26.10.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Czy nadchodzący rok zrewolucjonizuje e-handel? Kluczowe trendy w eCommerce w 2024 roku

W 2020 i 2021 roku, kiedy świat zaskoczyła pandemia koronawirusa, w branży eCommerce dynamicznie rozwijał się rynek szybkich dostaw, czyli quick commerce. Rok później handel internetowy zdominowały odroczone płatności. Z kolei obecnie, w 2023 roku nie sposób mówić o sprzedaży online, nie wspominając o sztucznej inteligencji. Co przyniesie 2024 rok dla rozwoju sklepów internetowych? Zbadaliśmy rynkowe przewidywania, a najważniejsze trendy przedstawiliśmy w tym artykule. Jesteś ciekawy, czym będzie żyła branża w kolejnych miesiącach? Chcesz pozostać na bieżąco ze zmianami i wyprzedzić konkurencję? Przeczytaj i zrób krok w przyszłość już teraz!

Czy 2024 rok będzie należał do e-handlu?

Branża eCommerce nieustannie się rozwija, a wraz z nią dynamicznie zmieniają się oczekiwania klientów. Rok do roku zachowania e-konsumentów kształtuje szereg trendów (często związanych z rozwojem nowych technologii czy nawet sytuacją gospodarczą). Co wyróżni klientów w 2024 roku?

Według raportu "Must-watch consumer trends for 2024", przedstawionego przez Statista, kupującym w przyszłym roku będą towarzyszyć 4 dominujące idee. Są to:

  • poszukiwanie jakości (quest for quality) - w 2024 roku klienci będą kłaść nacisk na jakość ponad koszty. Wysoka jakość produktów i usług to czynnik, który coraz częściej determinuje wybory kupujących.
  • etyczne podejście do wydatków (ethical spenders) - zrównoważony rozwój i troska o środowisko stają się istotnymi czynnikami wpływającymi na wybór produktów, a także sklepów internetowych.
  • zakupy dla poprawy samopoczucia (zenthusiasts) - zakupy online stają się nie tylko sposobem na zdobycie potrzebnych produktów, ale także sposobem na relaks i rozładowanie napięcia.
  • wykorzystanie danych (data ad-vocates) - nowym trendem będzie także rosnące zaufanie konsumentów do dzielenia się danymi w celu personalizacji ofert. “Data ad-vocates” to osoby gotowe dzielić się swoimi danymi w zamian za bardziej spersonalizowane i dostosowane do ich potrzeb oferty.

W obliczu tych trendów eCommerce w 2024 roku musi reagować na zmieniające się oczekiwania konsumentów, dostarczając produkty i usługi, które spełniają ich potrzeby zarówno pod kątem jakości, etyki, jak i personalizacji. Aby to osiągnąć właściciele platform sprzedażowych, będą musieli sięgnąć po innowacyjne rozwiązania. Sprawdź, jakie funkcjonalności oraz strategie warto wdrożyć w swoim sklepie internetowym już teraz.

Koncentracja na bezpieczeństwie

Zagadnienia związane z bezpieczeństwem online to pierwszy z tematów, który będzie istotnty dla e-handlu w 2024 roku. Zgodnie z raportem Santander pt. “Bezpieczni na e-zakupach” ponad 50% kupujących weryfikuje e-sklep, w którym zamierza złożyć zamówienie pod kątem wiarygodności. Konsumenci najczęściej zwracają uwagę na pozytywne opinie, ale także coraz częściej dogłębnie pochylają się nad kwestiami bezpieczeństwa np. sprawdzają aktualność certyfikatów SSL, zgodność z przepisami (m.in. RODO) i bezpieczeństwo pozostawianych danych (np. numery kart kredytowych).

Ponadto klienci coraz częściej obawiają się potencjalnych zagrożeń związanych z rozwiązaniami generowanymi przez sztuczną inteligencję (np. fałszywe informacje czy treści tworzone z wykorzystaniem technologii deep fake). Z tego względu dbałość o przejrzystą politykę e-sklepu będzie szczególnie ważna w 2024 roku, a także w kolejnych latach. Odpowiedzialne podejście do bezpieczeństwa to nie tylko kwestia techniczna - zaufanie klientów stanowi fundament dla skutecznej sprzedaży. Kiedy kupujący czują się bezpieczni, chętniej dokonują zakupów, a także są bardziej skłonni polecać e-sklep innym.

Rewolucja treści

Z biegiem czasu zmieniają się trendy w modzie, aranżacji wnętrz czy moda dotycząca designu przedmiotów użytkowych. Nie stanowi więc zaskoczenia, że wraz z tymi zmianami nowe trendy pojawią się także w sposobie przedstawiania treści na platformach sprzedażowych. To, w jaki sposób przedstawiane są produkty w e-sklapach, wiąże się jednak nie tylko z samą kwestią estetyczną, a przede wszystkim z tworzeniem pozytywnych i wartych zapamiętania doświadczeń użytkownika. W związku z tym w branży eCommerce w 2024 roku można spodziewać się znacznego wzrostu popularności treści wykorzystujących :

  • Augmented Reality - rozszerzona rzeczywistość (AR) to technologia, która znacząco wpłynęła na sposób, w jaki konsumenci przeglądają produkty online. AR umożliwia klientom m.in "przymierzenie" produktów przed zakupem, co jest szczególnie korzystne w branży fashion czy wnętrzarskiej. Dzięki AR użytkownicy mogą obejrzeć, jak dany produkt będzie wyglądał w rzeczywistości i sprawdzić, czy spełni ich oczekiwania. Takie podejście nie tylko wpłynie pozytywnie na doświadczenia zakupowe, ale także pozwoli zredukować liczbę dokonywanych zwrotów.
  • Virtual Reality - wirtualna rzeczywistość (VR) konsekwentnie przekształca sposób, w jaki klienci doświadczają zakupów online. VR pozwala użytkownikom “wchodzić” do wirtualnych sklepów, przeglądać produkty i interaktywnie eksplorować ofertę. To nie tylko bardziej zaawansowany sposób zakupów, ale także wyjątkowe doświadczenie, które wyróżni sklep na tle konkurencji. Doskonałym przykładem wykorzystania VR może pochwalić się IKEA, która stworzyła aplikacje mobilną opartą na tej technologii. Dzięki temu klienci sklepu mogą sprawdzić, jak wybrane meble prezentują się w realnym otoczeniu.
  • Metaverse - koncepcja, która zdobywa coraz większą popularność w branży eCommerce. Metaverse to wirtualny świat, w którym użytkownicy mogą łączyć się ze sobą, korzystać z usług, a także dokonywać zakupów. Dla właścicieli sklepów internetowych Metaverse otwiera zupełnie nowe możliwości. Przyłączenie się do Metaverse może pozwolić na stworzenie wirtualnego sklepu, który jest dostępny 24/7 i w którym klienci mogą spotykać się, rozmawiać i dokonywać zakupów w interaktywny sposób. To rewolucyjne podejście do handlu elektronicznego, po które jak na razie ze względu na wysokie koszty i poziom skomplikowania technologii sięgają najwięksi branżowi liderzy tacy jak: Nike, Coca-Cola czy Gucci.

Nowe spojrzenie na wyszukiwanie produktów

Zdarzyła Ci się kiedyś sytuacja, w której zobaczyłeś jakiś produkt na zdjeciu w mediach społecznościowych, jednak w opisie nie pojawiła się jego nazwa? A może po prostu brakuje Ci czasu na wyszukiwanie poszczególnych fraz w internecie w celu znalezienia idealnego produktu? W dzisiejszych realiach eCommerce klientom zależy na tym, aby znaleźć produkty jeszcze szybciej i wygodniej. Jednym z dominujących trendów w 2024 roku będą alternatywne formy wyszukiwania. Sklepy internetowe coraz częściej uzupełniają tradycyjne wyszukiwarki o innowacyjne sposoby, takie jak:

  • wyszukiwanie obrazem - możliwość znalezienia produktów przy pomocy zdjęcia wykonanego aparatem smartfona czy tableta staje się dla wielu najwygodniejszą formą wyszukiwania. Wystarczy, że użytkownik prześle wybrany obraz, a system wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego rozpoznana wzorce i cechy charakterystyczne na zdjęciu, sugerując produkty podobne. Dla prawidłowego działania funkcjonalności warto zadbać o to, aby zdjęcia produktów były wysokiej jakości, a ich etykiety i opisy były dokładnie przygotowane, aby system mógł skutecznie pomóc klientom znaleźć to, czego szukają.
  • voice commerce - to zmiana w sposobie, w jakim klienci mogą nawiązywać interakcje ze sklepem. Za pomocą prostych poleceń głosowych użytkownicy mogą przeszukiwać produkty, dodawać je do koszyka, sprawdzać dostępność, a nawet dokonywać płatności. Wszystko to bez konieczności dotykania ekranu.
  • wyszukiwarka w mediach społecznościowych - klienci korzystają z platform społecznościowych nie tylko do dzielenia się swoimi zdjęciami i opiniami o zakupionych produktach. Jak podaje Google, już ponad 40% młodych ludzi częściej korzysta z aplikacji Tik Tok, by znaleźć odpowiedzi na interesujące ich pytania (np. “Gdzie zjeść w mieście”, “jaki laptop będzie najlepszy do pracy”) zamiast wykorzystywać tradycyjne wyszukiwarki. To oznacza, że jako właściciel sklepu internetowego musisz zadbać o aktywność na platformach społecznościowych i dbać o to, aby Twoje produkty były łatwo dostępne i identyfikowalne, nie tylko bezpośrednio na Twojej stronie.

Odrodzenie modeli subskrypcyjnych

Bardzo możliwe, że pamiętasz, jak jeszcze nie tak dawno temu popularne było kupowanie książek czy prasy w ramach prenumeraty. W ten sposób klienci mogli za stałą opłatą regularnie (np. co miesiąc) otrzymywać nowy egzemplarz produktu. Modele subskrypcyjne zyskały popularność także w eCommerce. Dlaczego? Ponieważ zakupy w tej formie pozwalają na wypracowanie lojalności klientów, generowanie stałych przychodów i dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.

Wprowadzenie możliwości zakupów subskrypcyjnych online może stanowić zarówno podstawę działalności (np. w przypadku serwisów streamingowych czy oferowania tzw. “diet pudełkowych), jak i stać się uzupełnieniem tradycyjnej sprzedaży. Obok standardowej oferty możesz także zaproponować klientom otrzymywanie swoich ulubionych produktów (np. kosmetyków, kawy czy gier wideo) w ustalonych odstępach czasu. Dlaczego warto postawić na taki model sprzedaży w swoim eCommerce?

Dobrze przemyślany model subskrypcyjny to przede wszystkim gwarancja dostarczenia klientom dodatkowych wartości. Poprzez cykliczne zakupy kupujący często otrzymają wcześniejszy dostęp do nowości, spersonalizowane rekomendacje czy ekskluzywne zniżki. Takie podejście pozwala budować trwałe relacje z klientami i pozwala wypracować stabilność dla biznesu w przyszłości.

B2B eCommerce jeszcze nigdy nie było tak popularne

Według prognoz opracowanych przez firmę Forrester w 2024 roku sprzedaż online B2B przekroczy 2,3 biliona dolarów. Do 2027 roku ta kwota może osiągnąć nawet 3 biliony dolarów. Powyższe liczby odzwierciedlają zmieniające się preferencje klientów biznesowych. Jednym z kluczowych czynników napędzających ten wzrost jest rosnąca liczba osób z pokoleń Y i Z (tzw. Milenialsi i Gen Z urodzeni po 1982 roku) na rynku biznesowym. Te grupy ludzi, w miarę zdobywania doświadczenia zawodowego, przejmują coraz większą odpowiedzialność za podejmowanie decyzji zakupowych w swoich firmach. W odróżnieniu od poprzednich pokoleń Gen-Z i Millenialsi preferują rozpoznawanie oferty, a następnie dokonywanie zakupów online, często ograniczając tradycyjne interakcje handlowe (np. osobiste spotkania czy ustalenia telefoniczne).

Dostrzeżenie tych zmian jest kluczowe, by utrzymać się w zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. Zaprojektowanie platformy B2B zgodnej z potrzebami kontrahentów (czyli uwzględniającej indywidualne cenniki, składanie hurtowych zamówień czy płatności przy pomocy kredytu kupieckiego) i partnerów biznesowych to ważny krok w budowaniu strategii na przyszłość.

Krok dalej, czyli hiperpersonalizacja

Trend personalizacji doświadczeń zakupowych, który powoli staje się standardem w branży handlu internetowego, ewoluuje w 2024 roku w kierunku hiperpersonalizacji. Wbrew nazwie wcale nie oznacza tworzenia złożonych i skomplikowanych funkcjonalności. Wręcz przeciwnie. Hiperpersonalizacja opiera się na dokładnym dostosowaniu procesu zakupowego do indywidualnych potrzeb i preferencji klienta. Inaczej to dbałość o szczegóły, które sprawią, że składający zamówienie poczuje się wyjątkowo. Jak osiągnąć taki efekt?

Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe - kluczowe technologie, które napędzają hiperpersonalizację. Algorytmy oparte na AI analizują ogromne ilości danych, aby przewidzieć preferencje klientów i zaproponować im produkty, które najprawdopodobniej ich zainteresują. Te systemy uczą się na bieżąco na podstawie zachowań klientów czy historii wcześniejszych zakupów. Dzięki temu mogą dostarczać spersonalizowane rekomendacje (wyświetlane na stronie głównej lub w koszyku zakupowym w ramach upsellingu), co zwiększa szanse na udane transakcje i zadowolonych klientów.

Postanowienie na 2024 roku: sukces w eCommerce

Możliwość przymierzania produktów w AR i VR, hiperpersonalizacja, a także sprzedaż w modelu subskrypcyjnym - to tylko niektóre z innowacji, które zmienią oblicze handlu elektronicznego. Warto być gotowym na te zmiany i wykorzystać je w praktyce, aby zaoferować klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe, a także wyróżnić się na tle konkurencji. Który z przyszłorocznych trendów wdrożysz w swoim eCommerce?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość