jest również powszechnie stosowana w branży B2B, gdzie firmy regularnie opłacają różnorodne usługi biznesowe, takie jak licencje na oprogramowanie czy opłaty za utrzymanie platformy SaaS.
    • Programy lojalnościowe - w ramach tych programów (np. Empik Premium, Allegro Smart) subskrybenci otrzymują dostęp do ekskluzywnych korzyści, takich jak darmowa dostawa, rabaty, wcześniejszy dostęp do produktów czy nagrody, co buduje ich lojalność wobec marki.
    • Zestawy niespodzianki - klienci decydują się na okresowe otrzymywanie starannie dobranych przez firmę zestawów produktów, nie wiedząc wcześniej, co jest w środku. W ten sposób mogą regularnie testować nowe produkty, na które mogliby nie zwrócić uwagi podczas codziennych zakupów, a które mogą im przypaść do gustu (np. kosmetyki Goodiebox).
    • Subskrypcje produktowe - regularne dostawy określonych produktów, które klienci najprawdopodobniej zamawialiby ręcznie powtarzając zamówienia. Mogą to być produkty o krótkim cyklu życia, takie jak żywność czy produkty higieniczne, które są regularnie potrzebne. Subskrypcje produktowe zapewniają klientom wygodę i stały dostęp do potrzebnych artykułów.

    Źródło: Proces zakupu subskrypcji kawy w sklepie incapto.com

    Model subskrypcyjny w sklepie internetowym - od czego zacząć?

    Według badania Santander pt.: “Polaków Portfel Własny” już 65% Polaków zdecydowało się na subskrypcję przynajmniej jednej usługi w 2023 roku. W modelach subskrypcyjnych kusi również dostęp do ekskluzywnych dodatków takich jak rabaty oraz często bardziej atrakcyjne ceny niż w przypadku pojedynczych zakupów (na przykład zakupu filmów osobno a nie w ramach platformy). Wszystkie te czynniki wskazują na to, że subscription commerce stanowi utrzymujący się trend, który warto wypróbować w swoim sklepie internetowym. Jak zacząć sprzedawać w tym modelu?

    Na początek warto przygotować odpowiednią do Twojego biznesu strategię. W tym celu wybierz produkty, które najlepiej sprawdzą się w modelu subskrypcyjnym i określ, do jakiej grupy klientów będziesz je kierował. Następnie ustal ceny i koszty. To wszystko pomoże nie tylko ocenić czy subskrypcja będzie modelem opłacalnym dla Twojego biznesu, ale także pomoże wybrać rozwiązanie technologiczne jak najlepiej dopasowane do Twoich indywidualnych potrzeb.

    Jak wdrożyć model subskrypcyjny w sklepie internetowym?

    Przechodząc dalej, czyli do technicznych aspektów modelu subskrypcyjnego, warto poznać wszystkie dostępne narzędzia, które umożliwią jego wdrożenie na Twojej platformie. Jeśli korzystasz z popularnych rozwiązań, takich jak Magento czy Shopify, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dostępne są gotowe wtyczki lub rozszerzenia umożliwiające dodanie funkcji subskrypcyjnych do Twojego sklepu. Decydując się na takie rozwiązanie, należy zwrócić uwagę na obecność możliwości takich jak:

    • zarządzanie planami subskrypcyjnymi,
    • automatyczna obsługa płatności,
    • integracja z zewnętrznymi systemami (np. CRM czy ERP),
    • elastyczność konfiguracji i personalizacji planów.

    Jeśli Twoja platforma nie oferuje gotowych rozwiązań (lub jeśli złożoność Twoich potrzeb przekracza możliwości dostępnych wtyczek), konieczne może być dostosowanie sklepu poprzez rozwój własnego modułu subskrypcyjnego. W takim przypadku warto skorzystać z usług doświadczonego zespołu deweloperskiego, który będzie w stanie stworzyć spersonalizowane rozwiązanie dostosowane do specyfiki Twojego sklepu.

    Subskrybcja w sklepie internetowym - tips&tricks

    Uruchomienie sprzedaży subskrypcyjnej nie oznacza natychmiastowego sukcesu. Co więcej, to dopiero początek - aby skutecznie sprzedawać w tym modelu, ważne jest ciągłe doskonalenie strategii oraz śledzenie zachowań klientów. Sprawdź wskazówki, jakie dla Ciebie przygotowaliśmy w tym zakresie!

    #1 Monitoruj wyniki

    Po uruchomieniu modelu subskrypcyjnego warto regularnie monitorować jego wyniki i zbierać dane na temat subskrybentów oraz ich zachowań. Dzięki temu będziesz mógł stale doskonalić ofertę subskrypcyjną oraz optymalizować proces sprzedaży.

    #2 Personalizuj

    Dostosuj ofertę subskrypcyjną do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów, zapewniając im spersonalizowane doświadczenie zakupowe. Możesz oferować np.: różne ceny i zakresy planów subskrypcyjnych lub wysyłać spersonalizowane oferty promocyjne (np. maile).

    #3 Jasno określaj warunki

    Wyraźnie określaj warunki subskrypcji, w tym cenę, częstotliwość dostaw i zasady anulowania, aby uniknąć niejasności i frustracji. Klienci powinni wiedzieć, czego mogą się spodziewać, aby czuć się komfortowo z decyzją o subskrypcji.

    #4 Nie bądź monotonny

    Wprowadzaj drobne modyfikacje w ofercie subskrypcyjnej, aby uniknąć monotonii (co może doprowadzić do rezygnacji klientów). Możesz np. zmieniać produkty w zestawach subskrypcyjnych, oferować nowe bonusy lub promocję, aby utrzymać zainteresowanie subskrybentów.

    #5 Spraw, by klient czuł się wyjątkowo

    Zapewnij dodatkową wartość dla subskrybentów, oferując ekskluzywne prezenty, rabaty lub dostęp do wyjątkowych promocji. Dzięki temu klienci będą czuli się docenieni i pozostaną bardziej skłonni do kontynuowania subskrypcji.

    Dlaczego warto zdecydować się na model subskrypcyjny w swoim eCommerce?

    Jeśli działasz w branży handlu (bez względu na to czy online czy offline), wiesz że utrzymanie lojalności klienta bywa trudnym zadaniem. Wprowadzenie modelu subskrypcyjnego może znacznie ułatwić proces budowania stałego grona kupujących. Poprzez regularne dostarczanie wartościowych produktów lub usług, subskrypcje zachęcają klientów do powrotu do Twojego sklepu. Zwiększenie customer lifetime value (czyli wartości wskaźnika obrazującego cykl życia klienta) to jedna z głównych korzyści wynikających z modelu subskrypcyjnego, ale nie jedyna. Dlaczego jeszcze warto zdecydować się na model subskrypcyjny w swoim sklepie internetowym?

    • Większa przewidywalność zysków - stałe wpływy opłat subskrypcyjnych pozwalają lepiej planować finanse i inwestycje firmy oraz zapewniają “pewny” dochód,
    • Możliwości cross- i up sellingu - w ramach subskrypcji możesz oferować dodatkowe produkty i usługi, co zwiększa wartość koszyka zakupowego,
    • Budowanie silnej relacji z klientami - regularny kontakt w ramach usług subskrypcyjnych pozwala na budowanie silnej więzi z klientami.
    • Zmniejszenie ryzyka “zalegania” produktów w magazynie - stałe zapotrzebowanie na produkty lub usługi w ramach subskrypcji pomaga ograniczyć ryzyko nadmiaru zapasów, co może prowadzić do zmniejszenia marnotrawstwa i poprawy efektywności operacyjnej.

    Nie należy zapominać także o tym, że oferta subskrypcyjna to także korzyści dla klienta takie jak wygoda, atrakcyjne ceny czy poczucie “ekskluzywności”. Taka mnogość korzyści sprawia, że model subskrypcyjny staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla klientów.

    Czy subskrypcje to przyszłość branży e-handlu?

    Rosnące tempo życia oraz powszechna tendencja do automatyzacji wielu aspektów codzienności sprawiają, że coraz więcej klientów oczekuje uproszczenia i przyspieszenia procesu zakupowego. W tym kontekście model subskrypcyjny wydaje się idealnie wpisywać w oczekiwania konsumentów. Pozwala on na regularne otrzymywanie produktów i usług w określonych cyklach czasowych, co eliminuje konieczność powtarzania procesu zakupowego za każdym razem. Wydaje się, że sprzedaż w tym modelu może mieć znaczący wpływ na przyszłość eCommerce. Czy jednak zdominuje branżę? To okaże się za parę lat, jednak już teraz warto skorzystać z rosnącej popularności tego trendu i wykorzystać jego potencjał w swoim sklepie internetowym! Zdecydujesz się na taki krok?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość