19.10.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

mCommerce w 2023 roku - na co warto zwrócić uwagę tworząc wersję mobilną sklepu?

Smartfony (i w mniejszym zakresie inne urządzenia mobilne) stanowią dla wielu centrum codziennych spraw, służąc jako narzędzie do kontaktu, rozrywki, przechowywania informacji, pracy czy zakupów online. Nie bez powodu handel mobilny, czyli mCommerce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi w branży eCommerce. Przekonaj się, w jaki sposób wykorzystać pełen potencjał mobilnej wersji swojej platformy sprzedażowej. Poznaj najważniejsze statystyki dotyczące rynku, obecnie obowiązujące trendy i praktyczne wskazówki, które pomogą Ci doskonalić swój mobilny e-sklep. To wszystko czeka na Ciebie w tym artykule!

Wersja mobilna sklepu internetowego - standard czy dodatek?

Globalna wartość sprzedaży online przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych w 2018 wynosiła 982 biliony dolarów. W 2023 roku ta wartość wzrosła do 2 169 bilionów. Natomiast zgodnie z przewidywaniami Oberlo sprzedaż mobilna w 2027 roku przekroczy 3 400 bilionów dolarów. Powyższe liczby wskazują, że idea “mobile first” przestała być jedynie trendem. Stała się standardem, zgodnie z którym e-przedsiębiorcy powinni rozwijać swoje sklepy internetowe. Zanim jednak zagłębisz się we wskazówki dotyczące ulepszania mobilnej wersji swojego e-sklepu, warto przyjrzeć się innym interesującym statystykom dotyczącym rynku mCommerce.

  • Zgodnie z badaniem firmy Gemius w 2023 roku Polacy najczęściej korzystali z telefonów komórkowych do zakupów online (79%). Znacznie rzadziej sięgali po inne urządzenia mobilne np. tablety (16%) oraz czytniki e-booków (2%).
  • Płatności cyfrowe i mobilne stanowią 49% transakcji online na całym świecie (raport Satista).
  • Czas spędzony przez wszystkich użytkowników internetu na przeglądaniu aplikacji sprzedażowych może wynosić nawet ponad 100 bilionów godzin (jak podaje tido.com).
  • Ponad połowa kupujących mobilnie sprawdza opinie i recenzje produktów przed złożeniem zamówienia (według tido.com).

Co wyróżnia mCommerce w 2023 roku?

Zrozumienie potrzeb użytkownika stanowi kluczowy fundament w tworzeniu mobilnej wersji sklepu internetowego. Użytkownicy smartfonów i tabletów posiadają specyficzne nawyki związane z korzystaniem z przenośnych urządzeń, co obejmuje wykonywanie różnych gestów takich jak przesuwanie (z ang. swipe), stukanie czy zbliżanie. Mając to na uwadze, warto dostosować stronę lub aplikację e-sklepu pod kątem tych zachowań, aby zapewnić płynne i satysfakcjonujące wrażenia użytkownika. To jednak tylko przykład cech charakterystycznych mCommerce - istotne jest także udoskonalanie innych obszarów mobilnych sklepów internetowych. Kolejne z nich przedstawiamy poniżej. Które z wymienionych funkcjonalności uwzględniłeś już w swoim sklepie internetowym, a które zamierzasz wdrożyć w najbliższej przyszłości?

Wyszukiwanie i prezentacja produktów

Wielu kupujących za pomocą urządzeń mobilnych składa zamówienia w pośpiechu - w oczekiwaniu w kolejce, w drodze do pracy czy w podróży. Z tego względu warto zagwarantować im możliwość szybkiego odnalezienia interesujących ich produktów. Warto w pierwszej kolejności umożliwić klientom zawężenie oferty, uwzględniając ich unikalne preferencje. W osiągnięciu tego efektu pomoże wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz danych o użytkownikach (np. historii zakupów). W ten sposób produkty, które interesują użytkowników, mogą wyświetlać się np. wyżej na stronie głównej lub w zakładce z proponowanymi produktami. Ponadto warto zadbać także o:

  • rozbudowane filtrowanie - elastyczny system filtrowania ułatwi znalezienie produktów, które naprawdę interesują klientów. Umożliwia przeglądanie asortymentu według wybranych cen, marek, rozmiarów, kolorów czy kategorii charakterystycznych dla typu asortymentu (np. rodzaj materiału w przypadku obuwia czy system operacyjny w przypadku elektroniki).
  • skaner produktów - aparat urządzeń przenośnych w połączeniu z algorytmami AI (z ang. Artificial Intelligence) pozwala na wyszukiwanie obrazem. Klienci mogą przesyłać zdjęcia produktów, które ich interesują, a system będzie próbował znaleźć podobne lub identyczne produkty w bazie sklepu. Ponadto aparat można wykorzystać także jako skaner kodów kreskowych lub kodów QR, co może być przydatne np. podczas odwiedzin w sklepie stacjonarnym, gdy kupujący chce zobaczyć produkt na żywo przed zakupem online.
  • inteligenta wyszukiwarka - wyszukiwarka zbudowana np. na silniku Elastic Search pozwala na wyszukiwanie produktów nie tylko przy pomocy ich pełnych nazw, ale także po wprowadzeniu słów kluczowych lub fraz. Technologia uwzględnia także tzw. “literówki”, które często popełniają użytkownicy piszący szybko na klawiaturach dotykowych. Poprawne odszukanie produktu mimo niezamierzonych błędów pozwala uniknąć frustracji użytkownika.

Opcje logowanie

Od tradycyjnych sposobów logowania (np. poprzez adres e-mail) po wygodne logowanie w mediach społecznościowych lub złożenie zamówienia bez konieczności zakładania rejestracji - oferowanie szerokiej gamy sposobów logowania znacznie usprawnia użytkownikom korzystanie ze sklepów internetowych w wersji mobilnej. Poza tym warto zdecydować się także na wykorzystanie technologii wbudowanych w smartfony. Funkcje biometryczne, takie jak rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców, cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników urządzeń mobilnych. Te innowacyjne metody uwierzytelniania umożliwiają klientom zalogowanie się za jednym kliknięciem (lub za pomocą jednego gestu), eliminując potrzebę pamiętania wielu haseł. To nie tylko zwiększa wygodę, ale również znacząco skraca czas potrzebny na rozpoczęcie procesu zakupowego.

Koszyk zakupowy

Wyobraź sobie sytuację, w której klienci zapoznają się z produktami w sklepie na swoim smartfonie, ale nagle z jakiegoś powodu (np. brak baterii) tracą możliwość dalszego przeglądania i w rezultacie - złożenia zamówienia. Taki scenariusz można przewidzieć, uwzględniając opcję samo zapisywania się koszyka. Po opuszczeniu koszyka, użytkownik może otrzymać wiadomość mailową z przypomnieniem o sfinalizowaniu zamówienia. Dzięki temu wcześniej zgromadzone w koszyku produkty wciąż będą widoczne, a kupujący będzie mógł przejść do checkoutu nawet za pośrednictwem innego urządzenia np. laptopa. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność czasu, ale także dopasowanie się do indywidualnych preferencji i sposobu dokonywania zakupów przez klienta.

Uproszczony checkout

Szybki i usprawniony proces płatności jest potwierdzeniem koncentracji na użytkowniku. Zgodnie z badaniem Baymard Institute z 2023 roku odpowiednio zoptymalizowany proces finalizowania zamówienia może zwiększyć konwersję o ponad 36%. Jak osiągnąć takie efekty? W przypadku wersji mobilnej sklepu internetowego standardem jest one step checkout, czyli proces zakupowy zamknięty w jednej zakładce. To jednak nie koniec ułatwień. Warto także zapewnić użytkownikowi możliwość autouzupełniania formularzy oraz charakterystyczne dla smartfonów metody płatności (np. Apple Pay czy Google Pay), które pozwalają klientom finalizować transakcje bez konieczności wprowadzania danych kart kredytowych.

Integracja z social media

Integracja eCommerce z mediami społecznościowymi od dłuższego czasu przestała stanowić jedynie narzędzie marketingowe. To także sposób na wygodne zakupy i dodatkowy kanał sprzedaży. Dzięki portalom takim jak YouTube, Facebook, Instagram, a także TikTok i Pinterest (szczególnie popularne wśród młodej generacji ”Z”) konsumenci mogą nie tylko sprawdzić ofertę e-sklepu i zapoznać się z autentycznymi opiniami prawdziwych użytkowników. To także miejsce, w którym przeglądając swój feed (obserwowane treści) mogą napotkać na interesujący ich produkt i zakupić go bezpośrednio w aplikacji społecznościowej.

Przewidywania rynkowe wskazują, że rynek social commerce osiągnie wartość przekraczającą 1,3 biliona dolarów w 2023 roku. Natomiast wraz z rozwojem opcji sprzedażowych na platformach społecznościowych (o których coraz częściej można przeczytać na łamach branżowych wiadomości) wartość ta wzrośnie aż do ponad 6 trylionów dolarów w 2030 roku. To dowodzi, że social commerce nie tylko wytycza nowe ścieżki dla handlu online, ale także staje się dominującym trendem oraz znacznie wpływa na przyzwyczajenia zakupowe e-konsumentów.

Dostępność & bezpieczeństwo

W 2022 roku przeszło 5,4 mld użytkowników internetu korzystało z telefonów komórkowych (zgodnie z raportem Digital Care). W Polsce ze smartfonów (w różnym natężeniu) korzystają już przedstawiciele każdej grupy wiekowej, a prawie ¾ z nich dokonuje z ich pomocą zakupów. Z tego względu istotne jest to, aby mobilna wersja e-sklepu była zaprojektowana zgodnie z zasadami dostępności (z ang. accessibility), czyli spełniała potrzeby wszystkich grup społecznych bez względu na towarzyszące im ograniczenia. To oznacza, że aplikacja lub strona mobilna powinna uwzględniać takie aspekty jak: klarowność i czytelność treści, komptybilność z czytnikami ekranów i mowy, odpowiedni kontrast kolorów i wielkość fontów.

Niemniej istotnym elementem mCommerce jest również bezpieczeństwo. Aby zyskać zaufanie klientów, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów. Są to m.in.: zabezpieczenia płatności i szyfrowanie wrażliwych danych (np. numerów kart kredytowych). Sklepy mobilne powinny także przestrzegać regulacji dotyczących ochrony danych osobowych (RODO).

Zarówno dostępność, jak i bezpieczeństwo odgrywają istotną rolę w budowaniu zaufania klientów. To nie tylko inwestycja, która przekłada się na długofalowy sukces, ale także obowiązek prawny, który należy przestrzegać.

Jak stworzyć mobilny eCommerce na miarę przyszłości?

Mobilny eCommerce to nie tylko kwestia dostosowania się do zmieniających się trendów, ale także skuteczne wdrożenie nowych technologii, które pozwolą na tworzenie innowacyjnych i satysfakcjonujących doświadczeń zakupowych. Oto niektóre z kluczowych rozwiązań, które pomogą Ci stworzyć mobilną wersję platformy, która dopasuje się do dynamicznie rozwijających się potrzeb klientów.

  • Funkcjonalności VR/AR (Virtual Reality / Augmented Reality) - rozwiązania wykorzystujące wirtualną rzeczywistość pozwalają klientom na zwizualizowanie produktu jeszcze przed dokonaniem zakupu. Na przykład w branży modowej klienci mogą przymierzyć odzież w wirtualnych przymierzalniach, a w e-sklapach z wyposażeniem wnętrz mogą zobaczyć, jak wybrany element wystroju będzie pasował do ich wnętrza. Takie doświadczenie nie tylko zwiększą poczucie pewności klientów, ale także zmniejszą prawdopodobieństwo zwrotów, prowadząc do większego zadowolenia klientów.
  • Voice commerce - wyszukiwanie głosowe i korzystanie z pomocy wirtualnych asystentów takich jak Asystent Google czy Siri od Apple to codzienność dla wielu użytkowników smartfonów. Odpowiednio zimplementowany voice commerce pozwala na szybkie skorzystanie z zakupów online bez konieczności korzystania z klawiatury czy ekranu dotykowego. Komfort korzystania z funkcji zakupów bez użycia rąk poprawia ogólne wrażenia z zakupów, szczególnie w przypadku zapracowanych klientów, którzy cenią sobie czas.
  • Powiadomienia push - powiadomienia push to narzędzie, które pozwala na budowanie zaangażowania klientów. Dzięki nim możliwe jest wysyłanie użytkownikom spersonalizowanych wiadomości o nowościach, rabatach i porzuconych koszykach, zachęcając ich do ponownego odwiedzenia strony lub sfinalizowania zakupu. Dzięki tej funkcji klienci są na bieżąco z aktualnościami, co przyczynia się do utrzymania grona stałych odbiorców.
  • Chatboty - chatboty zapewniają natychmiastową obsługę klienta 24/7. Mogą nie tylko odpowiadać na pytania klientów, ale także pomagać w nawigacji po sklepie i doradzać przy wyborze produktów. Wdrażając chatbot’a do swojego mobilnego eCommerce, warto także zintegrować system z popularnymi komunikatorami (np. Messenger, WhatsApp), co pozwoli klientom na natychmiastową komunikację w dowolnym momencie.

mCommerce - postaw na przyszłość e-handlu

Litera “m” poprzedza słowo “commerce”, równie często, co tradycyjne “e” w trakcie rozmów o handlu internetowym. W 2023 roku to smartfony zdobyły miano najpopularniejszego narzędzia do dokonywania zakupów online - w Polsce korzysta z nich aż 80% e-kupujących. Aby sprostać wymaganiom tej znacznej grupy klientów, kluczowe jest dostosowanie swojej platformy sprzedażowej do zmieniających się standardów platformy mobilnej. Najnowsze trendy już znasz. Które z nich wdrożysz w swoim mobilnym eCommerce na stałe?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość