European Accessibility Act (EAA), czyli Europejski Akt o Dostępności, to unijna dyrektywa, której celem jest zapewnienie lepszego dostępu do kluczowych produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Pełne wdrożenie przepisów ma nastąpić 28 czerwca 2025 r., a podmioty oferujące produkty i usługi objęte regulacją (w tym sklepy internetowe) będą zobowiązane do spełnienia określonych standardów dostępności.
Zgodnie z dyrektywą, wymogi dotyczą m.in.:
Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność wdrożenia jednolitych standardów dostępności zgodnie z WCAG 2.1 AA oraz normą EN 301 549. Niespełnienie tych wymagań może skutkować sankcjami finansowymi i ograniczeniem dostępu do rynku unijnego.
Wymagania i obowiązki wynikające z tej dyrektywy nie mają zastosowania dla mikroprzedsiębiorstw. „Mikroprzedsiębiorstwo” oznacza tutaj przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 osób oraz mające roczny obrót nieprzekraczający 2 milionów euro.
Wdrożenie przepisów EAA to proces, który warto rozpocząć już teraz. Poniżej znajdziesz listę kluczowych kroków, które warto wykonać, aby sprawnie dostosować swój sklep do wymagań dyrektywy.
Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie audytu dostępności, który obejmuje takie obszary jak:
Na szczęście istnieją narzędzia znacznie ułatwiające przeprowadzenie testów dostępności. Jednym z nich jest BrowserStack ze swoim modułem Accessibility Testing. Dzięki temu rozwiązaniu Twój zespół nie będzie musiał robić wszystkiego ręcznie.
Dyrektywa dotyczy nie tylko poziomu przeglądarki internetowej, ale również aplikacji mobilnych. Dlatego jeśli Twój sklep jest wzbogacony o aplikację, to również powinieneś ją dostosować do nowych norm.
Wszelkie interaktywne elementy w aplikacji powinny spełniać normy dostępności. Pamiętaj, aby testy wykonywać na różnych rozdzielczościach ekranów.
Gdy zakończysz dostosowanie swojego sklepu oraz aplikacji mobilnej, pamiętaj o dodaniu do nich deklaracji dostępności (osobno dla sklepu i osobno dla aplikacji).
Informację, gdzie i jak należy zamieścić deklarację znajdziesz na stronie rządu. Natomiast szczegółowy opis, jak taka deklaracja powinna być skonstruowana możesz pobrać ze strony Ministerstwa Cyfryzacji.
Ostatni krok, który należy wykonać, to przygotowanie procesu na zgłaszanie problemów z dostępnością. Chodzi o to, aby użytkownicy, czy to sklepu z poziomu przeglądarki, czy aplikacji mobilnej mogli zgłosić problem, jeśli taki zauważą.
Najlepszym rozwiązaniem będzie wdrożenie odpowiedniego formularza, oraz przygotowania wewnętrznej procedury reakcji na takie zgłoszenie.
Warto zaplanować regularne testy i audyty dostępności, które mogą być wykonywane raz na kwartał. Przygotuj także wytyczne dla przyszłych treści i funkcjonalności, które dopiero będziesz wdrażać. Dzięki temu Twoi pracownicy będą wiedzieli, w jaki sposób rozbudowywać serwis zachowując przy tym normy dotyczące dostępności.
Wielu przedsiębiorców jest niezadowolonych z powodu konieczności wdrożenia EAA. Jest to zrozumiałe, ponieważ dyrektywa narzuca na właściciela firmy nowe obowiązki, a wywiązanie się z nich oznacza dodatkowe koszty. Warto jednak spojrzeć na tę dyrektywę pod innym kątem i zobaczyć możliwości, jakie się w niej kryją.
Dostosowanie sklepu do potrzeb osób starszych czy osób z niepełnosprawnościami to wyjście naprzeciw nowej grupie konsumentów, którzy wcześniej nie mieli możliwości skorzystania z oferty Twojego sklepu. Więc z jednej strony jest to dodatkowy obowiązek, a z drugiej szansa na dotarcie do nowych użytkowników.
Liczba osób starszych stale się zwiększa i będzie rosła również ich siła konsumencka (polskie społeczeństwo starzeje się i statystyczny Polak żyje coraz dłużej). Seniorzy, którzy niedawno przeszli na emeryturę są już często zdigitalizowani i potrafią zamawiać produkty przez aplikacje czy sklepy internetowe. Nie trzeba chyba podkreślać, że ich uwagę przyciągną zwłaszcza te sklepy, które będą dla nich łatwiejsze i wygodniejsze w obsłudze.