Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Magento themes w pigułce - jak wybrać ten odpowiedni szablon?

Spis treści:


Jak wynika z informacji z Porto Theme, w 2025 roku z tego szablonu skorzystało ponad 26 ooo sklepów internetowych. Gotowych projektów dla platformy Magento jest znacznie więcej – od domyślnych motywów po bardziej zaawansowane alternatywy. W poniższym artykule omawiamy szerzej czym są Magento Themes oraz funkcje, jakie oferują.

Czym jest Magento theme?

Najprościej mówiąc, Magento 2 theme to gotowy layout strony, który określa nie tylko jej estetykę, ale także układ elementów oraz sposób ich działania. Platforma Magento po pierwszej instalacji jest oparta o domyślny theme, ale oprócz tego dostępna jest szeroka gama innych projektów, które mogą być modyfikowane przez designera oraz programistę.

Przeważnie theme jest wyposażony w szereg modułów zawierających nowe funkcjonalności (np. popupy, rotatory, quick viewsy). Może też być w różnym stopniu kompatybilny z rozszerzeniami Magento, takimi jak Multi-Vendor, (czyli zaawansowanym systemem marketplace). Inny przykład to One step Checkout, który upraszcza proces składania zamówienia, ograniczając liczbę kroków potrzebnych do finalizacji transakcji.

Co ważne, themes Magento są zazwyczaj w pełni responsywne, co nabiera szczególnego znaczenia w świetle raportu „E-commerce w Polsce 2024”. Wedle raportu smartfon dominuje nad laptopem i stanowi główne narzędzie do zakupów online, obejmując 89% użytkowników w najmłodszej grupie badanych.

Gdzie szukać Magento 2 theme?

Obecnie Magento themes dostarczają:

  • Adobe – firma bezpośrednio odpowiedzialna za rozwój platformy Magento. Wszystkie dostępne projekty z łatwością znajdziesz na stronie Adobe Commerce Marketplace.
  • Certyfikowani Partnerzy Adobe – agencje eCommerce uczestniczące w programie partnerskim Adobe, które tworzą themes spełniające wymogi platformy Magento.
  • Niezależne studia deweloperskie i agencje eCommerce – tworzą themes Magento o różnym stopniu zaawansowania.
  • Społeczność Magento – pasjonaci i deweloperzy open-source, którzy udostępniają darmowe rozwiązania.
  • Marketplace'y – duże platformy (np. ThemeForest), gdzie znajdziesz wiele gotowych themes w różnych przedziałach cenowych.

Wybór jest naprawdę duży, więc jeśli potrzebujesz pomocy przy selekcji, możesz odezwać się do nas. Na pokładzie mamy certyfikowanych specjalistów, którzy znają Magento lepiej niż własną kieszeń.

Czy warto korzystać z free Magento themes?

Wprawdzie free Magento themes (czyli darmowe szablony Magento) wydają się kuszącą opcją, jednak w praktyce są to niszowe projekty frontendowe. Mogą być niekompatybilne z platformą i nie posiadają stałego wsparcia technicznego, często też wymagają wprowadzania wielu poprawek. Takie ingerencje w szablon generują dodatkowe koszty związane z implementacją, więc w praktyce nie są to darmowe projekty. Natomiast płatny theme, który jest na bieżąco rozwijany, zapewnia na ogół pełną zgodność z platformą.

Rodzaje i przykłady themes Magento

Wyróżniliśmy kilka głównych kategorii themes Magento:

  • domyślne – baza do dalszej personalizacji, np. Luma, Blank.
  • komercyjne – gotowe do wdrożenia, często z rozbudowanymi funkcjami i wsparciem technicznym, np. Hyvä, Porto.
  • specjalistyczne – projektowane z myślą o konkretnych branżach, np. Supro (meblowa, modowa, dekoracyjna), Milano (modowa).
  • dla PWA (Progressive Web Apps) – zoptymalizowane pod urządzenia mobilne – łączą cechy aplikacji i strony internetowej, np. Scandi PWA.
  • dostosowane (Custom Magento Themes) – tworzone na zamówienie, idealne dla unikalnych projektów e-commerce.

Luma i Blank

Luma jest domyślnym Magento theme, który pojawił się w 2015 roku i od tamtej pory pozostawiono go właściwie w stanie stagnacji. Jego opis można zamknąć w trzech słowach: prosty, jasny, przejrzysty. Zawiera m.in. baner na stronie głównej i podstawową optymalizację pod SEO.

Blank to natomiast czysta baza do tworzenia własnych, niestandardowych pomysłów. W przypadku konieczności większej ingerencji w wygląd sklepu, będzie lepszym wyborem niż Luma. Oferuje uproszczony kod oraz minimalne style.

Warto jednak pamiętać, że bezpośrednie wprowadzanie zmian na plikach domyślnych nie jest zalecane. System dziedziczenia (Magento theme inheritance), pozwala na tworzenie motywów potomnych (child themes), co umożliwia bezpieczne dostosowywanie wyglądu bez ingerencji w kod źródłowy.

Hyvä

Hyvä Magento 2 Theme często uważany jest za najwydajniejsze rozwiązanie dla tej platformy. Dzięki lekkiej strukturze kodu (rezygnacja z ciężkich bibliotek JavaScript na rzecz m.in. Alpine.js) i modułowej budowie, sklepy ładują się szybciej i zapewniają lepsze doświadczenie użytkownika. Koszt licencji to 1000 EUR (dodaj do tego godziny pracy programisty!). Jednak dzięki mniejszej liczbie wymaganych modułów, wdrożenie może być tańsze i szybsze niż w przypadku innych zaawansowanych motywów. Jest też bardzo dynamicznie rozwijane przez twórców.

Porto

Porto to jeden z najpopularniejszych Magento theme. Wyróżnia się atrakcyjnym designem i rozbudowanymi funkcjonalnościami. Oferuje ponad 25 gotowych układów graficznych, zaawansowane wyszukiwanie produktów i opcję integracji z mediami społecznościowymi. Nie jest jednak szczególnie szybki i stwarza problemy przy szerszych modyfikacjach.

Supro

Oparty na domyślnym Magento theme, wzbogacony o zaawansowane narzędzia do edycji, np. Front-end CMS Page Builder. Pakiet zawiera liczne rozszerzenia o łącznej wartości ponad 799 USD, co czyni go opłacalnym wyborem dla tych, którzy szukają kompleksowego rozwiązania w dobrej cenie. Niestety, w ostatnich latach jego aktualizacje ukazują się bardzo rzadko.

Milano

Milano jest responsywny, łatwy w konfiguracji i oferuje szereg funkcji ułatwiających sprzedaż, m.in. wyróżnienie bestsellerów oraz produktów na promocji z licznikami czasu czy dynamiczne układy strony głównej. Posiada intuicyjny panel administracyjny.

Scandi PWA

Niezależna aplikacja w trendzie headless wykorzystująca popularny framework ReactJS. W przeciwieństwie do tradycyjnych themes Magento, które renderują strony na serwerze, Scandi PWA wykonuje to działanie bezpośrednio po stronie klienta (Client-Side Rendering – CSR). Pozwala to na szybsze pobieranie danych i płynniejsze przejścia między stronami. Co więcej, open-source’owe pochodzenie Scandi PWA sprawia, że nie ma potrzeby zakupu licencji. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie wymaga dużej ilości pracy i odpowiedniej konfiguracji, co oznacza wysokie koszty po stronie programistycznej.

Ile kosztują Magento themes? Ceny i ukryte wydatki

Wiesz już, że planując zakup Magento theme, musisz wziąć pod uwagę nie tylko koszt samej licencji, ale również dodatkowe wydatki związane z jego dostosowaniem. Cena może się różnić w zależności od funkcjonalności. Dlatego należy uwzględnić koszta związane m.in. z personalizacją układu, integracją z innymi systemami (np. płatniczymi) czy optymalizacją pod kątem SEO, które pozwalają dopasować theme do własnych preferencji.

Wiele motywów Magento zawiera pliki graficzne w formacie PSD, co ułatwia projektowanie zmian we współpracy z designerem. Zanim jednak zdecydujesz się na modyfikacje, warto przemyśleć ich zakres – im jest ich więcej, tym wyższe koszty i dłuższy czas realizacji. Czasami lepszym rozwiązaniem może być customowy layout, który zostanie wdrożony przez agencję zgodnie z najlepszymi praktykami Magento.

Na koniec warto wspomnieć, że doświadczony Software House zaczyna od konkretów, przedstawiając przewidywany czas realizacji oraz jej koszt już na początku współpracy. Jest to możliwe dzięki analizie przedwdrożeniowej Twojego eCommerce, biorącej pod uwagę późniejszy rozwój sklepu i możliwe scenariusze rozbudowy.

Lista pytań, która ułatwi Ci wybór Magento theme

Na koniec przygotowaliśmy listę najważniejszych pytań, które warto sobie zadać przed podjęciem decyzji:

  • Czy Twój sklep potrzebuje prostego, czy zaawansowanego Magento theme?
  • Czy masz zasoby na dostosowanie theme, czy szukasz wariantu gotowego do wdrożenia?
  • Jakie są opinie użytkowników na temat danego rozwiązania?
  • Czy dany theme osiąga dobre wyniki w testach wydajności?
  • Czy theme jest kompatybilny z najnowszą wersją Magento?
  • Czy producent oferuje wsparcie techniczne i regularne aktualizacje?
  • Czy są dodatkowe koszty, np. związane z licencją lub wsparciem?

Możesz przejść przez tę listę samodzielnie lub wybrać prostszą drogę i poszukać odpowiedzi razem z nami. W Advox zajmujemy się Magento od ponad dekady – pomożemy Ci dobrać motyw idealnie dopasowany do Twojego biznesu. Napisz do nas, a zajmiemy się resztą!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość