07.05.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Logistyka w służbie sklepom internetowym - eCommerce news no. 70

Już po raz 70. masz szansę przeczytać o najnowszych wiadomościach ze świata e-handlu na łamach Advoxowej Prasówki! W jubileuszowym wydaniu znajdziesz informacje dotyczące prac Unii Europejskiej nad zmianami w prawie, które mogą dotknąć właścicieli e-sklepów. Ponadto dowiesz się, dlaczego Polacy coraz chętniej sięgają po programy lojalnościowe podczas zakupów online i co jest dla nich ważne przy wyborze formy dostawy. Pełna najświeższej wiedzy Prasówka już na Ciebie czeka - przeczytaj!

Programy lojalnościowe w e-sklepie - przeżytek czy sposób na lojalnych klientów?

W sprzedaży online nie ma miejsca na lojalnych klientów. Użytkownicy internetu sprawnie wyszukują najkorzystniejsze oferty i wybierają sklep, który oferuje im najwięcej. Choć w powyższym stwierdzeniu można odnaleźć ziarno prawdy, to lojalność wciąż pozostaje istotnym elementem strategii eCommerce. Użytkownicy nadal pozytywnie reagują na programy lojalnościowe, zwłaszcza jeżeli te oferują im personalizowane korzyści. Skąd takie wnioski?

Według badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska ponad 66% młodych Polaków sięga po programy lojalnościowe przynajmniej raz w miesiącu. Co więcej, pomimo powszechnego przekonania o zmniejszającym się przywiązaniu pokolenia GenZ (osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem) do konkretnych marek, jedynie 12% z nich w ogóle nie korzysta z programów lojalnościowych.

Tworząc program lojalnościowy dedykowany młodym konsumentom, należy pamiętać jednak o jednym, czyli dostosowaniu strategii do preferencji tej grupy klientów. Dla młodych Polaków korzystanie z internetu jest czymś naturalnym - co za tym idzie, oczekują oni maksymalnej wygody, a ich nawyki zakupowe kształtują wymagania, jakie stawiają przed markami. Według raportu najważniejsze dla tej grupy konsumentów kwestie to:

  • intuicyjny interfejs użytkownika (24%),
  • możliwość porównywania cen (30%),
  • wygodna forma dostawy (31,3%) oraz opcja śledzenia przesyłki (36,8%),
  • szybki dostęp do poszukiwanych produktów (20,9%),
  • dedykowane rabaty, szczególnie podczas korzystania z aplikacji mobilnych (39,6%).

Badanie zostało przeprowadzone na grupie Polek i Polaków w wieku od 13 do 29 roku życia. Wyniki odzwierciedlają trendy, które prawdopodobnie będą się nasilać wraz ze wzrostem siły nabywczej tego młodego pokolenia. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ich przyzwyczajeń zakupowych? Opracowanie raportu znajdziesz tutaj.

Unia Europejska zmieni zasady pakowania paczek w eCommerce

“Reduce, reuse, recycle”, czyli “ogranicz, używaj ponownie, poddawaj recyklingowi” to zasada, którą kieruje się Unia Europejska, opracowując nowe przepisy dotyczące pakowania towarów, w tym także przesyłek wysyłanych przez sklepy internetowe.

Motywacją do uregulowania tej kwestii jest wzrastająca produkcja odpadów. Szacuje się, że każdy mieszkaniec UE rocznie wytwarza średnio około 189 kilogramów zużytych opakowań, a ta liczba stale rośnie. Nowe przepisy mają na celu odwrócenie tego trendu i zwiększenie dbałości o środowisko naturalne. Według założeń liczba generowanych odpadów powinna zmniejszyć się o 15% do 2040 roku.

Pierwsze prace nad przepisami miały już miejsce w 2022 roku. Jednak dopiero pod koniec kwietnia 2024 roku większość Parlamentu Europejskiego poparła najnowsze ustalenia w tej sprawie. Czego dokładnie dotyczą nowe regulacje? Część z nich skupia się na działaniu eCommerce. EU zaleca minimalizacje wagi i objętości opakowań, w których wysyłane są zamówienia tak, by maksymalny współczynnik pustej przestrzeni w transporcie wynosił 50%.

“Przewożenie powietrza” (tzw. air commerce) to zjawisko, które jest często podnoszonym w branży problemem. Zbyt duże i niedopasowane do kształtu produktu opakowania generują niepotrzebne odpady i prowadzą do nieefektywnego wykorzystania transportu (pojazdy zabierają mniej przesyłek niż mogłyby, gdyby opakowania były odpowiednio dopasowane za jednym razem), co z kolei zwiększa emisję CO2 i innych zanieczyszczeń.

Prace nad rozporządzeniem dotyczącym redukcji przesyłek wciąż trwają. Warto śledzić ten temat na bieżąco, ponieważ treść przepisów może ulec zmianie przed ostatecznym zatwierdzeniem. O aktualnym kształcie proponowanych regulacji przeczytasz tutaj.

Logistyka kluczem do sukcesu w eCommerce. Wnioski z raportu e-Izby

Trudno sobie wyobrazić eCommerce bez rozwiniętego systemu logistycznego. W dzisiejszych czasach klienci oczekują nie tylko szybkich dostaw, ale także wygodnych opcji odbioru i możliwości śledzenia statusu przesyłek. Polski rynek sprzedaży online doskonale odpowiada na te oczekiwania. W sklepach internetowych można wybierać spośród wielu różnorodnych form dostawy, a rodzime rozwiązania takie jak automaty paczkowe (wypromowane przez InPost) zyskują na popularności na całym świecie.

Izba Gospodarki Elektronicznej przeanalizowała kondycję branży logistycznej oraz nowe trendy, publikując wnioski w raporcie "Logistyka i dostawy. Klucz do e-sukcesu". Czego można się z niego dowiedzieć?

  • Ponad 90% Polaków preferuje darmową dostawę, a 11% uważa, że powinna być ona dostępna niezależnie od wartości zamówienia.
  • Dla 69% klientów istotne jest otrzymanie paczki w ciągu 48 godzin od złożenia zamówienia.
  • Liczba automatów paczkowych różnych dostawców w 2024 roku może przekroczyć aż 45 000 sztuk na terenie całej Polski. Klienci najczęściej wybierają te opcje dostawy z powodu długiego czasu na odbiór (17%), braku konieczności czekania na kuriera w domu (14%) oraz atrakcyjnych cen (12%).
  • Świadomość ekologiczna Polaków rośnie - 65% z nich zdaje sobie sprawę, że zwroty mają negatywny wpływ na środowisko (co jest dwukrotnie większym odsetkiem niż rok wcześniej). Ponadto 42% klientów jest gotowych czekać na ekologiczną dostawę dłużej niż 3 dni.

Więcej wniosków z raportu znajdziesz w pełnej wersji publikacji. Co szczególnie przykuło Twoją uwagę?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość