02.11.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

PimCore vs. Akeneo - wybierz najlepszy system PIM dla swojego sklepu internetowego

Aktualizowane na bieżąco informacje o produktach, minimalizacja błędów i optymalizacja codziennej pracy - to czynniki, które z pewnością wpłyną pozytywnie na skuteczną sprzedaż w Twoim e-sklepie i w konsekwencji - zwiększą zadowolenie klientów. W uzyskaniu takich efektów może pomóc system PIM (z ang. Product Information Management). Co musisz o nim wiedzieć? Jaki konkretnie system spośród najpopularniejszych warto wybrać? Na który z nich lepiej postawić? O tym wszystkim dowiesz się, czytając ten artykuł! Sprawdź, które rozwiązanie wygra starcie Akeneo PIM vs Pimcore.

PIM - dlaczego Product Information Management jest ważne w e-sklepie?

Podstawowym celem systemów PIM (np. Pimcore, Akeneo) jest zarządzanie informacjami o produktach (choć jak się przekonasz nie tylko). Product Information Management gromadzi dane produktowe (m.in. dane techniczne, opisy marketingowe, zdjęcia, ceny i informacje o stanach magazynowych) ze wszystkich połączonych z Twoim e-sklepem źródeł (np. systemów ERP, CRM, arkuszy kalkulacyjnych czy plików od dostawców) w jedną uporządkowaną bazę danych. Następnie te informacje przekazywane są do wszystkich kanałów komunikacji - zarówno do samej platformy sprzedażowej, jak i marketplace’ów czy aplikacji mobilnej. Takie rozwiązanie nie tylko optymalizuje proces zarządzania e-sklepem, ale także skraca czas niezbędny do wprowadzenia produktów na rynek. To jednak nie wszystkie korzyści ze wdrożenia PIM. Jesteś ciekawy, co jeszcze możesz osiągnąć dzięki temu systemowi?

Dlaczego warto zarządzać informacjami o produkcie w swoim eCommerce?

Rozwijasz swój sklep internetowy i planujesz poszerzyć swoją ofertę? Zarządzasz różnorodnym asortymentem (który posiada złożoną specyfikację techniczną np. wymiary mebli czy parametry techniczne dla sprzętu)? A może po prostu chcesz zwiększyć efektywność funkcjonowania swojego eCommerce? W każdym przypadku do Twojej dyspozycji są popularne systemy PIM np. Akeneo, Pimcore, Ergonode. To rozwiązanie przede wszystkim pomoże skatalogować i usystematyzować wszystkie dane bez konieczności wprowadzanie ich ręcznie (co na pewnym etapie rozwoju może przestać być możliwe). Na tym korzyści PIM, jednak się nie kończą. Ponadto dzięki Product Information Management możesz:

  • zoptymalizować koszty - zarządzanie danymi produktowymi przy pomocy PIM pozwala na efektywne gospodarowanie zasobami, redukując potrzebę ręcznego wprowadzania i aktualizacji danych do minimum. To oznacza mniejsze koszty operacyjne i umożliwienie skoncentrowania się pracowników na bardziej strategicznych zadaniach.
  • ograniczyć ryzyko błędów - poprzez centralizację, standaryzację i uporządkowanie wszystkich danych, a także ograniczenie częstotliwości ręcznego uzupełnienia informacji system zmniejsza ryzyko popełnienia błędów, co przekłada się na poprawę jakości treści na stronie e-sklepu.
  • skrócić czas time-to-market - dzięki centralizacji zarządzania danymi produktowymi, PIM pozwala na szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek, co pomaga w konkurencyjnym środowisku eCommerce.
  • wzbogacić kartę produktu - bogatsze treści na stronie produktu mogą przyciągać uwagę klientów i wpływać na ich decyzje zakupowe. PIM ułatwia zarządzanie treściami związanymi z produktami, takimi jak opisy, zdjęcia, wideo i recenzje.
  • łatwiej zarządzać wieloma kanałami - PIM umożliwia jednolite zarządzanie danymi produktowymi dla różnych kanałów sprzedaży, takich jak sklep internetowy, aplikacje mobilne, marketplace’y.
  • ograniczyć liczbę zwrotów - dzięki dokładnemu i spójnemu zarządzaniu danymi produktowymi, klienci otrzymują bardziej kompleksowe i jednolite informacje na temat produktów. To przekłada się na większą pewność zakupu i w konsekwencji zmniejszenie liczby zwrotów.

PimCore vs Akeneo - jaki system PIM będzie najlepszy dla Twojego e-sklepu?

Zdecydowałeś się na wdrożenie systemu PIM w swoim eCommerce - to jednak dopiero początek decyzji, jakie musisz podjąć. Przed Tobą jeszcze wybór konkretnego systemu, który będzie spełniał wszystkie potrzeby Twojego sklepu. Na rynku istnieje około 50 dostawców rozwiązań do zarządzania informacją o produkcie. Poszczególne rozwiązania różnią się od siebie m.in. rodzajem oprogramowania (open source, SaaS itp.), maksymalną ilością obsługiwanych danych czy zakresem funkcji. Do najchętniej wybieranych PiM’ów należą PimCore i Akeneo - po te rozwiązania sięgają takie marki jak Audi, T-Mobile, Ikea (w przypadku PimCore) czy Sephora i Auchan (Akeneo). Przekonaj się, co odpowiada za ich popularność. Poznaj możliwości, podobieństwa i różnice obu systemów - to wszystko znajdziesz w przygotowanym przez nas porównaniu.

Akeneo PIM vs. PimCore - co dla mojego eCommerce?

Zarówno PimCore, jak i Akeneo umożliwiają korzystanie ze standardowych funkcji systemów PIM, czyli pozwalają zautomatyzować zarządzanie produktami. Obydwa systemy zbudowane są także na silniku open source (jednak wersja Enterprise Akaneo opiera się na rozwiązaniu SaaS) i opierają się na języku PHP. Choć jednak oba systemy powstały, by spełniać tę samą potrzebę (przechowywania, zarządzania, wzbogacania i dystrybucji danych) to zakres ich zastosowania znacznie się różni. Na co dokładnie warto zwrócić uwagę, rozważając wdrożenie jednego z dwóch systemów? Jakie są podstawowe różnice między Akeneo a PimCore?

Koszty

Nie stanowi zaskoczenia, że podejmując decyzje o rozwoju platformy, jednym z kluczowych aspektów będzie cena. Kto wygra w kategorii kosztów w zestawieniu PimCore vs. Akeneo? W przypadku systemów PIM porównanie kosztów nie jest jednak takie proste, ponieważ zarówno PimCore, jak i Akeneo oferują różne warianty swoich systemów, a wydatki mogą w ostateczności zależeć od stopnia personalizacji i potrzeb e-sklepu.

PimCore dostępny jest zarówno w bezpłatnej wersji (Community Edition), jak i płatnej edycji Enterprise, która obejmuje dostęp do wszystkich narzędzi dla przedsiębiorców (np. integrację z zewnętrznymi systemami lub dostęp do tłumaczeń). Ponadto istnieje trzecia opcja w chmurze, która ma trzy różne poziomy, różniące się zakresem możliwości zarządzania danymi (Starter, Professional i Ultimate). Akeneo dostępne jest w 3 wersjach - darmowej, płatnej edycji Enterprise oraz wersji Growth. Ta ostania pozbawiona jest niektórych zaawansowanych funkcji charakterystycznych dla płatnej wersji, ale posiada stałe wsparcie i aktualizacje (których brakuje w darmowej wersji). Taka forma może okazać najlepsza dla firm, które planują przejście z edycji bezpłatnej do płatnej.

Analizując koszty Akeneo oraz PimCore warto wspomnieć także o wsparciu technicznym - w przypadku darmowej wersji Akeneo użytkownicy mogą korzystać ze wsparcia społeczności programistów. W przypadku wersji płatnej zapewniona zostaje pomoc wykwalifikowanych specjalistów. Natomiast decydując się na PimCore, jego użytkownicy mogą zdecydować się na wykupienie dodatkowego pakietu stałych godzin wsparcia (20 godzin w miesiącu).

Wybór między PimCore a Akeneo z perspektywy kosztów zależy od indywidualnych potrzeb i modelu biznesowego. W przypadku decyzji o darmowej wersji open source musisz liczyć się z tym, że obejmuje ona jedynie podstawowe funkcje oraz integrację. Natomiast koszty płatnych wersji zależą w dużej mierze od zakresu indywidualnych wymagań. Wycena PimCore i Akeneo zależy zawsze od potrzeb konkretnego e-sklepu, dlatego trudno określić, który z nich jest korzystniejszy cenowo. Jednak ze względu na szerszych katalog funkcjonalności PimCore górna granica jego wdrożenia może być wyższa.

Zarządzanie produktami

Zarządzanie produktami w eCommerce to kluczowy aspekt, niezależnie od skali działalności. W zależności od ilości i specyfiki oferowanych produktów uporządkowanie ich może wymagać różnych poziomów zaawansowania. Jakie narzędzia w tym zakresie oferuje PimCore, a jakie Akeneo?

W ramach systemu PimCore hierarchia produktów jest obsługiwana w formie drzewa, co pozwala na określenie nielimitowanej liczby przypisywanych produktom wariantów i atrybutów (np. kolor, marka, wielkość). Ponadto dzięki wbudowanemu mechanizmowi do zarządzania danymi system zapewnia kontrolę nad różnymi rodzajami informacji, takimi jak opisy produktów, media czy informacje o dostawach.

Z kolei Akeneo korzysta z modelu Entity Attribute Value (EAV). W związku z tym struktura danych jest bardziej jednopoziomowa niż w PimCore, co przekłada się na prostszą hierarchię. Dla każdego wariantu produktu można zdefiniować maksymalnie dwa atrybuty, co może być niewystarczające w przypadku bardziej skomplikowanej oferty. Akeneo oferuje jednak inne funkcjonalności usprawniające zarządzanie produktem takie jak panel “drag and drop” pozwalający na przypisanie atrybutów do produktów czy ocenę i weryfikację wprowadzanych treści wraz ze wskazówkami, co można poprawić.

Funkcjonalności i rozszerzenia

Podczas gdy Akeneo jest typowym systemem PIM, PimCore wykracza mocno poza swoje podstawowe możliwości, co może dla wielu sprawić, że wygra on w starciu PimCore vs. Akeneo. PimCore zawiera elementy charakterystyczne dla innych aplikacji takich jak m.in.: MDM (Master Data Management), DAM (Digital Asset Management) czy CDP (Customer Data Platform. Dzięki temu w ramach PimCore możesz dodatkowo skorzystać z funkcjonalności takich jak :

  • przechowywanie i zarządzanie zasobami cyfrowymi np. zdjęciami czy video,
  • kreator contentu - umożliwia tworzenie różnorodnych wersji opisów produktów zawierających tekst i pliki multimedialne, a także w razie potrzeby tłumaczenie tekstów.
  • zarządzanie marką - system dba o zachowanie spójnego brandingu marki. W tym celu bada czy elementy takie jak logo, wykorzystane kolory i fonty, a także slogany pozostają ze sobą spójne.
  • analiza danych - system udostępnia narzędzia, które umożliwiają badanie zachowań klientów oraz rozpoznawanie rynkowych trendów.
  • pełne zarządzanie kluczowymi danymi - PimCore pozwala w kompleksowy sposób zarządzać informacjami o produkcie. Z jego pomocą można nie tylko gromadzić dane (dane o lokalizacjach, atrybutach, kategoriach itd.), ale także przeprowadzać ich standaryzację, duplikację i synchronizację, a także tworzyć i przywracać ich historię.

Skalowalność

Jeśli planujesz rozwijać swój e-biznes zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym, istotną kwestią podczas wyboru systemu powinna być dla Ciebie skalowalność. Wysoka skalowalność pozwala dostosować platformę do dużych bądź globalnych środowisk. Intuicyjny model danych PimCore może z łatwością obsłużyć miliony produktów z tysiącami atrybutów. Ponadto pozwala na podłączenie dowolnych danych i bez wysiłku dostosowuje się do dodatków lub zmian w czasie rzeczywistym.

Z kolei ze względu na to, że Akeneo zamiast systemu MDM (jak PimCore) wykorzystuje EAV, skalowanie, modelowanie i przetwarzanie danych może być ograniczone w pewnym zakresie. Producenci Akeneo dbają jednak o ciągłe zwiększenia skalowalności, na bieżąco ulepszając swój PIM.

Dodatkowe integracje

Akeneo i PimCore oferują możliwość integracji z innymi systemami przy wykorzystaniu API - w tej kwestii ponownie wyróżnia się PimCore, oferując znacznie większą elastyczność w tym zakresie. Technologie PimCore wyróżnia podejście “connect anything” (połącz wszystko). Oznacza to, że system jest w stanie kolekcjonować różnego typu dane, niezależnie od ich rodzaju czy źródła. Dodatkowo PimCore doskonale współpracuje z rozwiązaniami takimi jak Magento czy SAP. Dzięki tej elastyczności można swobodnie dostosować ten system do konkretnych potrzeb i wykorzystywanych oprogramowań.

Z kolei ograniczone podejście do integracji Akeneo wynika z idei przyświecające systemowi - misją developerów było skupienie się na jak najbardziej profesjonalnym zarządzaniu informacjami o produktach, bez dodatkowych funkcji integracyjnych. Nie oznacza to, że w ramach Akeneo integracje nie są możliwe - system posiada własne narzędzia integracyjne, które umożliwiają eksport i import danych w formatach Excel lub CSV. Akeneo nie obsługuje jednak często bardziej zaawansowanych technologii, co można jednak w pewnym zakresie uzupełnić, pobierając dodatkowe nakładki.

Zestawienie PimCore vs. Akeneo - podobieństwa i różnice

Wybór najlepiej dopasowanego do potrzeb swojego eCommerce systemu PIM to złożone zadanie, wymagające dokładnego rozważenia poszczególnych “za” i “przeciw”. Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, kluczowe różnice systemów przedstawiliśmy w poniższej tabeli. Dzięki temu łatwiej ocenisz, które rozwiązanie jest lepsze dla Twojego biznesu w zestawieniu Pimcore vs. Akeneo.

Obszar PimCore Header
Koszty Darmowa wersja Community Płatna wersja Enterprise Trzy poziomy wersji chmurowej (Starter, Professional i Ultimate). Darmowa wersja Community Płatna wersja Enterprise Wersja Growth.
Zarządzanie produktami Hierarchia produktów w formie drzewa - nielimitowana liczba atrybutów przypisywanych produktom Zaawansowane zarządzanie danymi, takie jak np. opisy produktów, media, informacje o dostawach. Uproszczona hierarchią produktów - maksymalnie dwa atrybuty Funkcje usprawniające zarządzanie produktem (np. weryfikacja jakości treści).
Funkcjonalności i rozszerzenia Dodatkowe funkcje MDM, DAM, CDP, zarządzanie zasobami cyfrowymi, sprzedaż w kanale B2C i B2B, personalizacja contentu, tłumaczenia treści, ustalanie hierarchii danych. Typowy system PIM bez dodatkowych funkcji.
Skalowalność Niemal nieograniczona skalowalność. Skalowanie, modelowanie i przetwarzanie danych może być ograniczone.
Dodatkowe integracje Elastyczność w integracjach przy wykorzystaniu API. Ograniczone podejście do integracji, możliwość rozszerzeń.

W tym zestawieniu PimCore jest bardziej elastycznym rozwiązaniem zarówno w zakresie funkcjonalności, jak i skalowalności. Natomiast Akeneo jest bardziej skoncentrowane na podstawowych funkcjach PIM, pozwalające przede wszystkim skutecznie zarządzać informacjami o produkcie. Ostatecznie - wybór Akeneo PIM vs Pimcore zawsze będzie zależał od indywidualnych potrzeb sklepu internetowego, budżetu oraz poziomu zaawansowania w zarządzaniu danymi produktowymi.

PimCore vs Akeneo - jaką decyzję podejmiesz?

Co wybierasz w starciu “Akeneo PIM vs Pimcore”? Niezależnie od tego, na które rozwiązanie się zdecydujesz o, w każdym przypadku wdrożenie systemu PIM przyniesie liczne korzyści. Poprzez efektywne zarządzanie danymi produktowymi można m.in. zoptymalizować koszty, skrócić czas wprowadzania produktów na rynek, a także zwiększyć konwersję. Jednak aby w pełni wykorzystać potencjał tych systemów, niezbędne jest kompleksowe zrozumienie potrzeb swojego eCommerce. Przemyślane i dokładne rozważenie wszystkich obszarów działalności, pozwoli Ci wybrać rozwiązanie, które idealnie dostosuje się do charakterystyki Twojego biznesu. Jaką decyzję podejmiesz, by zainwestować w rozwój swojego biznesu? Jeśli wciąż masz wątpliwości - chętnie pomożemy Ci wdrożyć system PIM, który wzniesie Twój eCommerce na wyższy poziom efektywności i konkurencyjności.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość