02.07.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Polacy kupują więcej i częściej online - eCommerce news no. 74

Z początkiem miesiąca warto odpowiedzieć sobie na jedno pytanie: “czy jestem na bieżąco ze wszystkimi wiadomościami z branży eCommerce”? Jeśli nie czujesz się w pełni pewnie, by odpowiedzieć twierdząco - przeczytaj 74. wydanie Prasówki pełne newsów o e-handlu.

W tej edycji znajdziesz informacje o rozwoju doświadczeń wielokanałowych, zwiększającym się bezpieczeństwie transakcji online oraz podsumowanie nawyków e-zakupowych Polaków. Przeczytaj więcej i przygotuj się na nowy miesiąc!

“Nawyki e-zakupowe Polaków” według branżowych raportów

Ile przeciętny Polak wydaje na zakupy online miesięcznie? Jaki wpływ na podejmowane wybory ma inflacja? Co powstrzymuje niektórych przed złożeniem zamówienia w e-sklepach? To niektóre z pytań, na które odpowiedziała agencja Samoseo w raporcie pt. “Nawyki e-zakupowe Polaków”.

Co dokładnie wynika z raportu?

  • Największy odsetek Polaków (30,9%) przeznacza na zakupy online od 1000 do 1999 zł miesięcznie. Istnieje również znaczna grupa osób (10,2%), która wydaje online mniej niż 100 zł, co sugeruje, że nadal cenią zakupy stacjonarne ponad eCommerce.
  • Prawie ¾ Polaków dokonuje zakupów online kilka razy w miesiącu lub częściej.
  • Polacy najchętniej kupują online produkty, które wymagają szczegółowej analizy parametrów, takie jak sprzęt elektroniczny (13,8%). Wygoda zakupów online umożliwia dokładne porównanie specyfikacji technicznych dwóch produktów i wybór tego, który lepiej odpowiada własnym preferencjom.
  • Największą obawę Polaków podczas transakcji online jest ryzyko uszkodzenia towaru podczas transportu (23%) oraz niezgodność artykułów z opisem (20%).
  • Społeczny dowód słuszności stanowi dla Polaków ważną motywację do zakupów. Prawie 90% krajowych kupujących zwraca uwagę na zamieszczane w internecie opinie. Co ciekawe na opinie najczęściej zwracają uwagę przedstawiciele młodego pokolenia (95,9%).
  • 86% Polaków potwierdza, że inflacja wpłynęła na ich nawyki zakupowe. Przejawia się to poszukiwaniem tańszych zamienników, ograniczaniem liczby kupowanych produktów lub korzystaniem z promocji i programów lojalnościowych.

Raport zwraca także uwagę na to, że pomimo wzrostu poziomu cyberbezpieczeństwa i rosnącej świadomości społeczeństwa w tym zakresie, wciąż co trzeci Polak staje się ofiarą internetowych oszustw.

Z pełnym raportem możesz zapoznać się tutaj. Jakie jeszcze wnioski przykuły Twoją uwagę?

Jak największe marketplace’y przeciwdziałają oszustwom?

Największe marketplace'y, które zrzeszają tysiące sprzedających, wciąż muszą zmagać się z oszustami próbującymi dokonać przestępstw za pośrednictwem tych platform. W 2020 roku liczba prób założenia fałszywego konta na Amazon wyniosła 6 milionów, natomiast w 2023 roku liczba ta spadła do 700 tysięcy. Jakie kroki podejmuje Amazon, by jeszcze bardziej ograniczyć ten proceder?

Amazon korzysta z algorytmów AI, które weryfikują strony produktowe (zarówno nowe, jak i modyfikowane) w poszukiwaniu potencjalnych nadużyć. W przypadku próby sprzedaży podrobionych produktów algorytm porównuje słowa kluczowe, teksty oraz logotypy z zastrzeżonymi znakami towarowymi. Algorytmy są również wykorzystywane przy weryfikacji nowych sprzedawców do wykrywania sfałszowanych dokumentów - zaawansowana analiza zdjęć i wideo pomaga potwierdzić autentyczność dokumentów tożsamości i ich zgodność z osobą ubiegającą się o możliwość sprzedaży. Systemy analizują również wiele innych danych, w tym sygnały behawioralne i powiązania z wykrytymi wcześniej nieuczciwymi podmiotami, rozpoznając w ten sposób zagrożenia i zapobiegając ich wystąpieniu w przyszłości.

Z tzw. “podróbkami” walczy także polski marketplace Allegro. Platforma wprowadziła niedawno nowy regulamin, który zawiera “Warunki Ochrony Marek”. Każdy sprzedawca będzie musiał potwierdzić nowe ustalenia do 2 września 2024 roku. Zgodnie z nowymi wytycznymi, sprzedający markowe produkty będą musieli potwierdzić prawo do ich sprzedaży. W przypadku zgłoszenia naruszenia, platforma może nałożyć na sprzedawcę karę umowną w wysokości 2500 złotych oraz zablokować możliwość wystawiania kolejnych ofert z tymi produktami.

Co sądzisz o tych sposobach przeciwdziałania oszustwom? Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz pod tym linkiem.

eCommerce & centra handlowe - duet odpowiadający za rozwój sprzedaży omnichannel

Omnichannel to nie tylko trend – potrzeba integracji doświadczeń zakupowych w wielu kanałach jest wyraźnie widoczna w zachowaniach konsumentów, szczególnie gdy analizujemy połączenie zakupów stacjonarnych w galeriach handlowych z eCommerce. Świadczą o tym wyniki raportu „Skala zachowań omnichannel w obiektach handlowych” (zrealizowanego przez agencję GFK), według którego około 60% klientów odwiedzających centra handlowe deklaruje podejmowanie również działań wielokanałowych.

Do najczęstszych zachowań omnichannel należą:

  • sprawdzanie produktów w sklepach stacjonarnych, by później kupić je online - 28%,
  • odbiór w centrum handlowym zamówień online - 27%,
  • zwrot produktów zakupionych online w salonie stacjonarnym - 17%,
  • wymiana w sklepie stacjonarnym towarów zakupionych online - 16%.

Transakcje z wykorzystaniem rozwiązań omnichannel stanowią 16% wartości wszystkich wydatków klientów w centrach handlowych. Jak myślisz, czy ta liczba będzie się zwiększać? Więcej o tym sposobie sprzedaży przeczytasz tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość