Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Jak przygotować się na EU Accessibility Act 2025?

Spis treści:


Czym jest EU Accessibility Act?

European Accessibility Act (EAA), czyli Europejski Akt o Dostępności, to unijna dyrektywa, której celem jest zapewnienie lepszego dostępu do kluczowych produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.

Pełne wdrożenie przepisów ma nastąpić 28 czerwca 2025 r., a podmioty oferujące produkty i usługi objęte regulacją (w tym sklepy internetowe) będą zobowiązane do spełnienia określonych standardów dostępności.

Jakie produkty i usługi obejmuje EAA?

Zgodnie z dyrektywą, wymogi dotyczą m.in.:

  • Stron internetowych i aplikacji mobilnych (w tym e-commerce),
  • Komputerów i systemów operacyjnych,
  • Automatów biletowych, bankomatów i urządzeń do odprawy,
  • Usług telekomunikacyjnych i bankowych,
  • Transportu pasażerskiego (lotniczego, kolejowego, autobusowego, morskiego),
  • Sprzętu RTV, e-booków i usług audiowizualnych.

Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność wdrożenia jednolitych standardów dostępności zgodnie z WCAG 2.1 AA oraz normą EN 301 549. Niespełnienie tych wymagań może skutkować sankcjami finansowymi i ograniczeniem dostępu do rynku unijnego.

Kto jest zwolniony z obowiązku dostosowania się do EAA?

Wymagania i obowiązki wynikające z tej dyrektywy nie mają zastosowania dla mikroprzedsiębiorstw. „Mikroprzedsiębiorstwo” oznacza tutaj przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 osób oraz mające roczny obrót nieprzekraczający 2 milionów euro.

Jak przygotować się na EU Accessibility Act 2025?

Wdrożenie przepisów EAA to proces, który warto rozpocząć już teraz. Poniżej znajdziesz listę kluczowych kroków, które warto wykonać, aby sprawnie dostosować swój sklep do wymagań dyrektywy.

Audyt dostępności

Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie audytu dostępności, który obejmuje takie obszary jak:

  • Identyfikacja elementów niespełniających WCAG 2.1 AA,
  • Analiza nawigacji klawiaturą (do sprawdzenia przede wszystkim jest obsługa formularzy),
  • Sprawdzenie dostępności multimediów takich jak video i audio (video powinno zawierać napisy oraz zarówno audio, jak i video powinny być wzbogacone o pełną transkrypcję),
  • Sprawdzenie kontrastu kolorów (tutaj pomoże WebAIM Contrast Checker),
  • Weryfikacja czytelności czcionek oraz ich wielkości,
  • Sprawdzenie obecności alternatywnych opisów obrazów (opis obrazu powinien zostać dodany w parametrze ALT),
  • Weryfikacja hierarchii nagłówków (prawidłowa kolejność to H1, H2, H3, H4, H5, H6),
  • Dodanie informacyjnych opisów do linków (mało znaczące “Kliknij tutaj” powinno być zastąpione bardziej opisową formułą typu “Przejdź do strony z ofertą”).

Na szczęście istnieją narzędzia znacznie ułatwiające przeprowadzenie testów dostępności. Jednym z nich jest BrowserStack ze swoim modułem Accessibility Testing. Dzięki temu rozwiązaniu Twój zespół nie będzie musiał robić wszystkiego ręcznie.

Aplikacja mobilna

Dyrektywa dotyczy nie tylko poziomu przeglądarki internetowej, ale również aplikacji mobilnych. Dlatego jeśli Twój sklep jest wzbogacony o aplikację, to również powinieneś ją dostosować do nowych norm.

Wszelkie interaktywne elementy w aplikacji powinny spełniać normy dostępności. Pamiętaj, aby testy wykonywać na różnych rozdzielczościach ekranów.

Deklaracja dostępności

Gdy zakończysz dostosowanie swojego sklepu oraz aplikacji mobilnej, pamiętaj o dodaniu do nich deklaracji dostępności (osobno dla sklepu i osobno dla aplikacji).

Informację, gdzie i jak należy zamieścić deklarację znajdziesz na stronie rządu. Natomiast szczegółowy opis, jak taka deklaracja powinna być skonstruowana możesz pobrać ze strony Ministerstwa Cyfryzacji.

Zgłaszanie problemów z dostępnością

Ostatni krok, który należy wykonać, to przygotowanie procesu na zgłaszanie problemów z dostępnością. Chodzi o to, aby użytkownicy, czy to sklepu z poziomu przeglądarki, czy aplikacji mobilnej mogli zgłosić problem, jeśli taki zauważą.

Najlepszym rozwiązaniem będzie wdrożenie odpowiedniego formularza, oraz przygotowania wewnętrznej procedury reakcji na takie zgłoszenie.

Utrzymanie dostępności i dobre praktyki

Warto zaplanować regularne testy i audyty dostępności, które mogą być wykonywane raz na kwartał. Przygotuj także wytyczne dla przyszłych treści i funkcjonalności, które dopiero będziesz wdrażać. Dzięki temu Twoi pracownicy będą wiedzieli, w jaki sposób rozbudowywać serwis zachowując przy tym normy dotyczące dostępności.

Biznesowe szanse związane z EAA

Wielu przedsiębiorców jest niezadowolonych z powodu konieczności wdrożenia EAA. Jest to zrozumiałe, ponieważ dyrektywa narzuca na właściciela firmy nowe obowiązki, a wywiązanie się z nich oznacza dodatkowe koszty. Warto jednak spojrzeć na tę dyrektywę pod innym kątem i zobaczyć możliwości, jakie się w niej kryją.

Dostosowanie sklepu do potrzeb osób starszych czy osób z niepełnosprawnościami to wyjście naprzeciw nowej grupie konsumentów, którzy wcześniej nie mieli możliwości skorzystania z oferty Twojego sklepu. Więc z jednej strony jest to dodatkowy obowiązek, a z drugiej szansa na dotarcie do nowych użytkowników.

Liczba osób starszych stale się zwiększa i będzie rosła również ich siła konsumencka (polskie społeczeństwo starzeje się i statystyczny Polak żyje coraz dłużej). Seniorzy, którzy niedawno przeszli na emeryturę są już często zdigitalizowani i potrafią zamawiać produkty przez aplikacje czy sklepy internetowe. Nie trzeba chyba podkreślać, że ich uwagę przyciągną zwłaszcza te sklepy, które będą dla nich łatwiejsze i wygodniejsze w obsłudze.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość