Zastanawiasz się, dlaczego klienci porzucają koszyk tuż przed finalizacją zakupu? Masz wrażenie, że kupujący gubią się w gąszczu zakładek i opcji? Brakuje Ci czasu na rozwój sklepu, bo toniesz w powtarzalnych zadaniach? Jeśli odpowiedziałeś "tak" na choć jedno z tych pytań, ten artykuł jest dla Ciebie! Znajdziesz tu wskazówki, które pomogą Ci uniknąć błędów i zwiększyć szanse na sukces Twojego sklepu internetowego.
Prowadzenie sklepu internetowego to wymagające zadanie - zakłada jednoczesne zarządzanie wieloma różnorodnymi obszarami (np. obsługą klienta, magazynu czy promocją). Dodatkowo, wymaga wyróżnienia się na tle (wciąż rosnącej) konkurencji oraz sprostania (rosnącym równie dynamicznie) oczekiwaniom klientów. W jaki sposób zatem osiągnąć sukces w eCommerce?
Jednym z kluczowych czynników jest unikanie popularnych błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na kondycję e-sklepu oraz poziom sprzedaży i zysków. W tym artykule przedstawimy 5 często występujących błędów popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych. Omówimy ich przyczyny, skutki oraz praktyczne porady, jak ich uniknąć. Zapraszamy do lektury!
Wyobraź sobie, że rozpoczynasz nowy biznes, ale nie posiadasz żadnej strategii, działasz po omacku, tak jak czujesz. Chociaż istnieje szansa, że osiągniesz sukces to bez monitorowania rezultatów równie dobrze może być to kwestia przypadku. Właśnie z tego względu analiza danych w sklepie internetowym jest kluczowa, by mieć pełen obraz tego, co się dzieje i co można poprawić. Podejmowanie istotnych decyzji na podstawie intuicji czy domysłów może prowadzić do utraty możliwości rozwoju, a nawet do strat finansowych. Analiza danych odgrywa kluczową rolę w zrozumieniu zachowań klientów, trendów zakupowych oraz skuteczności strategii marketingowych. Jej odpowiednie przeprowadzenie pozwala zidentyfikować słabe punkty działania sklepu internetowego i wykorzystać mocne strony do dalszego rozwoju biznesu.
Jak uniknąć tego błędu?
Utrzymanie uwagi klienta to wymagające działanie, które obejmuje wiele etapów. Początkowo istotne jest samo wzbudzenie zainteresowania, a następnie utrzymanie go przez cały proces zakupowy. To jednak nie wszystko, ponieważ kupujący powinien czuć się zaopiekowany także po złożeniu zamówienia, tak aby czuł się zachęcony do ponownego odwiedzenia sklepu. Jak skutecznie przeprowadzić użytkownika przez wszystkie te etapy?
Opracowanie lejka sprzedażowego może okazać się kluczowym narzędziem w osiągnięciu tego celu. Lejek to model, który pomaga rozpoznać potrzeby klientów, uporządkować poszczególne etapy sprzedaży oraz zwiększyć efektywność procesu pozyskiwania klienta. Co jednak jeśli w swoim planie działania nie uwzględnisz lejka? Wówczas uzależniasz swoją sprzedaż w dużej mierze od czynników zewnętrznych takich jak np. działania konkurencji, trendy rynkowe czy nawet przypadek. Brak wyraźnie zdefiniowanego lejka sprzedażowego może prowadzić do utraty potencjalnych klientów, którzy zgubią się w gąszczu informacji i opcji. Dodatkowo może to skutkować marnowaniem czasu i zasobów na działania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów (np. kierowanie kampanii marketingowych do złej grupy odbiorczej).
Jak uniknąć tego błędu?
Jeśli zastanowisz się, w jaki sposób Twoi klienci składają zamówienia, szybko okaże się, że trudno jest określić jeden uniwersalny sposób. Zakupy online nie ograniczają się jedynie do momentu spędzonego w domu przed ekranem komputera. Kupujący coraz częściej zaglądają na strony e-sklepów np. w drodze do pracy, w kolejce do lekarza czy w podróży pociągiem. Dlatego coraz więcej z nich oczekuje, że proces zamówienia będzie szybki i intuicyjny - tak, by jego ukończenie było możliwe w każdych warunkach. Jeśli więc w swoim sklepie nadal posiadasz wieloetapowy koszyk zakupowy z dużą liczbą pól do wypełnienia, to popełniasz poważny błąd, który może prowadzić do wzrostu odsetka porzuconych koszyków.
Według danych Baymard Institute wskaźnik porzucenia koszyków dla eCommerce wynosi ponad 70% (dane z 2022 roku). Oznacza to nie tylko utracone zyski, ale także zamarnowane szanse na zdobycie lojalnych klientów, którzy pozostaliby z Twoją marką na dłużej, gdybyś zapewnił im możliwość bardziej intuicyjnych zakupów.
Jak uniknąć tego błędu?
W każdej działalności można wyróżnić powtarzalne zadania, których wykonanie mimo wszystko wymaga poświęcenia czasu i zasobów (które w innym przypadku mogłyby być wykorzystane do wykonania bardziej koncepcyjnych działań). W sklepie internetowym może to być na przykład wysyłanie mailingu o nowej ofercie, zarządzanie stanem magazynowym czy udzielanie odpowiedzi na proste pytania klientów. Manualne wykonywanie tych czynności może obniżać efektywność działania oraz zwiększać ryzyko popełnienia błędów. Jak tego uniknąć? Wprowadzenie odpowiednich narzędzi do automatyzacji procesów pozwoli zaoszczędzić czas i środki oraz zoptymalizować działanie sklepu.
Jak uniknąć tego błędu?
Wszędzie słyszysz głosy o tym, że sztuczna inteligencja jest niezbędna w Twoim eCommerce? Zastanawiasz się nad zmianą designu strony na bardziej “modny”? A może obiło Ci się o uszy, że teraz każdy musi sprzedawać w social media? W końcu, jeśli najwięksi gracze branżowi to robią, to i Ty powinieneś. Taki sposób myślenia to kolejny błąd - chociaż ważne jest, aby być na bieżąco z trendami w eCommerce, nie należy ślepo podążać za wszystkim, co nowe i popularne. Nie każdy trend będzie odpowiedni dla Twojego sklepu, a co więcej - może nawet przynieść więcej szkód niż korzyści.
Już wiesz, jakie błędy należy unikać, aby osiągnąć sukces w prowadzeniu swojego sklepu internetowego. Jednakże osiągnięcie sukcesu w eCommerce to nie tylko kwestia jednorazowego działania, a wręcz przeciwnie - wymaga cierpliwości, zaangażowania i ciągłego rozwoju. Dlatego warto stale analizować dane, śledzić działania na rynku i eksperymentować (zgodnie ze własną strategią!) z nowymi rozwiązaniami. Jeśli zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić efektywność swojego e-sklepu, skontaktuj się z nami! Przeprowadzimy profesjonalny audyt Twojego biznesu online i zidentyfikujemy obszary, które warto poprawić.