W 2020 i 2021 roku, kiedy świat zaskoczyła pandemia koronawirusa, w branży eCommerce dynamicznie rozwijał się rynek szybkich dostaw, czyli quick commerce. Rok później handel internetowy zdominowały odroczone płatności. Z kolei obecnie, w 2023 roku nie sposób mówić o sprzedaży online, nie wspominając o sztucznej inteligencji. Co przyniesie 2024 rok dla rozwoju sklepów internetowych? Zbadaliśmy rynkowe przewidywania, a najważniejsze trendy przedstawiliśmy w tym artykule. Jesteś ciekawy, czym będzie żyła branża w kolejnych miesiącach? Chcesz pozostać na bieżąco ze zmianami i wyprzedzić konkurencję? Przeczytaj i zrób krok w przyszłość już teraz!
Branża eCommerce nieustannie się rozwija, a wraz z nią dynamicznie zmieniają się oczekiwania klientów. Rok do roku zachowania e-konsumentów kształtuje szereg trendów (często związanych z rozwojem nowych technologii czy nawet sytuacją gospodarczą). Co wyróżni klientów w 2024 roku?
Według raportu "Must-watch consumer trends for 2024", przedstawionego przez Statista, kupującym w przyszłym roku będą towarzyszyć 4 dominujące idee. Są to:
W obliczu tych trendów eCommerce w 2024 roku musi reagować na zmieniające się oczekiwania konsumentów, dostarczając produkty i usługi, które spełniają ich potrzeby zarówno pod kątem jakości, etyki, jak i personalizacji. Aby to osiągnąć właściciele platform sprzedażowych, będą musieli sięgnąć po innowacyjne rozwiązania. Sprawdź, jakie funkcjonalności oraz strategie warto wdrożyć w swoim sklepie internetowym już teraz.
Zagadnienia związane z bezpieczeństwem online to pierwszy z tematów, który będzie istotnty dla e-handlu w 2024 roku. Zgodnie z raportem Santander pt. “Bezpieczni na e-zakupach” ponad 50% kupujących weryfikuje e-sklep, w którym zamierza złożyć zamówienie pod kątem wiarygodności. Konsumenci najczęściej zwracają uwagę na pozytywne opinie, ale także coraz częściej dogłębnie pochylają się nad kwestiami bezpieczeństwa np. sprawdzają aktualność certyfikatów SSL, zgodność z przepisami (m.in. RODO) i bezpieczeństwo pozostawianych danych (np. numery kart kredytowych).
Ponadto klienci coraz częściej obawiają się potencjalnych zagrożeń związanych z rozwiązaniami generowanymi przez sztuczną inteligencję (np. fałszywe informacje czy treści tworzone z wykorzystaniem technologii deep fake). Z tego względu dbałość o przejrzystą politykę e-sklepu będzie szczególnie ważna w 2024 roku, a także w kolejnych latach. Odpowiedzialne podejście do bezpieczeństwa to nie tylko kwestia techniczna - zaufanie klientów stanowi fundament dla skutecznej sprzedaży. Kiedy kupujący czują się bezpieczni, chętniej dokonują zakupów, a także są bardziej skłonni polecać e-sklep innym.
Z biegiem czasu zmieniają się trendy w modzie, aranżacji wnętrz czy moda dotycząca designu przedmiotów użytkowych. Nie stanowi więc zaskoczenia, że wraz z tymi zmianami nowe trendy pojawią się także w sposobie przedstawiania treści na platformach sprzedażowych. To, w jaki sposób przedstawiane są produkty w e-sklapach, wiąże się jednak nie tylko z samą kwestią estetyczną, a przede wszystkim z tworzeniem pozytywnych i wartych zapamiętania doświadczeń użytkownika. W związku z tym w branży eCommerce w 2024 roku można spodziewać się znacznego wzrostu popularności treści wykorzystujących :
Zdarzyła Ci się kiedyś sytuacja, w której zobaczyłeś jakiś produkt na zdjeciu w mediach społecznościowych, jednak w opisie nie pojawiła się jego nazwa? A może po prostu brakuje Ci czasu na wyszukiwanie poszczególnych fraz w internecie w celu znalezienia idealnego produktu? W dzisiejszych realiach eCommerce klientom zależy na tym, aby znaleźć produkty jeszcze szybciej i wygodniej. Jednym z dominujących trendów w 2024 roku będą alternatywne formy wyszukiwania. Sklepy internetowe coraz częściej uzupełniają tradycyjne wyszukiwarki o innowacyjne sposoby, takie jak:
Bardzo możliwe, że pamiętasz, jak jeszcze nie tak dawno temu popularne było kupowanie książek czy prasy w ramach prenumeraty. W ten sposób klienci mogli za stałą opłatą regularnie (np. co miesiąc) otrzymywać nowy egzemplarz produktu. Modele subskrypcyjne zyskały popularność także w eCommerce. Dlaczego? Ponieważ zakupy w tej formie pozwalają na wypracowanie lojalności klientów, generowanie stałych przychodów i dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.
Wprowadzenie możliwości zakupów subskrypcyjnych online może stanowić zarówno podstawę działalności (np. w przypadku serwisów streamingowych czy oferowania tzw. “diet pudełkowych), jak i stać się uzupełnieniem tradycyjnej sprzedaży. Obok standardowej oferty możesz także zaproponować klientom otrzymywanie swoich ulubionych produktów (np. kosmetyków, kawy czy gier wideo) w ustalonych odstępach czasu. Dlaczego warto postawić na taki model sprzedaży w swoim eCommerce?
Dobrze przemyślany model subskrypcyjny to przede wszystkim gwarancja dostarczenia klientom dodatkowych wartości. Poprzez cykliczne zakupy kupujący często otrzymają wcześniejszy dostęp do nowości, spersonalizowane rekomendacje czy ekskluzywne zniżki. Takie podejście pozwala budować trwałe relacje z klientami i pozwala wypracować stabilność dla biznesu w przyszłości.
Według prognoz opracowanych przez firmę Forrester w 2024 roku sprzedaż online B2B przekroczy 2,3 biliona dolarów. Do 2027 roku ta kwota może osiągnąć nawet 3 biliony dolarów. Powyższe liczby odzwierciedlają zmieniające się preferencje klientów biznesowych. Jednym z kluczowych czynników napędzających ten wzrost jest rosnąca liczba osób z pokoleń Y i Z (tzw. Milenialsi i Gen Z urodzeni po 1982 roku) na rynku biznesowym. Te grupy ludzi, w miarę zdobywania doświadczenia zawodowego, przejmują coraz większą odpowiedzialność za podejmowanie decyzji zakupowych w swoich firmach. W odróżnieniu od poprzednich pokoleń Gen-Z i Millenialsi preferują rozpoznawanie oferty, a następnie dokonywanie zakupów online, często ograniczając tradycyjne interakcje handlowe (np. osobiste spotkania czy ustalenia telefoniczne).
Dostrzeżenie tych zmian jest kluczowe, by utrzymać się w zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. Zaprojektowanie platformy B2B zgodnej z potrzebami kontrahentów (czyli uwzględniającej indywidualne cenniki, składanie hurtowych zamówień czy płatności przy pomocy kredytu kupieckiego) i partnerów biznesowych to ważny krok w budowaniu strategii na przyszłość.
Trend personalizacji doświadczeń zakupowych, który powoli staje się standardem w branży handlu internetowego, ewoluuje w 2024 roku w kierunku hiperpersonalizacji. Wbrew nazwie wcale nie oznacza tworzenia złożonych i skomplikowanych funkcjonalności. Wręcz przeciwnie. Hiperpersonalizacja opiera się na dokładnym dostosowaniu procesu zakupowego do indywidualnych potrzeb i preferencji klienta. Inaczej to dbałość o szczegóły, które sprawią, że składający zamówienie poczuje się wyjątkowo. Jak osiągnąć taki efekt?
Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe - kluczowe technologie, które napędzają hiperpersonalizację. Algorytmy oparte na AI analizują ogromne ilości danych, aby przewidzieć preferencje klientów i zaproponować im produkty, które najprawdopodobniej ich zainteresują. Te systemy uczą się na bieżąco na podstawie zachowań klientów czy historii wcześniejszych zakupów. Dzięki temu mogą dostarczać spersonalizowane rekomendacje (wyświetlane na stronie głównej lub w koszyku zakupowym w ramach upsellingu), co zwiększa szanse na udane transakcje i zadowolonych klientów.
Możliwość przymierzania produktów w AR i VR, hiperpersonalizacja, a także sprzedaż w modelu subskrypcyjnym - to tylko niektóre z innowacji, które zmienią oblicze handlu elektronicznego. Warto być gotowym na te zmiany i wykorzystać je w praktyce, aby zaoferować klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe, a także wyróżnić się na tle konkurencji. Który z przyszłorocznych trendów wdrożysz w swoim eCommerce?