Już po raz 70. masz szansę przeczytać o najnowszych wiadomościach ze świata e-handlu na łamach Advoxowej Prasówki! W jubileuszowym wydaniu znajdziesz informacje dotyczące prac Unii Europejskiej nad zmianami w prawie, które mogą dotknąć właścicieli e-sklepów. Ponadto dowiesz się, dlaczego Polacy coraz chętniej sięgają po programy lojalnościowe podczas zakupów online i co jest dla nich ważne przy wyborze formy dostawy. Pełna najświeższej wiedzy Prasówka już na Ciebie czeka - przeczytaj!
W sprzedaży online nie ma miejsca na lojalnych klientów. Użytkownicy internetu sprawnie wyszukują najkorzystniejsze oferty i wybierają sklep, który oferuje im najwięcej. Choć w powyższym stwierdzeniu można odnaleźć ziarno prawdy, to lojalność wciąż pozostaje istotnym elementem strategii eCommerce. Użytkownicy nadal pozytywnie reagują na programy lojalnościowe, zwłaszcza jeżeli te oferują im personalizowane korzyści. Skąd takie wnioski?
Według badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska ponad 66% młodych Polaków sięga po programy lojalnościowe przynajmniej raz w miesiącu. Co więcej, pomimo powszechnego przekonania o zmniejszającym się przywiązaniu pokolenia GenZ (osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem) do konkretnych marek, jedynie 12% z nich w ogóle nie korzysta z programów lojalnościowych.
Tworząc program lojalnościowy dedykowany młodym konsumentom, należy pamiętać jednak o jednym, czyli dostosowaniu strategii do preferencji tej grupy klientów. Dla młodych Polaków korzystanie z internetu jest czymś naturalnym - co za tym idzie, oczekują oni maksymalnej wygody, a ich nawyki zakupowe kształtują wymagania, jakie stawiają przed markami. Według raportu najważniejsze dla tej grupy konsumentów kwestie to:
Badanie zostało przeprowadzone na grupie Polek i Polaków w wieku od 13 do 29 roku życia. Wyniki odzwierciedlają trendy, które prawdopodobnie będą się nasilać wraz ze wzrostem siły nabywczej tego młodego pokolenia. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ich przyzwyczajeń zakupowych? Opracowanie raportu znajdziesz tutaj.
“Reduce, reuse, recycle”, czyli “ogranicz, używaj ponownie, poddawaj recyklingowi” to zasada, którą kieruje się Unia Europejska, opracowując nowe przepisy dotyczące pakowania towarów, w tym także przesyłek wysyłanych przez sklepy internetowe.
Motywacją do uregulowania tej kwestii jest wzrastająca produkcja odpadów. Szacuje się, że każdy mieszkaniec UE rocznie wytwarza średnio około 189 kilogramów zużytych opakowań, a ta liczba stale rośnie. Nowe przepisy mają na celu odwrócenie tego trendu i zwiększenie dbałości o środowisko naturalne. Według założeń liczba generowanych odpadów powinna zmniejszyć się o 15% do 2040 roku.
Pierwsze prace nad przepisami miały już miejsce w 2022 roku. Jednak dopiero pod koniec kwietnia 2024 roku większość Parlamentu Europejskiego poparła najnowsze ustalenia w tej sprawie. Czego dokładnie dotyczą nowe regulacje? Część z nich skupia się na działaniu eCommerce. EU zaleca minimalizacje wagi i objętości opakowań, w których wysyłane są zamówienia tak, by maksymalny współczynnik pustej przestrzeni w transporcie wynosił 50%.
“Przewożenie powietrza” (tzw. air commerce) to zjawisko, które jest często podnoszonym w branży problemem. Zbyt duże i niedopasowane do kształtu produktu opakowania generują niepotrzebne odpady i prowadzą do nieefektywnego wykorzystania transportu (pojazdy zabierają mniej przesyłek niż mogłyby, gdyby opakowania były odpowiednio dopasowane za jednym razem), co z kolei zwiększa emisję CO2 i innych zanieczyszczeń.
Prace nad rozporządzeniem dotyczącym redukcji przesyłek wciąż trwają. Warto śledzić ten temat na bieżąco, ponieważ treść przepisów może ulec zmianie przed ostatecznym zatwierdzeniem. O aktualnym kształcie proponowanych regulacji przeczytasz tutaj.
Trudno sobie wyobrazić eCommerce bez rozwiniętego systemu logistycznego. W dzisiejszych czasach klienci oczekują nie tylko szybkich dostaw, ale także wygodnych opcji odbioru i możliwości śledzenia statusu przesyłek. Polski rynek sprzedaży online doskonale odpowiada na te oczekiwania. W sklepach internetowych można wybierać spośród wielu różnorodnych form dostawy, a rodzime rozwiązania takie jak automaty paczkowe (wypromowane przez InPost) zyskują na popularności na całym świecie.
Izba Gospodarki Elektronicznej przeanalizowała kondycję branży logistycznej oraz nowe trendy, publikując wnioski w raporcie "Logistyka i dostawy. Klucz do e-sukcesu". Czego można się z niego dowiedzieć?
Więcej wniosków z raportu znajdziesz w pełnej wersji publikacji. Co szczególnie przykuło Twoją uwagę?