Koniec lata zapowiada nie tylko zmiany w pogodzie, ale także niesie ze sobą ciekawe wieści z branży eCommerce. Jesień zapowiada m.in. nowe funkcje na Allegro, największym polskim marketplace - nowy system wyszukiwania ma poprawić doświadczenia zakupowe użytkowników oraz zwiększyć sprzedaż na platformie. Co jeszcze wydarzyło się ostatnio w e-handlu? Więcej interesujących informacji znajdziesz poniżej - w 78. wydaniu Advoxowej Prasówki. Sprawdź i bądź na bieżąco!
Z najnowszych danych opublikowanych przez Ben-Gurion University wynika, że aż 44% zwracanych ubrań i dodatków w Europie nigdy nie trafia ponownie do sprzedaży. To kolejne wyzwanie, z którym muszą mierzyć się właściciele eCommerce. Dlaczego produkty nie trafiają do ponownego obiegu?
Powodem tego zjawiska są głównie wysokie koszty związane z przetwarzaniem zwrotów, w tym konieczność ponownej kontroli jakości, odświeżenia produktów czy rezygnacji z ich sprzedaży z powodu uszkodzeń. W efekcie, zamiast wrócić na rynek, wiele produktów trafia do magazynów, a w niektórych przypadkach nawet do utylizacji.
Aktualnie prawie 300 000 zwróconych ubrań i akcesoriów nie wraca do sklepów. Połowa z nich jest poddawana recyklingowi, jedna czwarta trafia na wysypiska śmieci, a jedna siódma jest spalana. Natomiast reszta ginie w całym procesie.
Taki stan rzeczy nie tylko obciąża finansowo sprzedawców, ale także wpływa negatywnie na środowisko. Z tego względu branża e Commerce stoi przed koniecznością znalezienia nowych rozwiązań, które pozwolą skutecznie zarządzać zwrotami i zmniejszyć ilość niesprzedanych produktów.
Allegro postanowiło wprowadzić zmiany w wyszukiwaniach produktów i to już od 1 października 2024 roku. Choć nowy pomysł może nie wydawać się rewolucyjny, już teraz budzi wiele kontrowersji wśród użytkowników.
Do tej pory wyszukiwanie na Allegro polegało na wyświetlaniu wszystkich ofert od wszystkich sprzedających zawierających wpisaną frazę. Taka forma często prowadziła jednak do dublowania się ofert tych samych produktów z różnymi cenami czy nieznacznie zmienionymi opisami. W rezultacie wydłużało i utrudniało to znalezienie najatrakcyjniejszego ogłoszenia.
W odpowiedzi na ten problem Allegro postanowiło zmienić swoje podejście na tzw. wyszukiwanie produktowe. Teraz oferty zostaną zgrupowane w ramach konkretnych produktów, co ma ułatwić i przyspieszyć proces zakupowy. Rozwiązanie to było już dostępne opcjonalnie, po kliknięciu przycisku "połącz oferty", jednak od października będzie to jedyny sposób wyszukiwania.
Zmiana została poprzedzona testami, które wykazały, że użytkownicy korzystający z nowego systemu częściej dodają produkty do koszyka i finalizują zakupy. Allegro szacuje, że dzięki tej zmianie sprzedający mogą spodziewać się nawet 6 milionów dodatkowych transakcji rocznie, a kupujący będą widzieć średnio cztery razy więcej produktów, co ma znacząco usprawnić ich zakupy.
Mimo pozytywnych opinii, nowy interfejs spotkał się również z krytyką. Niektórzy użytkownicy skarżą się, że grupowanie produktów może prowadzić do łączenia niepasujących do siebie artykułów, a cały proces wyszukiwania wydaje się być mniej czytelny niż wcześniej.
Czy nowe rozwiązanie zyska akceptację użytkowników? O tym przekonamy się w najbliższych miesiącach, gdy zmiany zostaną w pełni wdrożone na platformie.
Ponad 16% - właśnie o tyle wzrósł poziom sprzedaży online w Polsce w lipcu 2024 roku w porównaniu do roku poprzedniego. To wnioski z najnowszego raportu BaseLinker, który miesiąc po miesiącu bada kondycję branży eCommerce. Co jeszcze można wyczytać z badania?
Raport wskazuje, że rynek eCommerce w Polsce nie tylko utrzymuje dynamiczny wzrost, ale także zyskuje na znaczeniu w okresach, które tradycyjnie były uznawane za mniej aktywne pod względem sprzedaży, czyli np. wakacje.
Nieefektywne zwroty w branży fashion
Zmiany na platformie Allegro
Badanie Baselinker