Smartfony (i w mniejszym zakresie inne urządzenia mobilne) stanowią dla wielu centrum codziennych spraw, służąc jako narzędzie do kontaktu, rozrywki, przechowywania informacji, pracy czy zakupów online. Nie bez powodu handel mobilny, czyli mCommerce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi w branży eCommerce. Przekonaj się, w jaki sposób wykorzystać pełen potencjał mobilnej wersji swojej platformy sprzedażowej. Poznaj najważniejsze statystyki dotyczące rynku, obecnie obowiązujące trendy i praktyczne wskazówki, które pomogą Ci doskonalić swój mobilny e-sklep. To wszystko czeka na Ciebie w tym artykule!
Globalna wartość sprzedaży online przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych w 2018 wynosiła 982 biliony dolarów. W 2023 roku ta wartość wzrosła do 2 169 bilionów. Natomiast zgodnie z przewidywaniami Oberlo sprzedaż mobilna w 2027 roku przekroczy 3 400 bilionów dolarów. Powyższe liczby wskazują, że idea “mobile first” przestała być jedynie trendem. Stała się standardem, zgodnie z którym e-przedsiębiorcy powinni rozwijać swoje sklepy internetowe. Zanim jednak zagłębisz się we wskazówki dotyczące ulepszania mobilnej wersji swojego e-sklepu, warto przyjrzeć się innym interesującym statystykom dotyczącym rynku mCommerce.
Zrozumienie potrzeb użytkownika stanowi kluczowy fundament w tworzeniu mobilnej wersji sklepu internetowego. Użytkownicy smartfonów i tabletów posiadają specyficzne nawyki związane z korzystaniem z przenośnych urządzeń, co obejmuje wykonywanie różnych gestów takich jak przesuwanie (z ang. swipe), stukanie czy zbliżanie. Mając to na uwadze, warto dostosować stronę lub aplikację e-sklepu pod kątem tych zachowań, aby zapewnić płynne i satysfakcjonujące wrażenia użytkownika. To jednak tylko przykład cech charakterystycznych mCommerce - istotne jest także udoskonalanie innych obszarów mobilnych sklepów internetowych. Kolejne z nich przedstawiamy poniżej. Które z wymienionych funkcjonalności uwzględniłeś już w swoim sklepie internetowym, a które zamierzasz wdrożyć w najbliższej przyszłości?
Wielu kupujących za pomocą urządzeń mobilnych składa zamówienia w pośpiechu - w oczekiwaniu w kolejce, w drodze do pracy czy w podróży. Z tego względu warto zagwarantować im możliwość szybkiego odnalezienia interesujących ich produktów. Warto w pierwszej kolejności umożliwić klientom zawężenie oferty, uwzględniając ich unikalne preferencje. W osiągnięciu tego efektu pomoże wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz danych o użytkownikach (np. historii zakupów). W ten sposób produkty, które interesują użytkowników, mogą wyświetlać się np. wyżej na stronie głównej lub w zakładce z proponowanymi produktami. Ponadto warto zadbać także o:
Od tradycyjnych sposobów logowania (np. poprzez adres e-mail) po wygodne logowanie w mediach społecznościowych lub złożenie zamówienia bez konieczności zakładania rejestracji - oferowanie szerokiej gamy sposobów logowania znacznie usprawnia użytkownikom korzystanie ze sklepów internetowych w wersji mobilnej. Poza tym warto zdecydować się także na wykorzystanie technologii wbudowanych w smartfony. Funkcje biometryczne, takie jak rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców, cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników urządzeń mobilnych. Te innowacyjne metody uwierzytelniania umożliwiają klientom zalogowanie się za jednym kliknięciem (lub za pomocą jednego gestu), eliminując potrzebę pamiętania wielu haseł. To nie tylko zwiększa wygodę, ale również znacząco skraca czas potrzebny na rozpoczęcie procesu zakupowego.
Wyobraź sobie sytuację, w której klienci zapoznają się z produktami w sklepie na swoim smartfonie, ale nagle z jakiegoś powodu (np. brak baterii) tracą możliwość dalszego przeglądania i w rezultacie - złożenia zamówienia. Taki scenariusz można przewidzieć, uwzględniając opcję samo zapisywania się koszyka. Po opuszczeniu koszyka, użytkownik może otrzymać wiadomość mailową z przypomnieniem o sfinalizowaniu zamówienia. Dzięki temu wcześniej zgromadzone w koszyku produkty wciąż będą widoczne, a kupujący będzie mógł przejść do checkoutu nawet za pośrednictwem innego urządzenia np. laptopa. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność czasu, ale także dopasowanie się do indywidualnych preferencji i sposobu dokonywania zakupów przez klienta.
Szybki i usprawniony proces płatności jest potwierdzeniem koncentracji na użytkowniku. Zgodnie z badaniem Baymard Institute z 2023 roku odpowiednio zoptymalizowany proces finalizowania zamówienia może zwiększyć konwersję o ponad 36%. Jak osiągnąć takie efekty? W przypadku wersji mobilnej sklepu internetowego standardem jest one step checkout, czyli proces zakupowy zamknięty w jednej zakładce. To jednak nie koniec ułatwień. Warto także zapewnić użytkownikowi możliwość autouzupełniania formularzy oraz charakterystyczne dla smartfonów metody płatności (np. Apple Pay czy Google Pay), które pozwalają klientom finalizować transakcje bez konieczności wprowadzania danych kart kredytowych.
Integracja eCommerce z mediami społecznościowymi od dłuższego czasu przestała stanowić jedynie narzędzie marketingowe. To także sposób na wygodne zakupy i dodatkowy kanał sprzedaży. Dzięki portalom takim jak YouTube, Facebook, Instagram, a także TikTok i Pinterest (szczególnie popularne wśród młodej generacji ”Z”) konsumenci mogą nie tylko sprawdzić ofertę e-sklepu i zapoznać się z autentycznymi opiniami prawdziwych użytkowników. To także miejsce, w którym przeglądając swój feed (obserwowane treści) mogą napotkać na interesujący ich produkt i zakupić go bezpośrednio w aplikacji społecznościowej.
Przewidywania rynkowe wskazują, że rynek social commerce osiągnie wartość przekraczającą 1,3 biliona dolarów w 2023 roku. Natomiast wraz z rozwojem opcji sprzedażowych na platformach społecznościowych (o których coraz częściej można przeczytać na łamach branżowych wiadomości) wartość ta wzrośnie aż do ponad 6 trylionów dolarów w 2030 roku. To dowodzi, że social commerce nie tylko wytycza nowe ścieżki dla handlu online, ale także staje się dominującym trendem oraz znacznie wpływa na przyzwyczajenia zakupowe e-konsumentów.
W 2022 roku przeszło 5,4 mld użytkowników internetu korzystało z telefonów komórkowych (zgodnie z raportem Digital Care). W Polsce ze smartfonów (w różnym natężeniu) korzystają już przedstawiciele każdej grupy wiekowej, a prawie ¾ z nich dokonuje z ich pomocą zakupów. Z tego względu istotne jest to, aby mobilna wersja e-sklepu była zaprojektowana zgodnie z zasadami dostępności (z ang. accessibility), czyli spełniała potrzeby wszystkich grup społecznych bez względu na towarzyszące im ograniczenia. To oznacza, że aplikacja lub strona mobilna powinna uwzględniać takie aspekty jak: klarowność i czytelność treści, komptybilność z czytnikami ekranów i mowy, odpowiedni kontrast kolorów i wielkość fontów.
Niemniej istotnym elementem mCommerce jest również bezpieczeństwo. Aby zyskać zaufanie klientów, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów. Są to m.in.: zabezpieczenia płatności i szyfrowanie wrażliwych danych (np. numerów kart kredytowych). Sklepy mobilne powinny także przestrzegać regulacji dotyczących ochrony danych osobowych (RODO).
Zarówno dostępność, jak i bezpieczeństwo odgrywają istotną rolę w budowaniu zaufania klientów. To nie tylko inwestycja, która przekłada się na długofalowy sukces, ale także obowiązek prawny, który należy przestrzegać.
Mobilny eCommerce to nie tylko kwestia dostosowania się do zmieniających się trendów, ale także skuteczne wdrożenie nowych technologii, które pozwolą na tworzenie innowacyjnych i satysfakcjonujących doświadczeń zakupowych. Oto niektóre z kluczowych rozwiązań, które pomogą Ci stworzyć mobilną wersję platformy, która dopasuje się do dynamicznie rozwijających się potrzeb klientów.
Litera “m” poprzedza słowo “commerce”, równie często, co tradycyjne “e” w trakcie rozmów o handlu internetowym. W 2023 roku to smartfony zdobyły miano najpopularniejszego narzędzia do dokonywania zakupów online - w Polsce korzysta z nich aż 80% e-kupujących. Aby sprostać wymaganiom tej znacznej grupy klientów, kluczowe jest dostosowanie swojej platformy sprzedażowej do zmieniających się standardów platformy mobilnej. Najnowsze trendy już znasz. Które z nich wdrożysz w swoim mobilnym eCommerce na stałe?