Ponad 146 tysięcy działających sklepów internetowych (wg. raportu store leads) - ta statystyka dotyczy Magento (obecnie Adobe Commerce), czyli jednej z najczęściej wykorzystywanych platform eCommerce na świecie. Chcesz poznać historię tego fenomenu oraz dowiedzieć się, co właściwie sprawia, że Magento jest tak często wybierane przez przedsiębiorców? Przeczytaj ten artykuł i sprawdź, co to jest Magento i czy to rozwiązanie także dla Ciebie!
Magento to pierwotna nazwa platformy Adobe Commerce, która pozwala na tworzenie i zarządzanie sklepami internetowymi. Platformę wyróżnia otwarty kod źródłowy (z ang. open source), co daje użytkownikom szerokie możliwości dostosowania i skalowania sklepu do indywidualnych potrzeb. Oferuje bogaty katalog funkcjonalności (np. zaawansowane narzędzia do zarządzania produktem, narzędzia do raportowania, wielojęzyczność i wielowalutowość), integracje i zaawansowane możliwości dostosowywania, wspierając w budowaniu i zarządzaniu sklepami internetowymi, zwiększeniu skali działania i dostarczaniu klientom płynnych doświadczeń zakupowych, co przekłada się na sukces w sprzedaży online. W praktyce platforma istnieje w dwóch wersjach, czyli:
Obecnie platforma przyciąga uwagę firm o różnych rozmiarach i charakterze działalności ze względu na jej elastyczność, skalowalność i szeroką gamę funkcji. Dzięki możliwościom dostosowania do indywidualnych potrzeb oraz wsparciu dla zarówno B2C, jak i B2B, Magento staje się niezastąpionym narzędziem dla przedsiębiorstw dążących do rozwoju w świecie eCommerce.
Magento zadebiutowało na rynku w 2007 roku, jako silnik oparty o język PHP. Wówczas miał być jedynie uzupełnieniem dla innego systemu eCommerce - osCommerce, który cechowało wiele ograniczeń. Jednak samo Magento szybko szybko zyskało na popularności, ewoluując w pełnoprawny system. W ciągu pierwszego roku po premierze, system pobrano ponad 500 000 razy. Platforma rozwijała się dynamicznie, wzbogacając się o nowe funkcje i zyskując wsparcie coraz liczniejszej społeczności.
W międzyczasie pojawiły się pierwsze strategiczne partnerstwa (np. z PayPal), a także zmiana właściciela (przejęcie przez eBay). Jednak prawdziwa rewolucja nadeszła w 2015 roku, kiedy to zaprezentowano Magento 2 - kompletnie odnowioną wersję platformy. To wydarzenie zmusiło wielu przedsiębiorców do migracji na nową wersję, aby nie stracić dostępu do innowacyjnych rozwiązań oraz wsparcia technicznego.
Kolejnym kamieniem milowym było przejęcie silnika przez firmę Adobe w 2018 roku. W wyniku tej transakcji platforma zmieniła nazwę na Adobe Commerce, a Magento Enterprise zostało przemianowane na Magento Open Source. Mimo tych zmian, nazwa Magento nadal pozostaje żywa wśród użytkowników.
Jakie kierunki rozwoju przyjmie Adobe Commerce w przyszłości? Obecnie Adobe Commerce kontynuuje swój rozwój, skupiając się na sztucznej inteligencji, integracjach omnichannel, marketplace'ach i bezpieczeństwie danych. Z bogatą historią i innowacyjnym podejściem, Adobe Commerce jest jednym z częściej wybieranych rozwiązań wśród przedsiębiorców nastawionych na rozwój sprzedaży online.
Elastyczność, skalowalność i niemal nieograniczona funkcjonalność - z takimi określeniami możesz często spotkać się w rozmowach o Magento i jego możliwościach technicznych. Co jednak dokładnie przekłada się na te zalety? Adobe Commerce wyróżnia się na tle innych dostępnych na rynku rozwiązań takimi cechami jak m.in.:
Co więcej, Magento wyróżnia duża i aktywna społeczność użytkowników i programistów, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, a także udostępniają dodatkowe rozszerzenia. Dzięki temu w przypadku ewentualnych problemów czy wątpliwości łatwo znaleźć pomoc i wsparcie. Podsumowując - Magento to platforma eCommerce, która oferuje szeroki wachlarz funkcji i możliwości. Jest to wybór warty uwagi dla firm, które chcą stworzyć funkcjonalny, bogaty w funkcje i bezpieczny sklep internetowy, który będzie skalować się wraz z ich rozwojem.
Magento jako platforma open source nie wymaga od użytkowników ponoszenia opłat na start czy ponoszenia regularnych opłat licencyjnych. Użytkownicy otrzymują pełen dostęp do kodu źródłowego. Jednak nie oznacza to, że korzystanie z Adobe Commerce jest całkowicie bezpłatne. Wręcz przeciwnie - stworzenie w pełni dopasowanej do indywidualnych potrzeb i wyposażonej w dodatkowe funkcjonalności to spora inwestycja. Ostateczna wycena zależy od wielu czynników, takich jak wielkość sklepu, liczba produktów, wymagane funkcje i poziom ingerencji. Jeśli nad zaprojektowaniem platformy Magento pracuje zewnętrzny zespół (np. software house) cena wdrożenia będzie zależna od ilości godzin programistycznych.
Brak opłat licencyjnych dotyczy jednak jedynie wersji Magento Open Source. W przypadku Adobe Commerce koszty licencji wahają się w zależności od wybranego pakietu, a także indywidualnej wyceny. Średnio ceny rocznej licencji w 2024 roku zaczynają się od około 20 000 dolarów.
Prowadząc sklep internetowy, jednym z wielu codziennych wyzwań jest zarządzanie treściami. Informacje o produktach, dane techniczne, zdjęcia oraz wideo - aktualizowanie tych treści może okazać się naprawdę czasochłonne. Z pomocą w usprawnieniu tego procesu przychodzi zewnętrzny system taki jak CMS (Content Management System). Służy on kompleksowemu zarządzaniu treściami, w tym np.: publikowanie i edytowanie zmian na stronie. Czy Magento może spełniać funkcje właśnie takiego systemu?
Tak, Magento może z powodzeniem pełnić funkcje systemu CMS. Platforma oferuje szereg narzędzi do zarządzania treścią, takich jak: edytor WYSIWYG (pozwala na formatowanie treści bez znajomości kodu HTML), zarządzanie blogiem czy edycje tzw. meta danych (np. dodatkowych opisów czy słów kluczowych) niezbędnych do utrzymania wysokich wyników SEO (widoczności w wyszukiwarkach).
Nie należy jednak zapominać, że możliwości Magento znacznie wykraczają poza typowy Content Management System. To przede wszystkim kompleksowa platforma do zarządzania wszystkimi obszarami eCommerce, której jedną z zalet są rozbudowane możliwości zarządzania kontentem
Jeśli jesteś zainteresowany procesem wdrożenia Magento, prędzej czy później będziesz mieć do czynienia z pojęciem “Magento development”. Za tym określeniem kryją się działania związane z tworzeniem, rozwijaniem oraz personalizowaniem sklepów internetowych przy użyciu systemu od Adobe.
Magento development obejmuje szeroki zakres zadań - od instalacji i konfiguracji platformy, przez projektowanie platformie na poziomie graficznym, po tworzenie niestandardowych funkcji i integracji z systemami zewnętrznymi. Ze względu na różnorodny charakter zadań i często wysoki poziom techniczny opiekę nad platformą powierza się specjalistom. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest zlecenie tego typu prac firmom IT specjalizującym się w tworzeniu projektów eCommerce, takim jak software house’y. W takich firmach poszczególne działy (programiści, UX designerzy, testerzy) zajmują się poszczególnymi obszarami platformy, zapewniając kompleksową obsługę i wysoką jakość usług.
Decyzja o wyborze platformy eCommerce nie jest łatwa. Należy zwrócić uwagę na wiele elementów takich jak dostępne funkcjonalności, możliwości skalowania w przyszłości, bezpieczeństwo czy łatwość codziennego zarządzania systemem. Jeśli zależy Ci właśnie na takich cechach to powinieneś rozważyć wybór Magento. Przed podjęciem decyzji warto jednak dokładnie przeanalizować swoje potrzeby biznesowe oraz skonsultować się z profesjonalistami, aby wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej działalności online. Masz pytania dotyczące Magento? Napisz do nas!