21.11.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Od koncepcji do utrzymania projektu - jak działa model usług DevOps?

Realizując projekty sekwencyjnie, etap po etapie, musisz przyjąć, że brak elastyczności i możliwe opóźnienia są nieuniknione. Niepowodzenie jednego zadania skutkuje zatrzymaniem całego przedsięwzięcia. Właśnie z tego względu taki model pracy zespołów IT, obecnie, w obliczu rosnącej złożoności projektów, staje się nieefektywny. W obliczu tego wyzwania metodyka DevOps stanowi alternatywę, efektywnie usprawniając pracę nad projektem. Nie tylko eliminuje ryzyko przestojów, ale również automatyzuje część zadań, minimalizując tym samym liczbę błędów. Większość firm pracujących zgodnie z tą metodyką zauważyła, że jest w stanie wdrażać kod dwukrotnie szybciej (zgodnie ze statystykami firmy Radix). Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat?

Przekonaj się, jak idea DevOps może wpłynąć na efektywność i skuteczną sprzedaż w Twoim eCommerce. Poznaj szczegóły pracy DevOps engineerów i wykorzystywane przez nich narzędzia. O tym wszystkim przeczytasz w tym artykule!

Co to DevOps?

Aby bliżej poznać istotę metodyki DevOps, warto na początku zastanowić się: “co właściwie oznacza DevOps”? Nazwa to połączenie skróconych form dwóch słów - development i operations (programowanie i administrowanie), czyli kluczowych obszarów w tworzeniu projektu. Takie zestawienie podkreśla, że proces DevOps zakłada synergię między wszystkimi zespołami pracującymi nad rozwojem projektu. Oznacza to, że programiści, testerzy, administratorzy systemów oraz inne zespoły jednocześnie współpracują, aby:

  • skrócić czas dostarczania oprogramowania,
  • zwiększyć jakość projektu oraz wyeliminować ewentualne błędy,
  • zautomatyzować poszczególne etapy,
  • monitorować i na bieżąco udoskonalać systemy.

Praktyki DevOps to jednak nie tylko techniczne rozwiązanie wykorzystujące złożony zestaw narzędzi. To także zmiany w kulturze i organizacji pracy, w ramach której wszystkie ogniwa w zespole harmonijnie działają na wszystkich etapach projektu (w odróżnieniu od tradycyjnych metod zarządzania takich jak np. Waterfall, gdzie poszczególne etapy projektu następują po sobie).

Najważniejszym celem DevOps jest więc ciągłe doskonalenie procesów. Regularny monitoring, analiza danych oraz wdrażanie innowacji pozwalają na nieustanne podnoszenie jakości projektu. W efekcie właściciele sklepów internetowych mogą cieszyć się nie tylko efektywniejszą platformą, ale także szybciej reagować na zmieniające się potrzeby rynku.

Nieskończone możliwości DevOps w 4 krokach

Jeśli wpiszesz hasło DevOps do wyszukiwarki, z pewnością szybko natkniesz się na grafiki przedstawiające znak nieskończoności. Nie bez przyczyny - to właśnie ten symbol odzwierciedla ideę przyświecającą modelowi DevOps. Jak najprościej ją wyjaśnić? Współpraca w ramach DevOps zakłada jednoczesną pracę zespołów i przenikanie się ich na poszczególnych etapów projektu. Wśród nich można wyróżnić 4 najważniejsze obszary, czyli: projektowanie, implementacja, testowanie i wdrażenie oraz utrzymanie i monitoring. Jesteś ciekawy, co wyróżnia każdy z nich? Dowiedz się więcej, poznaj najpopularniejsze narzędzia wykorzystywane na poszczególnych etapach oraz przekonaj się, jakie korzyści dla funkcjonowanie eCommerce niesie wykorzystanie metodyki DevOps.

KROK 1: Projektowanie

Każdy projekt IT rozpoczyna się od stworzenia koncepcji. Już na tym etapie zespoły deweloperskie i operacyjne rozpoczynają współpracę w ramach usług DevOps - wspólnie definiują cele, wybierają odpowiednie technologie oraz projektują architekturę. Taki sposób działania pozwala efektywnie zorganizować pracę, przyczyniając się do zazwyczaj szybszego i sprawniejszego przebiegu realizacji projektu. Najczęściej w tym celu wykorzystuje się technikę kanban, gdzie zadania są podzielone na poszczególne fazy (np. "do zrobienia", "w trakcie", "testowane" czy "ukończone") i posegregowane w ramach jednej tablicy. Dzięki temu możliwe jest monitorowanie postępu prac, identyfikowanie opóźnień i skoordynowanie działań.

Metodyka DevOps nie tylko umożliwia zdefiniowanie celów czy wybór technologii, ale także skupia się na narzędziach, które wspierają komunikację i utrzymanie spójności od samego początku. Jednym z najpopularniejszych tego typu systemów jest Jira, która umożliwia m.in.: zarządzanie projektem, tworzenie zadań i śledzenie postępu ich wykonania, a także planowanie iteracji (powtarzania tych samych operacji w celu minimalizacji ryzyka błędów). Równie często zespoły sięgają po Confluence - system do tworzenia, udostępniania i wspólnego tworzenia dokumentacji projektowej.

KROK 2: Implementacja

W fazie implementacji, zespoły łączą siły, pracując jednocześnie nad kodem oraz infrastrukturą. Na tym etapie działaniom DevOps przyświeca przede wszystkim automatyzacja procesów. To właśnie dzięki automatyzacji powtarzalnych działań programiści zyskują czas na tworzenie nowych funkcji oraz redukują liczbę pomyłek i błędów. W jaki sposób osiągnąć taki efekt?

Podczas etapu implementacji DevOps opiera się na narzędziach wspomagających automatyzację procesów deweloperskich, z których każde z nich pełni inną funkcję. Należą do nich m.in.:

  • Jenkins - umożliwia automatyczne budowanie i testowanie kodu po każdej zmianie, co przyśpiesza cykl dostarczenia oprogramowania,
  • Git - pozwala na równoległą współpracę programistów nad różnymi fragmentami kodu. Gromadzi także historię zmian, dzięki czemu możliwe jest kontrolowanie poszczególnych wersji.
  • Docker - platforma do konteneryzacji aplikacji pozwalająca na izolację poszczególnych jednostek środowiska i ich łatwe przenoszenie, co ułatwia wdrażanie i skalowanie platformy.
  • Ansible - system eliminujący problem zarządzania wieloma systemami jednocześnie, umożliwiający określenie, jakie stany powinny być osiągnięte w ramach konfiguracji infrastruktury.

KROK 3: Testowanie oraz wdrażanie projektu

Trzeci krok to testowanie i wdrażanie projektu, gdzie DevOps odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu jakości i szybkości dostarczania oprogramowania. Na tym etapie najważniejszy jest odpowiedni przepływ pracy, który w branży określa się mianem CI/CD. Co kryje się za tym skrótem?

CI/CD oznacza Continuous Integration/Continuous Deployment. To podejście do zarządzania cyklem życia oprogramowania, które zakłada ciągłe integrowanie zmian wprowadzanych do kodu źródłowego oraz automatyczne wdrażanie nowych wersji oprogramowania po każdej pomyślnej integracji. Zgodnie z nazwą składa się z dwóch części, czyli:

  • Continuous Integration (CI) - jest to praktyka, w ramach której programiści regularnie łączą swoje zmiany w kodzie źródłowym do wspólnego repozytorium. Proces ten jest zautomatyzowany i obejmuje uruchomienie zestawu testów, aby szybko wykrywać ewentualne błędy.
  • Continuous Deployment (CD) - rozszerza koncepcję CI, wprowadzając automatyczne wdrażanie zmian na środowisko produkcyjne po każdej pomyślnej integracji. To oznacza, że nowe funkcje i poprawki są dostarczane użytkownikom końcowym bez konieczności ręcznego ingerowania w proces wdrażania.

W kontekście działań CI/CD najczęściej wykorzystuje się narzędzia takie jak np.: Jenkins, GitLab, Travis CI czy Spinnaker. Każde z nich odpowiada za szereg różnorodnych zadań. Umożliwiają nie tylko skuteczne monitorowanie procesu wdrażania, ale także zapewniają środowisko do konfiguracji i zarządzania testami.

KROK 4: Utrzymanie i monitoring

Założenia metodyki Devops nie kończą się w momencie wdrożenia platformy. Ostatnim krokiem jest ciągłe monitorowanie funkcjonowania e-sklepu, co pozwala na podnoszenie jakości projektu. Narzędzia do monitorowania, takie jak Prometheus czy Grafana, umożliwiają śledzenie wydajności systemu na bieżąco. Wspomaga to zespoły w szybkiej reakcji na ewentualne problemy, co przekłada się na wyższą dostępność usług i w konsekwencji - lepsze doświadczenia zakupowe klientów końcowych. Ponadto do usług DevOps w ramach tego kroku należą:

  • utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa np. poprzez skanowanie kodu w poszukiwaniu potencjalnych zagrożeń,
  • analizę danych zwrotnych - narzędzia do analizy tzw. logów (np. ELK Stack) umożliwiają zespołom identyfikację obszarów wymagających poprawy, zrozumienie zachowań użytkowników, a także szybką reakcję na zmieniające się potrzeby rynku.
  • wprowadzanie innowacji - ideę ciągłego udoskonalania platformy skłania do poszukiwania nowatorskich rozwiązań oraz wprowadzenia i testowania ich w praktyce.

Bieżący monitoring wszystkich obszarów platformy pozwala na utrzymanie konkurencyjności sklepu internetowego, szczególnie w obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku. Tym samym to gwarancja utrzymania nie tylko poprawnych pod względem technicznym, ale także zadowalających doświadczeń zakupowych. W ten sposób możesz zwiększać konwersję ( i w konsekwencji - sprzedawać więcej) oraz budować grono stałych klientów. To właśnie dzięki temu kompleksowy charakter usług DevOps sprawia, że stają się one kluczowe dla sukcesu projektu eCommerce.

Dlaczego usługi DevOps są kluczowe w rozwoju eCommerce?

Zgodnie z opublikowanym rokrocznie raportem firmy Puppet (pt. “The State of Platform Engineering Report”) ponad 80% badanych organizacji w 2023 roku zadeklarowało, że korzysta z usług DevOps w zarządzaniu swoimi projektami IT. Co więcej ten odsetek może osiągnąć nawet 94% w przyszłym roku. Wykorzystanie usług DevOps staje się nie tylko strategicznym wyborem, lecz także niezbędnym elementem, który umożliwia firmom utrzymanie wysokiej pozycji na konkurencyjnym rynku elektronicznym. Do najważniejszych obszarów, w których metodyka Development&Operations przynosi nieocenione korzyści należą:

  • skrócenie czasu dostarczenia produktu na rynek - dzięki praktykom CI/CD oraz automatyzacji procesów zespoły są w stanie szybko wdrażać projekty, wprowadzać nowe funkcje, eliminować błędy. Wszystko to unikając zbędnych opóźnień.
  • zwiększenie efektywności i jakości projektu - ciągłe testy i automatyzacja procesów gwarantują stabilniejsze środowisko, dzięki czemu klient końcowy może korzystać z pozbawionej błędów ścieżki zawodowej, co z pewnością wpływa pozytywnie na jego zadowolenie z transakcji.
  • optymalizacja kosztów utrzymania projektu - współpraca między wszystkimi zespołami gwarantuje bardziej efektywne zasobami. Natomiast automatyzacja poszczególnych procesów pozwala unikać kosztów związanych z różnymi operacjami.
  • zwiększenie bezpieczeństwa danych klientów - to kwestia kluczowa w eCommerce. Działania DevOps skupione na utrzymaniu wysokich standardów bezpieczeństwa kodu, regularnym skanowaniu potencjalnych zagrożeń oraz monitorowaniu infrastruktury sprawiają, że organizacje są lepiej przygotowane do radzenia sobie z zagrożeniami cyberatakami.

Dzięki tym korzyściom właściciele sklepów internetowych mogą nie tylko lepiej dostosowywać się do bieżących trendów, ale także wyprzedzać oczekiwania klientów. Wdrożenie usług DevOps w eCommerce stanowi więc strategiczny krok, który ma bezpośredni wpływ na efektywność działalności, satysfakcję kupujących i wysoką konkurencyjność na rynku.

DevOps w Twoim eCommerce

Jeśli zależy Ci na efektywnym zarządzaniu swoim projekt eCommerce, wiesz już, że dobrą decyzją będzie wybór metodyki DevOps. Dzięki niej nie tylko zminimalizujesz ryzyko opóźnień i błędów, ale także zautomatyzujesz dużą część technicznych procesów w swoim sklepie internetowym. W rezultacie osiągniesz strategiczną przewagę poprzez szybsze wdrażanie nowych funkcji i dostosowywanie się do dynamicznie zmieniających się potrzeb kupujących. Chcesz zawsze pozostawać o krok przed konkurencją, tworząc jednocześnie bezpieczne i przyjazne środowisko dla Twoich klientów? Napisz do nas - nasz zespół DevOps engenieerów jest gotowy, aby wesprzeć Cię w osiągnięciu tych celów!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość