Kolorystyka Twojej marki ma znaczenie w budowaniu jej rozpoznawalności. Jeśli masz wątpliwości co do poprawności tego stwierdzenia, to poświęć chwilę na udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Odpowiadaj spontanicznie, intuicyjnie, bez zbędnego zastanawiania się.
Prawdopodobnie w Twojej głowie pojawiły się następujące połączenia marek i kolorów: pomarańczowy i Allegro, żółty i InPost, zielony i Żabka. Nic w tym dziwnego, ponieważ według badania pt.: “Impact of color on marketing” aż 80% osób identyfikuje swoje ulubione marki poprzez kolor. Właśnie dlatego staranne dobranie palety barw dla Twojego biznesu ma kluczowe znaczenie. Dowiedz się, jak stworzyć harmonijne połączenie kolorów dla swojego sklepu internetowego, które nie tylko przyciągnie uwagę, ale również pomoże Ci zbudować lojalną grupę klientów!
Kolor tak samo, jak logo, rodzaj fontów czy slogan reklamowy to nieodłączna część identyfikacji wizualnej firmy. To nie tylko kwestia estetyki, lecz również strategiczne narzędzie, które może wpłynąć na postrzeganie Twojej marki na rynku. Najprościej mówiąc, dzięki niemu nie tylko zyskasz rozpoznawalność na tle konkurencji, lecz także zdołasz wywołać określone emocje i odzwierciedlić wizję Twojego biznesu. Dlatego warto poświęcić czas i uwagę na precyzyjne dostosowanie kolorystyki, aby Twoja marka nie tylko przyciąga wzrok, ale również budowała trwałe i pozytywne skojarzenia. Jak osiągnąć taki efekt w branży e-handlu?
Sklep internetowy może oddziaływać na klienta poprzez ograniczoną liczbę bodźców. W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnych, w środowisku online kupujący nie może dotknąć produktu, czy zostać skuszonym do zakupu poprzez zapach wypełniający wnętrze salonu. W praktyce pierwsze wrażenie klienta związane z e-sklepem kształtuje się głównie na podstawie zmysłu wzroku, co po raz kolejny potwierdza wpływ koloru na sukces biznesu online. Potwierdza to badanie “Impact of color on marketing”, zgodnie z którym w trakcie 90 sekund, podczas których użytkownik wyrabia sobie opinię o produkcie, około 62-90% oceny bazuje na samym kolorze. Jak zatem odpowiednio dobrać kolory, aby mieć pewność, że będą one sprzyjały procesowi sprzedaży?
To nie przypadek, że na stronach luksusowych marek najczęściej dominuje czerń, w sklepach ze zdrową żywnością najprawdopodobniej spotykasz odcienie zieleni, a w branży technologicznej często przeważają błękity i szarości. Za wykształcenie się tych wzorców odpowiada psychologia kolorów, która skupia się na badaniu wpływu barw na ludzkie zachowanie, emocje i samopoczucie. To właśnie dlatego wykorzystanie tej dziedziny nauki staje się nieodłącznym narzędziem dla firm, które dążą do przekazania konkretnych wartości lub tworzenia pozytywnych skojarzeń wśród kupujących. Przyjrzyj się przygotowanej przez nas tabeli i sprawdź, z jakimi emocjami kojarzą się najpopularniejsze kolory.
Pamiętaj jednak, że nie zawsze musisz trzymać się ściśle przyjętych wzorców. Dla przykładu to, że prowadzisz sklep z artykułami do dekoracji wnętrz, nie wymusza konieczności stosowania delikatnej pastelowej kolorystyki. Czasami, zwłaszcza w konkurencyjnych branżach, warto wyróżnić się, przełamując standardy. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest identyfikacja wizualna jednej z najpopularniejszych sieci kawiarni na świecie, czyli Starbucks. Na początku swojej działalności firma używała brązowego logo (nawiązującego barwą do kawy). W trakcie rozwoju działalności właściciele zdecydowali się odejść od bezpiecznej kolorystyki na rzecz ciemnego odcienia zieleni. Efekt? “Starbucks green” stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych odcieni zieleni na świecie, nieodłącznie kojarzonym przez klientów z miejscem, gdzie można napić się kawy.
Wyobraź sobie dwa przyciski - pierwszy zezwalający na akceptację, a drugi oznaczający rezygnację. Intuicyjnie większość osób przypisze temu pierwszemu kolor zielony, natomiast drugiemu - czerwony. Ten prosty przykład ilustruje, jak znaczący wpływ na codzienne decyzje wywierają kolory. Nawet zastosowanie barwy o mniej intensywnym odcieniu (np. szarości) obok bardziej intensywnej może sugerować, że kliknięcie w kolorowy przycisk jest ważniejsze. Z tego względu projektując najważniejsze przyciski w swoim sklepie internetowym pamiętaj, by uwzględnić to, że pewnym słowom czy działaniom przypisane są konkretne barwy. W ten sposób zasugerujesz użytkownikowi wykonanie oczekiwanej akcji.
Podczas projektowania konkretnych przycisków, warto zastanowić się, jakie emocje i działania chcesz z nimi związać, a następnie dostosować kolory do tych założeń. Jednocześnie pamiętaj o konieczności uwzględnienia kontekstu i upewnienia się, że użytkownik jest świadomy konsekwencji zastosowania danego koloru. Na przykład, jeśli przycisk oznaczony czerwonym kolorem służy do anulowania transakcji, sprawdź, czy użytkownik wie, co się stanie po kliknięciu. Dodatkowo, aby uniknąć dezorientacji, zachowaj spójność w stosowaniu barw, tak aby przyciski o podobnym działaniu miały zarówno podobne kolory, jak i treść, co ułatwi zrozumienie dla klientów.
Choć trudno precyzyjnie określić, ile istnieje kolorów, to można przyjąć, że liczba barw dostrzegalnych przez człowieka wynosi około 16 milionów odcieni. Właśnie mniej więcej tyle różnorodnych tonów są w stanie wyświetlić współczesne monitory. Wybór odpowiedniego i harmonijnego połączenia kolorystycznego spośród tylu dostępnych opcji może być wyzwaniem. Z pomocą przychodzi, jednak narzędzie wykorzystywane przez grafików w procesie tworzenia, czyli koło kolorów (z ang. tzw color wheel).
Koło kolorów to graficzne przedstawienie kolorów ułożonych w krąg, gdzie barwy są przedstawione w logiczny sposób zgodny z ich relacjami i wzajemnym wpływem. To narzędzie nie tylko ułatwia zrozumienie relacji między kolorami, ale także pomaga w skutecznym ich zestawianiu. Dzięki temu możesz świadomie dobierać barwy do siebie, by uzyskać oczekiwany efekt. W zależności od preferencji możesz postawić na:
Tworząc stronę sklepu internetowego, warto także pamiętać o tym, by nie przytłoczyć użytkownika nadmiarem odcieni. W tym celu warto kierować się zasadą “3 kolorów”, gdzie każdy z nich odgrywa odrębną rolę (kolor dominujący, neutralny oraz koloru akcentu). Dominujący kolor pełni najczęściej funkcję głównego tła strony, co nadaje spójny charakter całej witrynie. Kolor akcentu może być natomiast używany do wyróżnienia ważnych elementów takich jak przyciski czy oznaczenia promocji. Z kolei kolor neutralny pomaga podkreślić kontrast i utrzymać równowagę wizualną.
Równie istotnym elementem, co wybór poszczególnych odcieni jest zadbanie o to, aby kolory odpowiednio ze sobą kontrastowały. Kontrast nie tylko przyciąga uwagę klientów, ale również ułatwia nawigację, podkreśla istotne elementy (np. przyciski wzywające do działania) i wpływa na czytelność treści. Zachowanie odpowiedniego kontrastu jest szczególnie ważne w dobie sprzedaży międzykanałowej (z ang. omnichannel), gdzie użytkownicy korzystają z platform sprzedażowych na różnych urządzeniach, o różnych wielkościach ekranu.
Należy także pamiętać, że utrzymanie kontrastu nie tylko wpływa korzystnie na estetykę strony, ale ma również realne znaczenie dla osób z zaburzeniami widzenia. Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia około 2,2 miliarda ludzi na całym świecie posiada różnego rodzaju problemy ze wzrokiem. Prawidłowy dobór kolorów jest więc niezbędny, aby umożliwić korzystanie ze strony wszystkim użytkownikom zgodnie z zasadami dostępności cyfrowej. Jeśli chcesz mieć pewność, że barwy Twojego e-sklepu są wystarczająco kontrastujące, warto skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi takich jak np. contrast-ratio.com. Dzięki temu zyskasz pewność, że użytkownicy Twojej platformy mogą łatwo odczytać wszystkie treści.
Według badania niezależnie od płci, wieku czy miejsca zamieszkania najbardziej lubianym kolorem jest… niebieski. Czy idąc za tą myślą, utrzymanie platformy w niebieskiej kolorystyce zawsze będzie bezpiecznym i przynoszącym zyski rozwiązaniem? Nie, ponieważ tworząc sklep internetowy, powinieneś skupić się przede wszystkim na preferencjach swoich klientów, a one mogą znacznie różnić się od ogólnie przyjętych standardów. Dlatego istotne jest przeprowadzenie badań rynku pod kątem oczekiwań docelowej grupy odbiorczej.
Warto mieć także na uwadze to, że postrzeganie kolorów różni się w zależności od kraju, historii czy kultury (co może być szczególnie ważne podczas rozpoczynania sprzedaży online za granicą). Na przykład - w społeczeństwach zachodnich kolor żółty jest kojarzony z tchórzostwem czy zazdrością. Z kolei dla Japończyków jest on symbolem odwagi. Dlatego, nawet jeśli na pierwszy rzut oka kolor wydaje się popularny i akceptowalny, należy pamiętać o kontekście kulturowym, który może wpływać na jego interpretację.
Decydując się na kolorystykę sklepu internetowego, warto mieć świadomość, że kolor to nie tylko odcień, ale także nośnik emocji i wrażeń, które będą towarzyszyły Twoim klientom podczas przeglądania platformy. Paleta barw w Twoim eCommerce nie powinna, więc być przypadkowa. W jej starannym dobraniu pomoże z pewnością zrozumienie preferencji klientów połączenie ze znajomością zasad doboru kolorów w przestrzeni online, o których już wiesz dzięki lekturze tego artykułu. A jeśli potrzebujesz spersonalizowanej porady, to chętnie pomożemy Ci w zaprojektowaniu Twojej platformy sprzedażowej. Napisz do nas!