12.04.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

10 narzędzi zwiększających efektywność sklepu internetowego, które musisz znać

Spis treści


    Według prognoz Statista, w 2024 roku udział sprzedaż online może stanowić ponad 20% wszystkich transakcji handlowych w handlu ogólnie, a ten procent będzie wzrastał z roku na rok. Ten trend wskazuje, że dla coraz większej liczby konsumentów zakupy online stają się codziennością. Wobec tego sklepy internetowe muszą sprostać rosnącym potrzebom coraz większej grupy kupujących, a także konkurencji na rynku. W miarę tego, jak eCommerce ewoluuje, prowadzenie sklepu online staje się więc coraz bardziej skomplikowane. Często okazuje się, że podstawowa wersja platformy sprzedażowej w krótkim czasie staje się niewystarczająca. Dlatego ważne jest, aby korzystać z odpowiednich narzędzi, które pozwolą rozwinąć możliwości sprzedażowe sklepu internetowego. W tym artykule przedstawiamy 10 takich rozwiązań, podpowiadając na co zwrócić uwagę, by wykorzystać ich pełen potencjał. Chcesz dowiedzieć się więcej? Kontynuuj czytanie!

    Dodatkowe narzędzia w sklepie internetowym - czy są Ci potrzebne?

    Prowadzisz sklep internetowy i masz wrażenie, że mógłbyś działać sprawniej, zwiększając przy tym zadowolenie klientów? Być może to znak, że przyszedł czas, by zastanowić się nad rozbudową platformy o dodatkowe narzędzia. Na rynku dostępny jest szeroki wybór rozwiązań, które pozwalają dostosować funkcjonalności sklepu do własnych bieżących potrzeb. Bez względu na to, czy chcesz usprawnić wysyłkę, zautomatyzować działania marketingowe, czy po prostu poprawić komfort zakupów - z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Co zyskasz decydując się na inwestycje w dodatkowe narzędzia? Do kluczowych powodów, dla których warto rozbudować swój e-sklep w ten sposób można zaliczyć:

    • lepsze doświadczenia zakupowe klientów - dzięki zaawansowanym narzędziom, takim jak systemy rekomendacji produktów, spersonalizowane oferty czy łatwe śledzenie statusu zamówienia, możesz zwiększyć zaangażowanie użytkowników i tym samym poprawić współczynnik konwersji.
    • efektywne zarządzanie zamówieniami - dodatkowe narzędzia mogą ułatwić procesy związane z obsługą zamówień, magazynowaniem, zarządzaniem zapasami czy obsługą płatności. W ten sposób oszczędzasz czas i zasoby, które możesz wykorzystać do dalszego rozwijania biznesu.
    • wykorzystanie potencjału danych - korzystając z zaawansowanych narzędzi analitycznych, jesteś w stanie m.in.: lepiej zrozumieć zachowania swoich klientów, śledzić efektywność kampanii marketingowych oraz dostosować swoje strategie do zmieniających się potrzeb rynku.

    Jak wybrać najlepsze narzędzia dla eCommerce?

    Narzędzia eCommerce to najczęściej rozwiązania oparte na silniku SaaS, dostępne po wykupieniu odpowiedniej licencji. Oprócz nich istnieją również narzędzia open-source, dające większą kontrolę nad kodem źródłowym oraz niestandardowe (customowe) rozwiązania, które można zaprojektować od zera zgodnie z indywidualnymi potrzebami biznesowymi. Jak widzisz - wybór i poziom skomplikowania dostępnych narzędzi jest szeroki. Co więcej, z ich pomocą możesz właściwie usprawnić każdy obszar działania swojego eCommerce (od obsługi klienta po administrowanie e-sklepem) Jednakże, przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego narzędzia warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Należą do nich m.in.:

    • koszty licencji (lub dostępu) - upewnij się jakie są całkowite koszty korzystania z narzędzia i zwróć uwagę na dostępne pakiety funkcjonalności. Czasami wybór tańszej opcji może wydawać się atrakcyjny, ale pamiętaj o przyszłych potrzebach i możliwościach rozwoju, które mogą wymagać dodatkowych funkcji, dostępnych jedynie w droższych pakietach. Ponadto jeśli prowadzisz większy biznes, w wielu przypadkach możesz mieć możliwość negocjacji indywidualnych warunków licencji i dostosować ofertę do własnych potrzeb i wymagań.
    • okres próbny - warto również korzystać z okresu próbnego, który często oferowany jest przez dostawców narzędzi eCommerce. Dzięki temu możesz przetestować funkcjonalności i sprawdzić czy narzędzie spełnia Twoje oczekiwania przed podjęciem ostatecznej decyzji. Warto jednak pamiętać, że mimo braku opłat za licencję w przypadku przetestowania wielu narzędzi zawsze będziesz musiał zainwestować czas w zapoznanie się i odpowiedni setup z każdego z systemów.
    • integracje z istniejącymi systemami - sprawdź, czy narzędzie eCommerce oferuje integracje z innymi narzędziami i systemami, które już używasz w swoim biznesie. Integracje mogą znacząco ułatwić, a nawet okazać się niezbędne w zarządzaniu danymi oraz usprawnieniu procesów.
    • wsparcie techniczne - upewnij się, że dostawca narzędzi oferuje odpowiednie wsparcie techniczne, w tym szybką reakcję na zgłaszane problemy oraz regularne aktualizacje i poprawki.

    Ostatecznie, oprócz możliwości samego narzędzia, sprawdź także informacje o jego dostawcy. Zwróć uwagę na to, czy firma stale rozwija swoje produkty i śledzi najnowsze trendy w branży oraz przeanalizuj opinie innych użytkowników. To pomoże dokonać najlepszego wyboru, który efektywnie wspomoże rozwój Twojego sklepu internetowego oraz zapewni zadowolenie klientów i stabilność biznesową w przyszłości.

    Skomponuj idealny zestaw narzędzi dla swojego sklepu internetowego - TOP10 narzędzi eCommerce

    Na rynku dostępne są różnorodne narzędzia, dopasowane zarówno do potrzeb małych przedsiębiorstw, jak i dużych firm. Możesz znaleźć rozwiązania łatwe w wdrożeniu i obsłudze, które nie wymagają dużych nakładów finansowych ani zaawansowanej wiedzy technicznej. Jednocześnie - istnieją narzędzia, których pełne wykorzystanie może wymagać wsparcia specjalistów IT. Aby ułatwić Ci wybór, przygotowaliśmy zestawienie narzędzi eCommerce, na które warto zwrócić uwagę, rozwijając swój sklep internetowy.

    Które z narzędzi z tej listy przyciągnęły Twoją uwagę?

    Netsuite WMS - kompleksowe zarządzanie magazynem

    Wzrost zamówień lub poszerzenie asortymentu może prowadzić do chaosu w magazynie i błędów w wysyłce zamówień. Aby uniknąć takich problemów, warto zintegrować platformę z systemem WMS (Warehouse Management System). Z jego pomocą zwiększysz efektywność prac magazynowych, automatyzując rutynowe zadania i monitorując stany zapasów. Dodatkowo, WMS optymalizuje przepływ towarów, umożliwiając epsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej i szybsze lokalizowanie produktów (co pozwala na szybsze i bardziej efektywne realizowanie zamówień).

    Podczas poszukiwania idealnego systemu WMS dla swojego biznesu, szybko dostrzeżesz, że wielu dostawców oferuje tego typu narzędzia. Warto wybierać sprawdzone rozwiązania (oczywiście po uwzględnieniu indywidualnych potrzeb biznesu), jak np.: NetSuite WMS (od Oracle), który wyróżnia się takimi funkcjonalnościami jak np.: mobilne skanowanie kodów towarowych, predefiniowane strategie kompletowania zamówień czy wystawianie automatycznych pokwitowań dla zwrotów.

    ElasticSerch - wyższy poziom wyszukiwania

    Klient odwiedzając Twój sklep często “przychodzi” z konkretną potrzebą zakupową (chęcią rozwiązania jakiegoś problemu), jednak niekoniecznie wie, jak ją zrealizować. Możesz mu w tym pomóc i tym samym - zwiększyć szansę na złożenie zamówienia w Twoim sklepie internetowym. W jaki sposób? Na przykład poprzez wdrożenie narzędzi umożliwiających inteligentne wyszukiwanie, takich jak silnik ElasticSearch. Z jego pomocą rozszerzysz funkcję wyszukiwania m.in. o: autokorektę (np. w przypadku popełnienia tzw. “literówki”), sugestie podczas pisania oraz filtrowanie wyników według różnych kryteriów. Dzięki temu zapewnisz klientom łatwiejszy dostęp do produktów i zwiększysz szanse na znalezienie przez nich dokładnie tego, czego szukają.

    Przykład rozbudowanej wyszukiwarki opartej na silniku ElasticSuite w sklepie domneo.pl

    Zapier - skuteczna automatyzacja procesów

    Realizowanie zamówień, odpowiadanie na zapytania klientów, tworzenie i obsługa kampanii promocyjnych - to tylko część złożonych zadań, które często nakładają się na siebie absorbując znaczne zasoby przedsiębiorstwa. Jednak istnieje sposób, aby zautomatyzować wiele rutynowych czynności i integrować kluczowe procesy. Taki efekt pozwala osiągnąć Zapier, czyli narzędzie, z pomocą którego zautomatyzujesz współpracę platformy z innymi narzędziami (np. Salesforce, Facebook Ads, Gmail czy Paypal), tworząc mniej lub bardziej skomplikowane scenariusze. Przykładowo, w sklepie internetowym można wykorzystać Zapier do automatycznego dodawania nowych zamówień do arkusza kalkulacyjnego w celu ich dalszej analizy lub generowania powiadomień SMS dla klientów o statusie zamówienia. W ten sposób zyskasz automatyzację wielu procesów, takich jak przetwarzanie zamówień, wysyłka powiadomień klientom czy synchronizacja danych.

    Brand24 - opinie i recenzje klientów w jednym miejscu

    Social proof, czyli społeczny dowód słuszności, to istotny element budowania zaufania klientów. Skuteczne zarządzanie opiniami, recenzjami i innymi wpisami internautów na temat Twojej marki lub produktów sprzyja zwiększeniu sprzedaży oraz kształtowaniu pozytywnego wizerunku. Warto pamiętać, że wpisy dotyczące Twojej marki mogą pojawić się nie tylko w Twoim sklepie internetowym, lecz także w mediach społecznościowych, portalach z opiniami (np. Opineo) czy nawet w komentarzach pod artykułami na stronach internetowych. Ręczne monitorowanie internetu w celu "wyłapania" wszystkich tego typu wpisów może być czasochłonne, a nawet niemożliwe. Jak więc uzyskać kontrolę nad opiniami klientów?

    Narzędzie Brand24 umożliwia wszechstronne monitorowanie wzmianek o firmie w wielu kanałach - np. w social media, w serwisach informacyjnych, na forach internetowych lub stronach z recenzjami. Takie podejście umożliwia szybką reakcję na pojawiające się opinie, budowanie pozytywnego wizerunku marki oraz identyfikację obszarów do poprawy (np. usprawnić proces wysyłki, jeśli znaczna część klientów narzeka na ten etap zakupu).

    Panel Brand24 (Źródło: brand24.pl)

    Kissmetrics - dogłębne zrrozumienie potrzeb klientów

    Analiza ścieżki zakupowej klientów pozwala wychwycić szczegóły, które są szczególnie ważne dla poszczególnych klientów. Mogą to być na przykład preferencje dotyczące konkretnych produktów, często odwiedzane sekcje strony czy preferowane metody płatności. Posiadając te informacje możesz zadbać o personalizację oferty, co z pewnością przełoży się na zwiększenie konwersji. Takie efekty przyniesie Ci zastosowanie narzędzi analitycznych, takich jak Kissmetrics. Dzięki temu narzędziu będziesz mógł prześledzić zachowania klientów na stronie, analizować konwersje oraz identyfikować kluczowe czynniki wpływające na ich decyzje zakupowe, co umożliwi dostosowanie oferty do potrzeb klientów.

    Competera - pomoc w ustalaniu cen

    Istnieje wiele sposobów, by zachęcić klienta do zakupów w sklepie internetowym. Jednak wciąż, niezmiennie jednym z kluczowych czynników decydujących o złożeniu zamówienia pozostaje cena. Z tego względu warto też postawić na dodatkowe narzędzia, które w sposób elastyczny pozwolą na zarządzanie cenami. Competra to zaawansowane narzędzie do monitorowania cen konkurencji, analizy trendów cenowych oraz automatycznego dostosowania własnych cen w czasie rzeczywistym (przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji). Dzięki niemu możliwe jest skuteczne konkurowanie na rynku i optymalizacja strategii cenowej.

    Buffer - wszystkie media społecznościowe w jednym miejscu

    Obecność sklepu internetowego w media społecznościowych to tzw. “must have” w komunikacji z klientami. Social media pomagają nie tylko w utrzymaniu uwagi kupujących, ale odpowiednio wykorzystane stanowią także dodatkowy kanał sprzedaży. Aktywne prowadzenie kont na różnych platformach społecznościowych (na których użytkownicy łącznie spędzają średnio ponad 2 godziny dziennie!) wymaga jednak wiele czasu, strategii i pracy nad przygotowaniem treści. Aby ułatwić to przedsięwzięcie, warto skorzystać z narzędzia takiego jak Buffer. Dzięki niemu możliwe jest zarządzanie wszystkimi kontami społecznościowymi z jednego miejsca.

    Buffer umożliwia m.in.: planowanie i publikowanie treści, monitorowanie interakcji oraz analizowanie wyników na różnych platformach, takich jak Facebook, X (dawniej Twitter), Instagram czy LinkedIn. Dzięki Bufferowi można także łatwo dostosować harmonogram publikacji do najlepszych momentów aktywności swoich odbiorców, co pozwala zwiększyć zasięg i zaangażowanie. Co więcej, narzędzie nieustannie się rozwija i dostosowuje się do dynamicznego środowiska social media, gdzie popularne trendy zmieniają się praktycznie z dnia na dzień. Najnowszą opcją dostępną w ramach systemu jest “AI Assitant”, który wygeneruje pomysły na wzbudzające zainteresowanie treści, stworzy je, a nawet przekształci już istniejący content w coś nowego (np. przerobi post opublikowany na Linkedinie w serie krótkich wpisów na platformę X).

    Panel Buffer (źródło: https://buffer.com/resources/how-to-manage-multiple-social-media-accounts/)

    Integriti - bezpieczeństwo platformy sprzedażowej

    Prowadząc sklep internetowy, równie ważne co budowanie wyjątkowych cyfrowych doświadczeń, jest dbałość o cyberbezpieczeństwo klientów. Wymaga to m.in.: ochrony poufnych danych, takich jak adresy czy numery kart płatniczych, pozostawianych w Twoim sklepie. To priorytet, który zapewnia zaufanie klientów oraz minimalizuje ryzyko ataków hakerskich i kradzieży danych (które mogą skutkować utratą wizerunku, a także karami finansowymi).

    W zapewnieniu bezpieczeństwa mogą także pomóc dodatkowe narzędzia takie jak platforma Integriti. Intigriti to crowdsourcingowa firma zajmująca się bezpieczeństwem, która umożliwia swoim klientom dostęp do wysoko wykwalifikowanych ekspertów z globalnej społeczności tzw. “etycznych hakerów”, którzy w ramach wybranego programu zajmą się regularnym badaniem i analizą bezpieczeństwa platformy. Dzięki temu firmy mogą skutecznie zapobiegać atakom hakerskim, kradzieży danych oraz innym zagrożeniom cybernetycznym, zapewniając klientom bezpieczne i pewne zakupy online.

    HelpScout - jeszcze lepsza komunikacja z klientem

    W dobie wszechobecnej cyfryzacji i coraz większej konkurencji na rynku, budowanie silnych relacji z klientami staje się kluczowym czynnikiem sukcesu. Doskonała obsługa klienta nie tylko zwiększa satysfakcję i lojalność, ale również przekłada się na wzrost sprzedaży i pozytywny wizerunek firmy. HelpScout to narzędzie, które wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. Oferuje ono kompleksowe rozwiązanie do usprawnienia komunikacji z klientami i budowania pozytywnych relacji na każdym etapie ich interakcji z firmą.

    HelpScout integruje kontakt emailowy, czat na żywo, social media i inne kanały w jednym miejscu, gwarantując pełną kontrolę nad prowadzeniem rozmów z klientami. Umożliwia płynną współpracę między członkami zespołu, przydzielając zadania, śledząc postępy i udostępniając kontekst rozmów. Ponadto asystent AI pozwala na automatyczne udzielanie odpowiedzi na proste pytania, oszczędzając czas i pozwalając zespołowi skupić się na bardziej złożonych problemach.

    3DBinPacking - optymalizacja procesów pakowania przesyłek

    Nieodpowiednie pakowanie przesyłek stanowi problem zarówno dla firm, jak i dla klientów. Nieadekwatne do rozmiaru produktu opakowania generują nadmierne koszty wysyłki, a także negatywnie wpływają na środowisko. Zgodnie z badaniem firmy DS Smith wraz z zamówionymi produktami w wyniku nieprzemyślanego pakowania przewożona jest pusta przestrzeń, któea generuje ponad 42 tysiące ton zbędnego CO2. Ponadto niedopasowane wymiary przesyłki mogą także prowadzić do uszkodzenia zamówienia podczas transportu, co z kolei skutkuje niezadowoleniem klientów oraz dodatkowymi kosztami związanymi z reklamacjami. 3DBinPacking to narzędzie, które adresuje te problemy, umożliwiając optymalizację procesu pakowania przesyłek. System planuje efektywne rozmieszczanie produktów w opakowaniach tak, aby maksymalnie wypełnić przestrzeń, minimalizując straty i koszty wysyłki.

    Które narzędzia zagoszczą na stałe w Twoim eCommerce?

    Wdrożenie dodatkowych narzędzi eCommerce może być kluczowym krokiem w rozwijaniu sklepu internetowego i utrzymaniu konkurencyjnej pozycji na rynku eCommerce. Dzięki nim nie tylko poprawisz doświadczenia klientów, ale także zwiększasz efektywność zarządzania sklepem, poprawisz jego widoczność w internecie oraz wykorzystasz zebrane dane, by poprawić wyniki sprzedażowe. Możliwości są właściwie nieograniczone, jednak to jakie cele osiągniesz zależy tylko od Ciebie i Twoich priorytetów. Jeśli zastanawiasz się, w których obszarach możesz szybko usprawnić swój biznes, skontaktuj się z nami - pomożemy Ci dobrać odpowiednie narzędzia dla Twojego e-sklepu.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość