14.06.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Czy responsywny sklep internetowy jest zawsze mobile friendly?

Spis treści


    Trudno sobie wyobrazić dzisiejszą rzeczywistość bez smartfonów, które towarzyszą większości społeczeństwa w niemal każdym aspekcie życia - od pracy, przez podróże, po rozrywkę i zakupy online. Według prognoz do 2025 roku aż 75% użytkowników internetu będzie wykorzystywać wyłącznie smartfony w tym ostatnim celu, czyli do składania zamówień w sklepach internetowych. Z tego względu dostosowanie sklepu internetowego do potrzeb korzystających z urządzeń mobilnych to kluczowy element każdego z sukcesem funkcjonującego biznesu online (zarówno w branży B2C, jak i B2B). Możesz to zrobić na wiele sposobów, np. projektując stronę w sposób responsywny lub skupiając się jeszcze bardziej na potrzebach użytkowników mobilnych, przyjmując w pełni podejście “mobile friendly”. Dowiedz się więcej o tajnikach tworzenia sklepów internetowych dla urządzeń przenośnych, by prowadzić swój biznes online zgodnie z duchem czasu (lub po prostu - zgodnie z potrzebami klientów).

    Responsywność - co to znaczy?

    Najczęściej smartfony, rzadziej tablety (choć aż 73% posiadaczy produktów Apple korzysta z iPada, co stanowi sporą grupę odbiorców), ale także miniaturowe notebooki - urządzenia przenośne cechuje znaczna różnorodność pod względem takich cech jak rodzaj, marka, system operacyjny czy wielkość ekranu. Taka rozmaitość stwarza wyzwanie - jak zbudować stronę internetową, która idealnie dostosuje się do każdego urządzenia i zadowoli wszystkich odbiorców? W tym momencie na pomoc przychodzi projektowanie responsywne, którego głównym celem jest zapewnienie użytkownikom swobodnej nawigacji i przeglądania treści na stronie internetowej, bez konieczności manualnego przeskalowywania czy przybliżania.

    W skrócie - responsywna strona internetowa to taka, która automatycznie dopasowuje się do wielkości ekranu urządzenia. W ten sposób wyświetla się na wszelkich ekranach w tej samej jakości, niezależnie od tego, czy jest to duży monitor czy też smartfon. Takie podejście gwarantuje pewność, że odwiedzający e-sklep otrzymają optymalne doświadczenie zakupowe w każdych warunkach.

    Jak zaprojektować responsywny sklep internetowy?

    Projektowanie responsywnego sklepu internetowego eliminuje potrzebę tworzenia wielu osobnych wersji (co przy liczbie urządzeń na rynku mogłoby się okazać żmudnym i kosztochłonnym zadaniem). Aby zapewnić optymalną jakość użytkowania na wszystkich urządzeniach, warto zwrócić uwagę na kwestie takie jak:

    • preferencje użytkowników - zrozumienie, jakie urządzenia i rozmiary ekranów są najczęściej używane przez Twoją docelową grupę klientów, pozwoli Ci dostosować projekt do ich oczekiwań i preferencji.
    • UX design - upewnij się, że projekt strony zapewnia odpowiednie ułożenie i rozmieszczenie treści (np. w przypadku mniejszych urządzeń treści mogą skalować się w formie kafelków, unikając w ten sposób potrzebę wydłużenia scrollowania). Warto zwrócić m.in. uwagę na dynamiczne dostosowanie wielkości obrazków produktów do różnych rozmiarów ekranów.
    • monitorowanie zachowań użytkowników - regularne monitorowanie tego, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po platformie jest, ważne by upewnić się, czy w rzeczywistości działa ona naprawdę responsywnie. W tym celu warto wykorzystać narzędzia do śledzenia ścieżki zakupowej poszczególnych użytkowników (np. HotJar czy Clarity), za pomocą których dostrzeżesz na jakich konkretnie etapach klienci mobilni mogą odczuwać problemy z responsywnością (np. może okazać się, że niektórzy użytkownicy porzucają koszyk ze względu na to, że na ich urządzeniach przyciski są niewyraźnie). Ponadto zgodność z ogólnymi zasadami responsywności sprawdzisz dzięki darmowym narzędziom do testowania takim jak np. Google Mobile-Friendly Test.

    Czym różni się podejście mobile friendly od projektowania responsywnego?

    Podczas gdy responsywne strony internetowe starają się jak najlepiej dostosować do różnych ekranów, podejście mobile friendly skupia się w pierwszej kolejności na urządzeniach mobilnych. To oznacza, że każda funkcjonalność jest projektowana z myślą o użytkownikach korzystających z telefonów komórkowych i innych urządzeń przenośnych, a dopiero później dostosowywana jest do większych ekranów.

    Podejście mobile first idzie więc o krok dalej niż responsywność, ponieważ skupia się głównie na potrzebach konkretnej grupy użytkowników, zamiast jedynie na ogólnej kompatybilności z różnymi urządzeniami. Można zatem stwierdzić, że responsywność jest tylko częścią podejścia mobile friendly, które w pełni uwzględnia potrzeby użytkowników mobilnych.

    Co wyróżnia podejście mobile friendly?

    Obecnie trudno wyobrazić sobie smartfon (czy inne urządzenie przenośne) wyposażone w inny sposób sterowania niż ekran dotykowy. Właśnie to jest pierwsza cecha, którą uwzględnia podejście mobile friendly, uwzględniając zupełnie inny styl poruszania się po stronie niż za pomocą myszki (lub touchpada). Użytkownicy mobilni niemal intuicyjnie wykorzystują do obsługi urządzeń takie ruchy jak scrollowanie czy swipe’owanie. Dlatego, aby zapewnić im optymalne doświadczenie, konieczne jest zaprojektowanie interakcji zgodnie z ich przyzwyczajeniami, które znają np. z mediów społecznościowych czy przeglądania natywnych aplikacji z telefonu.

    Dodatkowo w podejściu mobile friendly szczególnie ważne są takie elementy jak:

    • nawigacja - menu oraz inne elementy nawigacyjne (np. tzw. “breadcrumbs”) powinny być zaprojektowane tak, aby były łatwo dostępne, intuicyjne i eliminowały potrzebę wykonywania skomplikowanych ruchów. Przykładem może być ukryte menu (lub inaczej "hamburger menu"), które po dotknięciu ikony rozwija się, prezentując użytkownikowi wszystkie dostępne opcje.
    • czytelność - zamiast jedynie zmniejszać tekst, aby dopasować go do mniejszych ekranów, podejście mobile friendly może obejmować zastosowanie m.in.: większej czcionki, zwiększenie odstępów między tekstem oraz wykorzystanie skróconych wersji treści, aby ułatwić czytanie na małych ekranach.
    • orientacja - strony stworzone z myślą o urządzeniach mobilnych powinny poprawnie wyświetlać się zarówno w formacie poziomym, jak i pionowym, biorąc pod uwagę fakt, że ich użytkownicy często zmieniają orientację ekranu w zależności od swoich preferencji.
    • szybkość ładowania - poręczność smartfonów sprawia, że użytkownicy oczekują jeszcze szybszego ładowania się stron niż w przypadku komputerów (które i tak jest już wysokie). Aby zapewnić szybkie ładowanie strony na urządzeniach mobilnych, można zastosować takie techniki jak kompresja obrazów czy minimalizacja kodu CSS i JavaScript.
    • elementy klikalne - przy projektowaniu przycisków na stronie sklepu niezbędne jest ich odpowiednie umiejscowienie oraz rozmiar. Brak odpowiednich odstępów między poszczególnymi przyciskami może łatwo doprowadzić do pomyłki. Przykładem dobrego umiejscowienia buttonu będzie z kolei umieszczenie go na dole ekranu, gdzie będzie łatwo dostępny dla użytkowników, którzy obsługują stronę jedną ręką.

    Mobile-first - więcej niż po prostu kolejna wersja e-sklepu

    Tworząc pełną mobilną wersję sklepu internetowego, otwierasz drzwi do wyjątkowych doświadczeń zakupowych dla klientów, które znacznie przewyższają te znane z tradycyjnych wersji eCommerce przeznaczonych dla komputerów stacjonarnych. Na przykład, możesz wykorzystać aparat smartfona do stworzenia wirtualnych przymierzalni lub wizualizacji produktów w rzeczywistości rozszerzonej (AR lub VR). Dzięki temu klienci będą mogli łatwiej zobaczyć, jak dany produkt będzie wyglądał na nich lub w ich otoczeniu przed podjęciem decyzji zakupowej.

    Ponadto warto wykorzystać także funkcję lokalizacji, która pozwala na bardziej precyzyjne tworzenie spersonalizowanych ofert i promocji, dostosowanych do aktualnego miejsca pobytu klienta. Co więcej, możesz także na bieżąco komunikować się z kupującymi dzięki powiadomieniom push. Warto jednak pamiętać o wyważeniu częstotliwości wysyłanych wiadomości tak, by nie przytłoczyć użytkownika, a jednocześnie utrzymać jego zaufanie (np. informując go o specjalnych rabatach czy aktualnym statusie zamówienia).

    Zastanawiasz się, jak od strony technicznej osiągnąć takie efekty? Jednym z popularnych rozwiązań w tym zakresie jest zastosowanie technologii PWA, która umożliwia tworzenie stron internetowych przypominających tradycyjne aplikacje mobilne, bez konieczności pobierania ich ze sklepów. Z tego rozwiązania korzystają znane globalnie marki eCommerce np.: OLX, BMW, Trivago czy aplikacje - Spotify i Uber.

    Czy zawsze sprawdzi się podejście mobile first? Co wybrać?

    Decyzja między podejściem jedynie responsywnym a mobile friendly zależy od konkretnych potrzeb i celów sklepu internetowego, a także od dostępnych zasobów i priorytetów. W przypadku rozpoczynania działalności online z ograniczonym budżetem, responsywny design wydaje się być najbardziej optymalnym rozwiązaniem kosztownym, ponieważ nie wymaga tworzenia oddzielnej wersji strony dedykowanej urządzeniom mobilnym. Jednak warto pamiętać, że biorąc pod uwagę powszechność smartfonów w procesie robienia zakupów online, stworzenie wersji mobile friendly prędzej czy później okaże się nieuniknione. Aby ułatwić Ci ostateczny wybór, przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie, w którym przedstawiamy cechy obu podejść.

    Responsywność

    • Nie wymaga tworzenia oddzielnej wersji strony dla urządzeń mobilnych, co eliminuje dodatkowe koszty związane z ich utrzymaniem i aktualizacją.
    • Ze względu na automatyczne dostosowywanie się do różnych ekranów responsywne rozwiązanie jest bardziej odporne na zmiany technologiczne i powstanie nowych urządzeń w przyszłości.
    • Niektóre strony responsywne mogą mieć problemy z wydajnością na urządzeniach mobilnych ze względu na nadmierną ilość załadowanych zasobów
    • Niektóre elementy strony mogą wymagać szczególnego dostosowania, aby idealnie pasować do różnych rozmiarów ekranów, co może wymagać dodatkowej pracy nad ich optymalizacją.

    Mobile Friendly

    • Podejście mobile friendly lepiej uwzględnia specyficzne potrzeby użytkowników urządzeń mobilnych, co może przełożyć się na poprawę ich doświadczeń zakupowych
    • Projektowanie specjalnie dla urządzeń mobilnych pozwala na lepsze wykorzystanie specyficznych funkcji urządzeń mobilnych takich jak gesty dotykowe czy dostęp do aparatu.
    • Konieczność utrzymania i aktualizacji oddzielnej wersji strony dla urządzeń mobilnych może generować dodatkowe koszty i zwiększać złożoność zarządzania witryną.
    • Różnice między wersjami desktopową a mobilną mogą prowadzić do braku konsystencji w doświadczeniu użytkownika, co może być problematyczne dla użytkowników korzystających z różnych urządzeń.

    Na jakie podejście postawisz w swoim sklepie internetowym?

    W pełni responsywny sklep internetowy lub platforma sprzedażowa mobile friendly to nie jedyne sposoby, by zapewnić optymalne doświadczenia zakupowe. Istnieją również inne podejścia takie jak np. tworzenie aplikacji mobilnych (które jest najbardziej wymagającym pod względem czasu i kosztów). Dla niektórych firm może okazać się to, jednak ważnym dodatkowym kanałem sprzedaży. Wybór najlepszego podejścia zależy przede wszystkim od indywidualnych cech biznesowych oraz preferencji klientów bądź partnerów biznesowych (ponieważ w branży B2B dbałość o wysokiej jakości wersję mobilną strony jest równie ważna, jak w przypadku biznesów B2C) . Jeśli zastanawiasz się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojego e-sklepu, nasi specjaliści chętnie pomogą Ci w podjęciu najlepszej decyzji!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość