22.03.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

5 błędów, które możesz popełniać, prowadząc sklep internetowy

Spis treści


    Zastanawiasz się, dlaczego klienci porzucają koszyk tuż przed finalizacją zakupu? Masz wrażenie, że kupujący gubią się w gąszczu zakładek i opcji? Brakuje Ci czasu na rozwój sklepu, bo toniesz w powtarzalnych zadaniach? Jeśli odpowiedziałeś "tak" na choć jedno z tych pytań, ten artykuł jest dla Ciebie! Znajdziesz tu wskazówki, które pomogą Ci uniknąć błędów i zwiększyć szanse na sukces Twojego sklepu internetowego.

    Najczęstsze błędy, które popełniają właściciele sklepów internetowych

    Prowadzenie sklepu internetowego to wymagające zadanie - zakłada jednoczesne zarządzanie wieloma różnorodnymi obszarami (np. obsługą klienta, magazynu czy promocją). Dodatkowo, wymaga wyróżnienia się na tle (wciąż rosnącej) konkurencji oraz sprostania (rosnącym równie dynamicznie) oczekiwaniom klientów. W jaki sposób zatem osiągnąć sukces w eCommerce?

    Jednym z kluczowych czynników jest unikanie popularnych błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na kondycję e-sklepu oraz poziom sprzedaży i zysków. W tym artykule przedstawimy 5 często występujących błędów popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych. Omówimy ich przyczyny, skutki oraz praktyczne porady, jak ich uniknąć. Zapraszamy do lektury!

    #1 Zaniedbanie analizy danych

    Wyobraź sobie, że rozpoczynasz nowy biznes, ale nie posiadasz żadnej strategii, działasz po omacku, tak jak czujesz. Chociaż istnieje szansa, że osiągniesz sukces to bez monitorowania rezultatów równie dobrze może być to kwestia przypadku. Właśnie z tego względu analiza danych w sklepie internetowym jest kluczowa, by mieć pełen obraz tego, co się dzieje i co można poprawić. Podejmowanie istotnych decyzji na podstawie intuicji czy domysłów może prowadzić do utraty możliwości rozwoju, a nawet do strat finansowych. Analiza danych odgrywa kluczową rolę w zrozumieniu zachowań klientów, trendów zakupowych oraz skuteczności strategii marketingowych. Jej odpowiednie przeprowadzenie pozwala zidentyfikować słabe punkty działania sklepu internetowego i wykorzystać mocne strony do dalszego rozwoju biznesu.

    Jak uniknąć tego błędu?

    • Użyj Google Analytics (lub innego narzędzia) do śledzenia ruchu, konwersji i innych kluczowych wskaźników (KPI) - określ, które wskaźniki i dane są najistotniejsze dla sprawnego działania Twojego sklepu internetowego (może to być np. czas spędzony na stronie, źródła ruchu czy współczynnik odrzuceń). Dzięki temu będziesz mógł lepiej zrozumieć zachowania klientów, identyfikować trendy oraz podejmować trafne decyzje optymalizacyjne.
    • Regularnie analizuj dane i wyciągaj z nich wnioski - analiza danych powinna być procesem ciągłym. Bieżące monitorowanie wskaźników pozwala na identyfikację trendów, wykrywanie ewentualnych problemów oraz szybką reakcję na zmiany na rynku.
    • Wykorzystaj informacje do optymalizacji sklepu i zwiększenia sprzedaży - zgromadzone dane mogą być wykorzystane do optymalizacji funkcjonowania sklepu, personalizacji oferty oraz odpowiedniego dostosowania strategii marketingowej. Możesz np. wykorzystać je do przygotowania personalizowanych rekomendacji produktów, udoskonalenia interfejsów czy dostosowania strategii cenowej.

    #2 Sprzedaż bez lejka

    Utrzymanie uwagi klienta to wymagające działanie, które obejmuje wiele etapów. Początkowo istotne jest samo wzbudzenie zainteresowania, a następnie utrzymanie go przez cały proces zakupowy. To jednak nie wszystko, ponieważ kupujący powinien czuć się zaopiekowany także po złożeniu zamówienia, tak aby czuł się zachęcony do ponownego odwiedzenia sklepu. Jak skutecznie przeprowadzić użytkownika przez wszystkie te etapy?

    Opracowanie lejka sprzedażowego może okazać się kluczowym narzędziem w osiągnięciu tego celu. Lejek to model, który pomaga rozpoznać potrzeby klientów, uporządkować poszczególne etapy sprzedaży oraz zwiększyć efektywność procesu pozyskiwania klienta. Co jednak jeśli w swoim planie działania nie uwzględnisz lejka? Wówczas uzależniasz swoją sprzedaż w dużej mierze od czynników zewnętrznych takich jak np. działania konkurencji, trendy rynkowe czy nawet przypadek. Brak wyraźnie zdefiniowanego lejka sprzedażowego może prowadzić do utraty potencjalnych klientów, którzy zgubią się w gąszczu informacji i opcji. Dodatkowo może to skutkować marnowaniem czasu i zasobów na działania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów (np. kierowanie kampanii marketingowych do złej grupy odbiorczej).

    Jak uniknąć tego błędu?

    • Zdefiniuj profil klienta Twojego e-sklepu - poznaj dokładnie swoich klientów, ich preferencje, potrzeby i nawyki zakupowe. Regularnie monitoruj ich zachowania, zbieraj opinie oraz dostosuj do nich swoje działania.
    • Stwórz mapę ścieżki klienta - dokładnie przeanalizuj drogę, jaką klient przechodzi od pierwszego kontaktu z Twoim sklepem do złożenia zamówienia i obsługi posprzedażowej. Zidentyfikuj wszystkie punkty styku klienta z e-sklepem i usprawnij każdy z nich, aby zapewnić klientowi jak najlepsze doświadczenie zakupowe.
    • Zoptymalizuj każdy etap lejka sprzedażowego - upewnij się, że każdy etap procesu sprzedaży jest zoptymalizowany pod kątem łatwości nawigacji, zrozumienia oferty i finalizacji transakcji.

    #3 Uciążliwy proces składania zamówienia

    Jeśli zastanowisz się, w jaki sposób Twoi klienci składają zamówienia, szybko okaże się, że trudno jest określić jeden uniwersalny sposób. Zakupy online nie ograniczają się jedynie do momentu spędzonego w domu przed ekranem komputera. Kupujący coraz częściej zaglądają na strony e-sklepów np. w drodze do pracy, w kolejce do lekarza czy w podróży pociągiem. Dlatego coraz więcej z nich oczekuje, że proces zamówienia będzie szybki i intuicyjny - tak, by jego ukończenie było możliwe w każdych warunkach. Jeśli więc w swoim sklepie nadal posiadasz wieloetapowy koszyk zakupowy z dużą liczbą pól do wypełnienia, to popełniasz poważny błąd, który może prowadzić do wzrostu odsetka porzuconych koszyków.

    Według danych Baymard Institute wskaźnik porzucenia koszyków dla eCommerce wynosi ponad 70% (dane z 2022 roku). Oznacza to nie tylko utracone zyski, ale także zamarnowane szanse na zdobycie lojalnych klientów, którzy pozostaliby z Twoją marką na dłużej, gdybyś zapewnił im możliwość bardziej intuicyjnych zakupów.

    Jak uniknąć tego błędu?

    • Ogranicz liczbę etapów do niezbędnego minimum - im mniej etapów, tym mniejsze prawdopodobieństwo porzucenia koszyka przez klienta. Staraj się uprościć proces zakupowy, pozwalając klientom na szybką i bezproblemową realizację zamówienia. Dobrym rozwiązaniem może być np. wdrożenie one step checkout, który pozwala klientom sfinalizować zakupy na jednej stronie, bez konieczności przechodzenia przez kilka osobnych podstron.
    • Zaoferuj różne opcje płatności - według badania “eCommerce w Polsce 2023” Polacy korzystają na co dzień nawet z 9 różnych metod płatności. Dlatego tak ważne jest, aby Twój sklep oferował zarówno te bardziej tradycyjnie metody płatności (np. przelew), jak i te znane stosunkowo od niedawna (np. płatności odroczone czy mobilne).
    • Upewnij się, że proces składania zamówienia przebiega sprawnie także na urządzeniach mobilnych - zoptymalizuj stronę internetową pod kątem urządzeń mobilnych, zapewniając łatwą nawigację i intuicyjny proces zakupowy dla użytkowników korzystających z telefonów i tabletów.

    #4 Brak automatyzacji wtórnych działań

    W każdej działalności można wyróżnić powtarzalne zadania, których wykonanie mimo wszystko wymaga poświęcenia czasu i zasobów (które w innym przypadku mogłyby być wykorzystane do wykonania bardziej koncepcyjnych działań). W sklepie internetowym może to być na przykład wysyłanie mailingu o nowej ofercie, zarządzanie stanem magazynowym czy udzielanie odpowiedzi na proste pytania klientów. Manualne wykonywanie tych czynności może obniżać efektywność działania oraz zwiększać ryzyko popełnienia błędów. Jak tego uniknąć? Wprowadzenie odpowiednich narzędzi do automatyzacji procesów pozwoli zaoszczędzić czas i środki oraz zoptymalizować działanie sklepu.

    Jak uniknąć tego błędu?

    • Zidentyfikuj zadania, które można zautomatyzować - przemyśl, które z powtarzalnych czynności mogą być zautomatyzowane, aby zaoszczędzić czas i zasoby. Mogą to być np. działania takie jak wysyłanie aktualizacji statusu zamówienia, automatyczne generowanie raportów sprzedażowych czy wysyłanie personalizowanych e-maili do klientów.
    • Wybierz odpowiednie narzędzia do automatyzacji - na rynku znajdziesz wiele dedykowanych rozwiązań do automatyzacji różnych procesów. Możesz np. postawić na narzędzia do automatyzacji marketingu (Mailchimp, Zapier, HubSpot), obsługi klienta (LiveChat, Zendesk) czy zdecydować się na integrację sklepu z zewnętrznymi systemami (WMS do zarządzania magazynem czy CMS do obsługi treści).
    • Wdrażaj automatyzację stopniowo - nie próbuj automatyzować wszystkiego naraz. Wprowadzaj automatyzację stopniowo, zaczynając od najbardziej krytycznych i powtarzalnych zadań. Pozwoli to uniknąć problemów z adaptacją oraz umożliwi lepsze dostosowanie się całej organizacji do nowych procesów.

    #5 Ślepe podążanie za trendami

    Wszędzie słyszysz głosy o tym, że sztuczna inteligencja jest niezbędna w Twoim eCommerce? Zastanawiasz się nad zmianą designu strony na bardziej “modny”? A może obiło Ci się o uszy, że teraz każdy musi sprzedawać w social media? W końcu, jeśli najwięksi gracze branżowi to robią, to i Ty powinieneś. Taki sposób myślenia to kolejny błąd - chociaż ważne jest, aby być na bieżąco z trendami w eCommerce, nie należy ślepo podążać za wszystkim, co nowe i popularne. Nie każdy trend będzie odpowiedni dla Twojego sklepu, a co więcej - może nawet przynieść więcej szkód niż korzyści.

    Jak uniknąć tego błędu?

    • Skup się na strategii swojego sklepu - głównym kierunkowskazem dla podejmowanych przez Ciebie działań powinien być długoterminowy plan działania. Z tego względu wprowadzając trendy rynkowe, zawsze warto się upewnić, czy mają one sens w kontekście Twojej strategii.
    • Monitoruj wpływ trendu na sprzedaż i konwersję - pamiętaj, by wdrażając nową funkcjonalność monitorować efekty jej wprowadzenia. Analizując dane, będziesz mógł ocenić, czy dany trend rzeczywiście przynosi oczekiwane korzyści. Na przykład, jeśli dodanie chatbota do strony nie zwiększa liczby sprzedaży ani nie poprawia współczynnika konwersji, warto zastanowić się nad jego usunięciem lub modyfikacją.
    • Nie bój się zrezygnować z trendu, jeśli nie przynosi on oczekiwanych rezultatów - w biznesie liczy się skuteczność, dlatego warto być elastycznym i gotowym do dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych. Zamiast inwestować budżet w projekt, który nie spełnia określonych założeń, warto skoncentrować się na innych aspektach, które przynoszą lepsze wyniki, np. na doskonaleniu procesu zakupowego czy poprawie treści na stronie.

    Czy Twój sklep internetowy jest wolny od błędów?

    Już wiesz, jakie błędy należy unikać, aby osiągnąć sukces w prowadzeniu swojego sklepu internetowego. Jednakże osiągnięcie sukcesu w eCommerce to nie tylko kwestia jednorazowego działania, a wręcz przeciwnie - wymaga cierpliwości, zaangażowania i ciągłego rozwoju. Dlatego warto stale analizować dane, śledzić działania na rynku i eksperymentować (zgodnie ze własną strategią!) z nowymi rozwiązaniami. Jeśli zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić efektywność swojego e-sklepu, skontaktuj się z nami! Przeprowadzimy profesjonalny audyt Twojego biznesu online i zidentyfikujemy obszary, które warto poprawić.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość